'Ontbreken fysieke distributie gemis voor toekomst' Prof.dr. P. Korteweg (Robeco): Robeco en Rabobank De Rabobankorganisatie en de Robeco Groep hebben elk hun eigen overwegingen om met positieve verwachtingen te kijken naar de samenwerkingsplannen van beide financiële instellingen. Prof.dr. P. Korteweg, voorzitter van het Beleidscomité van de Robeco Groep, was bereid de visie van Robeco te verwoorden in een artikel voor het maandblad Rabobank. 'De voorgenomen sa menwerking verdient ons aller inzet en en thousiasme'. meent de voorzitter van het Be leidscomité van de Robeco Groep. Rabobank Nederland en de Robeco Groep hebben besloten de mogelijkhe den te onderzoeken om met behoud van ieders zelfstandigheid en onafhan kelijkheid te komen tot een duurzaam strategisch samenwerkingsverband. Met veel genoegen heb ik de uitnodi ging aanvaard om als toekomstig sa menwerkingspartner van Rabobank Nederland onze visie op die samen werking met u te delen. Achtergronden Op de drempel van de jaren negen tig doen zich in de financiële sector in grijpende veranderingen voor. Dat heeft een aantal oorzaken die alles van doen hebben met onze samenwer king. De markten waarop wij actief zijn, groeien snel. De uitdagingen zijn groot en velerlei. Aan de aanbodkant verscherpt door de liberalisatie en deregulering van fi nanciële markten de concurrentie van nationale en buitenlandse financiële aanbieders. Daarbij vervagen de tradi tionele grenzen. Banken en verzeke raars starten beleggingsfondsen en verzekeraars gaan in kredietverlening en spaarprodukten. Aan de vraagzijde van de markt worden spaarders van gewone, ambiti euze spaarders, en van spaarders, be leggers. Iedere spaarder of belegger heeft daarbij zijn eigen specifieke wensen. Verfijning is het sleutelwoord: door een regelmatige uitbreiding van het produktenscala, kwaliteit in de dis tributie, advisering en informatievoor ziening. De vraag voor elk financieel bedrijf is: hoe kom ik het beste aan de wen sen van mijn klanten, particuliere en in stitutionele spaarders en beleggers, te gemoet. Dat is een zaak van de klan ten kennen, eersteklas produkten ma ken, alleen dat doen waar je goed in bent, en voortdurend werken aan het verbeteren van de service en het distri butiegemak. Dat vereist dat je de beste mensen in dienst hebt, met de beste systemen werkt en over de beste dis tributiekanalen beschikt. Natuurlijke fit Wij ondervinden de voorgenomen strategische alliantie met Rabobank Nederland als een nagenoeg natuurlij ke fit. Als een perfecte match. Elk le vert de ander waar hij het best in is. Elk blijft dat doen waar hij het best in is. Beide instellingen zijn tot diep in hun botten coöperaties. We begrijpen elkaar. De Rabobank had niet wat wij hebben: het beleggingsmerk met repu tatie en wij hadden niet wat de Rabo bank heeft: een wijd vertakt fysiek dis tributienet. Belangrijk is ook dat onze voorge nomen strategische samenwerking niets van doen heeft met een fusie. Elk van de partijen blijft zelfstandig. Robe co bemoeit zich niet met het bankbe- leid van de Rabobank, en de Rabo bank bemoeit zich niet met het beleg gingsbeleid van de Robeco Groep. Dat is een eis die te maken heeft met de integriteit en de reputatie van onze merken. Die dienen intact te blijven. De Robeco Groep Met een beheerd vermogen van ca. 45 miljard gulden is de Robeco Groep niet alleen veruit de grootste onafhan kelijke beleggingsgroep in Nederland, maar behoort zij ook internationaal tot de grootste en meest ervaren beleg- 18 Rabobank 6-7/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 18