Wat ons bezighoudt Een coöperatieve bank draagt maatschappelijke ver antwoordelijkheid en dus dient ze gevoelig te zijn voor signalen uit die maatschap pij. Recente kritische gelui den over Rabobankbetrokken- heid bij bio-industrie (inten sieve veehouderij) en bio technologie laten ons dan ook zeker niet onverschillig. Maar dat wil niet zeggen dat ingestemd wordt met een on genuanceerde afwijzing van betrokkenheid bij deze bedrijfssectoren. Waar het betreft de intensie ve veehouderij, is sprake van veranderende maatschappe lijke inzichten. Maar dat bete kent niet dat relaties kunnen worden beëindigd met leden ondernemers die op grond van de destijds geldende nor men zijn gefinancierd; ook ten opzichte van die onderne mers geldt maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bij het aangaan van nieuwe relaties kan eenvoudiger re kening worden gehouden met veranderde inzichten. Dat geldt zeker ook voor biotech- nologieprojecten. Verzoeken om financieel in projecten deel te nemen worden soms - ook als er goede technische en economische mogelijkhe den zijn - afgewezen op grond van ethische bezwaren. Maar dat betekent niet dat iedere vorm van biotechnologie ver werpelijk is. Er zijn immers ook zeer positieve toepassin gen, bijvoorbeeld in de milieu- en gezondheidszorg. In die gevallen is de Rabo bank vanuit haar maatschap pelijke verantwoordelijkheid graag betrokken bij biotechnologieprojecten. Rabobank binnenkort ook in DDR Voor zakelijke cliënten van plaatse lijke Rabobanken en van Rabobank Nederland ontstaan nieuwe kansen door de totstandkoming begin deze maand van de Duits-Duitse monetaire en economische unie. Onder de cliën ten van plaatselijke banken bestaat grote belangstelling om zaken te doen met de DDR. Onbekendheid met de in dat land geldende voorschriften en be palingen was tot nu toe echter veelal een hindernis om die interesse in da den om te zetten. Om in te spelen op de ontwikkelin gen zal de Rabobankorganisatie zich binnenkort via haar Duitse dochter ADCA-BANK AG vestigen in de DDR. Het kantoor komt in Leipzig, waar zich bijna een eeuw lang, tot de onteige ning in 1945, de hoofdzetel van deze bank bevond. De nieuwe vestiging, die zo spoedig mogelijk van start gaat, krijgt onder meer tot taak Nederlandse ondernemers in Oost-Duitsland op weg te helpen en hen bancair te ondersteu nen. Ook Westduitse kantoren van de ADCA-BANK worden hierbij ingescha keld; de vestiging in West-Berlijn bij voorbeeld wordt uitgebreid met een DDR-desk. Vanuit Leipzig zal de bank zich ook gaan richten op Oostduitse bedrijven, met name in de agro-sector, die bezig zijn zich op westerse leest te schoeien. De sterke historische band met het ge bied dat nu tot de DDR behoort, biedt de ADCA-BANK een goede entree op de Oostduitse markt. De onlangs bekendgemaakte plan nen onderstrepen dat de Rabobank in de DDR mogelijkheden ziet voor het Nederlandse bedrijfsleven. Dit geldt behalve voor ondernemers in het in dustriële midden- en kleinbedrijf en in de zakelijke dienstverlening zeker ook voor de agribusiness. Zo vergt de noodzakelijke produktiviteitsstijging van de DDR-landbouw enorme inves teringen in apparatuur en kennis. De Oostduitse levensmiddelenindustrie en -distributie zijn nog slecht ontwikkeld. De verwachte relatief snelle toename van het welvaartspeil in de DDR zal leiden tot een grote vraag naar hoog waardige voedingsmiddelen en sier- teeltprodukten. Op al die terreinen heeft het Nederlandse agro-bedrijfsle- ven voldoende kwaliteit in huis om mee te werken aan de uitbouw van de Oostduitse economie. Duizend geldautomaten, een begin In Alkmaar werd vorige maand de duizendste geldautomaat van de Rabobankorganisatie in gebruik ge nomen. Een nieuwe mijlpaal in de stormachtige ontwikkeling van de elektronische gelduitgifte. Was de geldautomaat in Nederland vijf jaar ge leden nog een nieuw fenomeen (1985: 16 Rabobank-GEA's met in totaal 10 000 transacties), inmiddels is 'geld uit de muur' een vanzelfsprekendheid. Eind dit jaar zal de Rabobankorganisa tie, veruit marktleider op dit gebied, be schikken over 1200 automaten. Het aantal transacties zal dit jaar vermoe delijk oplopen tot 65 miljoen. Ongeveer 10% daarvan bestaat uit opnamen door cliënten van andere banken. Geldautomaten leveren een duide lijke bijdrage aan een efficiënte afwik keling van het betalingsverkeer en hel pen dus mee om de noodzakelijke kos tendekkendheid te bereiken. Minstens even belangrijk is de extra service aan de klant: er kan op ieder gewenst mo ment (snel) geld worden gehaald. De uitkomsten van een recent on derzoek van de Consumentenbond lij ken overigens met die gedachte van serviceverbetering in tegenspraak. De Rabobank voelt zich echter niet aange sproken door de kritiek van de consu mentenorganisatie op het functioneren van de GEA's. 'De dagelijkse praktijk levert een ander beeld op', stelde hoofddirectielid drs. P.M. Burghouts in Alkmaar. 'Het is onjuist conclusies te trekken zonder onderscheid aan te brengen tussen de diverse banken.' De Rabobank besteedt juist erg veel aandacht aan de kwaliteit van de elektronische dienstverlening. Samen met NCR, de leverancier van de auto maten, en PTT Telecom, die via Data- net I de verbinding verzorgt met de centrale computers, wordt er alles aan gedaan om uitval van de geldautoma ten tot een minimum te beperken. De beschikbaarheid van de GEA's is dan ook meer dan 99,8%. Met de ingebruikname van de dui- 3 Rabobank 6-7/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 3