Reden voor optimisme over Hongkongs toekomst Hongkong Over zeven jaar wordt Hongkong 'teruggegeven' aan de Volksrepubliek China. Hongkong-Chinezen zien dit moment met zorg tegemoet, maar het ruimschoots in de Britse kroonkolonie gevestigde internationale bedrijfsleven heeft minder aarzelingen. Men blijft vertrouwen houden in Hongkongs commerciële toekomst. Ook de Rabobank kijkt met optimisme naar de ontwikkelingen; de opwaardering van haar vertegenwoordiging daar tot een volwaardig bankkantoor is hiervan het bewijs. Eén van de in economisch en ban cair opzicht meest interessante spelde- knoppen op de wereldbol is Hongkong. Het is een succesvolle, één van de modernste en zeker één van de meest rusteloze enclaves ter wereld. Het ligt aan de rand van China, dat met 1100 miljoen ijverige en kooplustige -maar nog arme- inwoners in potentie een enorme markt vertegenwoordigt. Zeker sinds in 1978 in de Volksrepubliek Chi na economische liberaliseringen zijn ingezet, is de buitenlandse belangstel ling voor Hongkong als poort naar dit 'rijk van het midden' sterk toegeno men. Door de politieke turbulenties medio vorig jaar en het daarop volgen de Chinese bezuinigingsbeleid is de buitenlandse financiële en handelsbe langstelling voor China -tijdelijk- echter wat getaand. Hongkong zelf is een kleine markt, waar het nationale inkomen in 1989 ongeveer f 125 miljard bedroeg. De bij na 6 miljoen inwoners verdienden vo rig jaar gemiddeld f 23 000, ruim schoots meer dan in Turkije, Portugal en zelfs Spanje. In het overweldigende buurland wordt het bruto binnenlands produkt voor 1989 op circa f 840 mil jard geschat; per inwoner betekent dat niet veel meer dan f 750 per jaar. Van Londen naar Beijing Hongkong is een Britse kroonkolo nie, een legaat uit het koloniale verle den. In 1840 werd het kleine, maar door de uitstekende natuurlijke haven zeer strategische eilandje Hongkong als oorlogsbuit in het Britse Imperium ingelijfd. Twintig jaar later werd een klein bruggehoofd (Kowloon) op het vasteland aan de kolonie toegevoegd en in 1898 werd voor 99 jaar een pacht afgesloten voor de 'New Territories'. In totaal zijn de gebieden ongeveer zo groot als de Flevopolder. drs. L.L. Colijn Internationaal Onderzoek In 1997 loopt het pachtcontract af. De onderhandelingen tussen Londen en Beijing leidden in 1984 tot een Brits-Chinees principe-akkoord over de teruggave van alle territoria aan de Volksrepubliek. Het waren de jaren van de China-euforie; het Westerse ver trouwen in de Volkschinese regering was tamelijk groot. De bewoners van de stadstaat werden zelf niet of nau welijks naar hun mening gevraagd; de Britse gouverneur is premier én stad houder voorde regering in Londen. De laatste jaren is het politieke bewustzijn in Hongkong door het aflopen van de koloniale status zeer snel gegroeid; overduidelijk is dat de overgrote meer derheid liever in een Britse kolonie woont dan in een speciale bestuurlijke regio binnen de Volksrepubliek. In het akkoord heeft Beijing beloofd de eerste vijftig jaar Hongkong bijna net zo te behandelen als Londen tot op heden doet. Op gebieden als economi sche wetgeving (vrij ondernemer schap), overheidsfinanciën, geldwezen (eigen munt en internationaal finan cieel centrum) en binnenlandse orde (rechtspraak) blijft alles tot 2047 bij het oude. De stadstaat krijgt, net zoals zij dat nu heeft, een slechts zeer beperkt democratisch bestuur. Buitenlandse zaken en defensiezaken zullen niet meer in Londen, maar vanuit Beijing worden behartigd. Maar in de ogen van de Hongkong-Chinezen is er meer aan de hand dan wisseling van kolo niale banden. Velen van hen zijn (kin deren van) vluchtelingen, die het rode China moesten verlaten vanwege hun kapitalistische beroep: handelaar of in dustrieel. Hun diepgewortelde twijfel over Beijing's ware intenties met Hong kong zijn sinds het gewelddadig neer slaan van de democratische studen tenbeweging in juni vorig jaar omgesla gen in openlijke angst. Vrije markt en regulering Een veelgehoord argument, waar om Hongkong zo veel welvarender is dan het andere China, verwijst naar het vrije-marktethos dat er heerst. De huidige autoriteiten leggen onderne mers zeer weinig in de weg. De rege ring houdt niet van tekorten, noch van interventies in het bedrijfsleven en ook de belastingen behoren tot de laagste ter wereld (het toptarief van de inkom stenbelasting bedraagt 15%). Zelfs voor de financiering van grote infra structurele werken (vliegvelden, inpol deringen, wegen en tunnels) doet de overheid als vanzelfsprekend een be roep op private beleggers. Hongkong is een quasi-Utopia van vrije markten, dat als een nietige, maar welvarende horzel in de pels krabt van het reus achtige, logge, nog grotendeels bu reaucratisch geleide buurland China. Maar met het toenemen van de wel vaart en het complexer worden van het maatschappelijke leven is de druk op de overheid om te reguleren en te fi nancieren groter geworden. Een aantal bedrijven kreeg op de lokale markt rechten die in feite neerkomen op een overheidsgegarandeerd monopolie. Sinds de met fraudeschandalen om ringde beursval van oktober 1987 is de aandelenbeurs zo sterk gereguleerd, dat sommige beurshandelaren klagen dat de financiële dienstverlening niet aan Roodchinese, maar aan Brits- geïnspireerde bemoeizucht ten onder zal gaan. Ook het bankentoezicht is sinds 1984 geïntensiveerd. Het zeer succesvolle bedrijfsleven zelf oefent eveneens steeds vaker druk uit op de autoriteiten om tegen wicht te bieden tegen de bescherming en de financiële steun, die de directe concurrenten op de wereldmarkt ge nieten van hun eigen overheden. Ja pan, Zuid-Korea, Taiwan en Singapore immers ontwikkelden hun hoogwaardi ge industrie met uitgebreide overheids- begeleiding en zelfs -planning. Bouw bedrijven uit Hongkong hebben in hun eigen stad last van concurrenten uit Taiwan en Korea, maar mogen zelf niet aan het werk in Taipeh of Seoul. De textielindustrie geniet geen enkele be scherming, maar wel bestaan er met name op de Amerikaanse markt nij pende invoerquota. Het is onder deze omstandigheden niet verwonderlijk dat een meer actieve handelsdiplomatieke opstelling wordt gevraagd. Vergroeid met China Als geen andere economie is Hong kong afhankelijk van de economische (en politieke) ontwikkelingen in de Volksrepubliek China. Vooral sinds de Chinese economische hervormingen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 12