Hongkong van 1978 zijn de economische banden fundamenteel versterkt. In 1988 kwam 31% van alle invoer uit China, de eigen uitvoer was voor 17,5% gericht op het Chinese vasteland en ook de transito handel via Hongkong was voor ruim éénderde afhankelijk van vragers en aanbieders uit het 'socialistische' ach terland. Een zeer fors deel van de handel met het overweldigende buurland is een direkt uitvloeisel van investeringen vanuit Hongkong in de economisch li beraliserende Volksrepubliek. In China gevestigde dochterondernemingen van Hongkong-bedrijven nemen ruim 30% van de industriële produktie in Hong kong af. Daar bovenop wordt nog eens 10% van de totale goederenproduktie in Hongkong geleverd aan (al dan niet private) Volkschinese ondernemingen. Niet onaannemelijk is dat zo'n kwart van de totale werkgelegenheid in de kroonkolonie zelf verband houdt met de Chinese markt. Daarnaast zijn in China in de dochterondernemingen naar schatting nog eens 1,5 tot 2 mil joen zeer goedkope arbeidskrachten actief. Zij assembleren produkten (veelal ten onrechte met het stempel 'Made in Hongkong') voor de export - alweer via Hongkong- naar de wereld markt. Ook de dienstensector (o.a. toeris me, transport- en bankwezen) in Hong kong (70% van het bruto binnenlands produkt) kan het niet zomaar zonder de Chinese markt stellen. In het toeris me (hotels) is de laatste jaren enorm geïnvesteerd. Maar vorige zomer bleek hoe eenzijdig de attractie Hongkong is uit massa-toeristisch oogpunt: de on rust in China zette een forse rem op het aantal 'doorvoertoeristen', die de kolonie gebruiken als uitvalsbasis voor een bezoek aan het echte China. De inkomsten uit toerisme bedroegen in 1988 maar liefst 8% van het bruto bin nenlands produkt en dat zal gezien de verminderde toeristische belangstelling voor China nu zo'n 6% zijn. Een zeer groot gedeelte van de ver diensten van de transportsector is af hankelijk van de buitenlandse handel van of met de Volksrepubliek. In het decennium van Chinese economische liberaliseringen heeft de kroonkolonie kunnen profiteren van de natuurlijke haven en de politieke rugdekking uit Beijing en Londen om de haven te mo derniseren en transportdiensten aan te bieden. Vorig najaar werden door de regering zeer ambitieuze -deels privaat te financieren- plannen gepresenteerd voor onder meer een luchthaven en een nieuwe containerhaven. Hiermee wil de regering duidelijk maken dat er ook na 1997 een toekomst is: de ge- De Bank of China bouwde de hoogste wolkenkrabber (links op de foto) in Hong kong. IsjSssïfflEÏW plande opleverdata van de projecten liggen tussen 1996 en 2006. Daarnaast is de financiële dienst verlening een bron van inkomsten: deze wordt in geringere mate bepaald door hetgeen in China zelf gebeurt. Zolang de kroonkolonie een belasting paradijs blijft, kan de feitelijke afhan deling van financiële en verzekerings transacties, die grotendeels betrekking hebben op niet-Volkschinese partners, relatief ongestoord geschieden. Het is niet te voorzien dat daar in 1997 een abrupt eind aan zal komen, hetgeen de ongewijzigde belangstelling van fi nanciële dienstverleners deels ver klaart. Maar onrust in China en de Brit se weigering om Britse paspoorten toe te kennen aan de rechtens Britse on derdanen in Hongkong had en heeft een voelbare invloed op het aantrek ken van geschoold personeel in met name de dienstensector. Ook afhankelijk van de VS Minder bekend, maar wellicht net zo belangrijk voor de economie is de afhankelijkheid ten opzichte van het economische en handelspolitieke kli maat in de Verenigde Staten. Meer dan éénderde van de uitvoer richt zich namelijk op gene zijde van de Stille Oceaan, een markt waarvan momen teel de groeiverwachtingen niet bijster rooskleurig zijn. Probleem is ook dat de uitvoer (inclusief heruitvoer) naar de VS in de afgelopen jaren het drie voud bedroeg van de totale Ameri kaanse uitvoer naar Hongkong. Het bilaterale handelsoverschot (in 1988 4 mrd) is de Amerikaanse handels autoriteiten een scherpe doorn in het oog. Deze hebben enkele jaren gele den handelspreferenties aan Hong kong ontnomen op grond van ver meende indirecte uitvoersubsidies en zij beschuldigen Hongkong, net als de andere Aziatische tijgers (Zuid-Korea, Singapore en Taiwan) van onderwaar dering van zijn valuta ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Daarmee zou den deze landen een kunstmatig prijs voordeel hebben ten opzichte van de Amerikaanse producenten. Door de Amerikaanse protectionis tische maatregelen en een verzwakte conjunctuur in de VS is het handels overschot teruggelopen. Bovendien is door de aanhoudend relatief hoge in flatie in Hongkong bij een vaste kop peling van de munt aan de dollar voor een groot deel tegemoet gekomen aan het tweede kritiekpunt uit Washington. Ook profiteert Hongkong van de repu tatie dat het veel meer dan de andere nieuwe industrielanden in Zuid-Oost Azië een vrije markteconomie is, het geen de druk uit Washington wat ver licht. Dit neemt evenwel niet weg dat de VS zullen blijven proberen hun handelsbalans met Hongkong in (bij- na-)evenwicht te brengen. Daarmee is Hongkong dus nog niet uit het Ameri kaanse schootsveld geraakt. Per saldo profiteert de kleine han delsstad dubbel en dwars van hoog- 13 Rabobank 8/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13