and 1 Toerisme Westduitse aandeel is de laatste jaren licht toegenomen tot ruim 50% van alle buitenlandse kampeer- en hotelover nachtingen. De Westduitsers vertoe ven in de zomerperiode vooral aan de Nederlandse kust. Het inkomend toerisme uit de Ver enigde Staten heeft in de afgelopen ja ren sterke schommelingen vertoond. In 1986 is als gevolg van terrorisme, Tsjernobyl en de dollarkoers zelfs een daling met 28% opgetreden. De jaren 1988 en 1989 hebben echter weer een opleving te zien gegeven van het be zoek van Amerikanen aan ons land. Van alle Amerikaanse overnachtingen komt ruim 91% terecht bij de hotellerie. Hun gemiddelde besteding per dag ligt dan ook aanmerkelijk hoger dan die van de Westduitse gasten. Amerika nen doen ons land vooral aan in het kader van een grotere Europese rond reis, waardoor hun gemiddelde ver blijfsduur aanmerkelijk korter is dan die van andere buitenlanders. Het verblijf van veel Amerikanen in ons land hangt samen met de sterke positie die Schip hol inneemt in het transatlantisch lucht verkeer. Het zomerhalfjaar 1989 heeft een opvallende stijging van het aantal bui tenlandse overnachtingen opgeleverd 12%), waarbij vooral de minder tra- ditionele landen een sterke groei ver toonden. Verhoudingsgewijs deden de sterkste wijzigingen zich voor bij de Scandinavische landen (+21%) en bij België en Luxemburg (+20%). De forse toename van het aantal bezoekers uit Italië, Spanje en Portugal die de laat ste jaren werd gesignaleerd, zette ook in het zomerhalfjaar van 1989 door. (Onder)gewaardeerd vakantieland Recent heeft het Nederlands Bu reau voor Toerisme onderzoek gedaan onder buitenlandse vakantiegangers die Nederland binnenkwamen. Doel was te achterhalen waarom buitenlan ders voor hun vakantie naar Nederland komen. Het meest genoemde motief is 'het landschap' (46%) 'De kust en het strand' wordt door 36% van de buiten landers genoemd, de 'vriendelijke mensen en de sfeer' door 34% en de 'musea/oude gebouwtjes/stadjes' door 33%. De resultaten van het onderzoek bevestigen dat landschappelijke kwali teiten in belangrijke mate de keuze van de buitenlander bepalen Bewaking van de specifieke kenmerken en geva rieerdheid van het Nederlandse land schap lijkt dan ook een belangrijke zaak voor het toeristisch produkt Ne derland. Als bestemming voor een vakantie in eigen land scoort Nederland een rui me voldoende. Het gemiddelde rap portcijfer is 6,5. Landgenoten die kort geleden binnen de eigen grenzen op vakantie zijn geweest, geven een 7,5. Zij die de laatste tijd alleen naar het buitenland togen, beoordelen ons land op een magere 5,5. Het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' lijkt ook hier van toepassing. Ons land scoort op veel punten goed. Dat is bijvoorbeeld de taal, de mogelijkheid tot het verkrijgen van in- Ontvangsten en uitgaven reisverkeer (x fl 1 miljard) ontvangsten uitgaven formatie, de infrastructuur, kinderactivi teiten, de kwaliteit van de verblijfsac- commodaties en de mogelijkheid voor het maken van uitstapjes. Maar een enkel land - met name Frankrijk - wordt op een paar van deze punten beter beoordeeld. Slechts op drie punten scoort een meerderheid van de omliggende lan den beter. Dat is het weer, de aanwe zigheid van stille streken en het afwis selende landschap. De prijs neemt een bijzondere positie in het geheel in. Het prijsniveau heeft bij de Nederlanders een negatief imago, maar dat van alle andere onderzochte landen is nog slechter. Gezinnen met jonge kinderen (zo wel de ouders als de kinderen), 55- plussers en de laagste sociale klassen hebben een positief oordeel over Ne derland als vakantieland. Groepen die minder positief oordelen, zijn jongeren (15 tot 35 jaar zonder kinderen) en de hoogste sociale klassen. Verschuivingen in het Nederlandse vakantiegedrag laten zich samenvatten met: vaker, verder en duurder. Vooral het aantal Nederlanders dat minstens één maal per jaar in Nederland èn één maal in het buitenland op vakantie gaat, is sterk gestegen. Met name de winterperiode laat een duidelijke toe- De meest luxe catego rie bungalows met een hoog voorzieningenni veau komt aan een bezettingsgraad van 95%. 2 3 4 1985 12 3 4 1986 12 3 4 1987 12 3 4 1988 1 2 3 1989 7 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 7