Een directeur van een aangesloten bank heeft bij zijn pensionering wel eens uitgerekend wat de personele sterkte van zijn bank zou zijn wanneer er nog gewerkt zou worden op de ma nier waarop hij veertig jaar geleden bij de bank begon. De uitkomst van de re kenoefening was dat hij alle inwoners van zijn werkgebied, van groot tot klein, in dienst zou moeten nemen. Er is in de afgelopen veertig jaar veel veranderd in de bedrijfsvoering van een bank. In de jaren vijftig is dit met het mechaniseren van de bankad- ministratie begonnen. De laatste vijfen twintig jaar worden steeds meer ban caire functies geautomatiseerd uitge voerd. De Rabobankorganisatie heeft in het midden van de jaren zestig cen traal grote computers, ook wel 'main frames' genoemd, opgesteld om de girale betalingen van ons publiek te kunnen verwerken. Vervolgens zijn sinds 1975 mini-computers op de loka le banken werkzaam die gebruikt wor den voor de lokale administratieve en commerciële functies. Tevens is in het begin van de jaren tachtig een tele communicatienetwerk geïnstalleerd waarbij de centrale en lokale compu ters met elkaar worden verbonden. In de maalstroom van technologische vernieuwingen zijn we inmiddels aan geland bij het tijdperk van de micro- elektronica. De personal computers veroveren zich in snel tempo een plaats in onze samenleving. Met het plaatsen van geldautomaten en betaal automaten buiten de bank en micro computers in de bank versterkt de Rabobank haar concurrentiekracht. De toepassingen die met informa tie-technologie worden gerealiseerd, zijn essentiële bestanddelen van de bancaire dienstverlening geworden. Binnen de Rabobankorganisatie is de informaticabenadering volop in bewe ging. Zowel ten aanzien van de onder steuning voor de aangesloten banken als ook op het aandachtsgebied van het bank- en effectenbedrijf van Rabo bank Nederland worden nieuwe auto matiseringsconcepten uitgewerkt en ingevuld waarmee de Rabobankorga nisatie de jaren negentig goed geëqui peerd tegemoet moet kunnen treden. De organisatie van de informatie- discipline zelf is zodanig gewijzigd dat de uitwerking van automatiseringscon cepten op slagvaardige, en op het aandachtsgebied toegesneden wijze kan plaatsvinden. Tot vorig jaar was de informaticadiscipline centraal binnen de Rabobankorganisatie gesitueerd in het hiertoe separaat opgestelde werk gebied Informatica. Deze concentratie van informatica-verantwoordelijkheden werd ingegeven door technische nood zakelijkheden, schaarste van specifie ke deskundigheden en de noodzaak en wenselijkheid van uniformiteit op velerlei terrein. Als gevolg van zowel externe als interne ontwikkelingen die zich de laatste jaren in hoog tempo voltrekken, zijn de omstandigheden evenwel belangrijk gewijzigd. Het strategisch belang van speci fieke produktgerichte toepassingen toegesneden op de verschillende deel markten, neemt sterk toe. Vanuit de primaire werkgebieden wordt daarom in toenemende mate directe betrok kenheid bij automatiseringsontwikke lingen en de richtingbepaling daarvan verlangd. Hiertoe zouden decentrale eenheden moeten ontstaan met een op de eigen omgeving afgestemde combinatie van bancaire achtergrond en informaticakennis. Ten slotte nopen ontwikkelingen in de techniek (compu ters worden kleiner, krachtiger, gebrui kersvriendelijker en goedkoper) in toe nemende mate tot een hernieuwde oriëntatie op de technische noodzake lijkheden van een centrale opstelling. De geschetste situatie vereist een zodanige integratie van de informatica discipline binnen de bancaire omge ving dat directe aansturing kan plaats vinden vanuit belanghebbende bancai re eenheden zonder afbreuk te doen aan noodzakelijke centrale elementen en hoofdpunten van beleid. Daarom is besloten tot een zodanige integratie van de centrale informaticadiscipline dat met name systeemmanagement en dienstverlenende functies dichter bij de bancaire eenheden worden opge steld. In een blauwdruk is de allocatie, structuur en werkwijze van de informa ticadiscipline voor de toekomst vastge legd. Concreet heeft dit geleid tot het opheffen van het centraal opgestelde werkgebied Informatica. Het directo raat Systeemontwikkeling is groten deels gedecentraliseerd en geïnte greerd in de twee primaire werkgebie den van Rabobank Nederland. Een groot deel van het directoraat Dienst verlening is ondergebracht bij Bedrijfs voering AB Niet op alle terreinen van de infor matica kan op dit moment decentrali satie worden overwogen. Het directo raat Produktie en Communicatie is grotendeels opgegaan in de Centrale Dienst Informatica die gepositioneerd is met een dienstverlenend, ondersteu nend en cliëntgericht profiel. Dan is er in de nieuwe opzet een zeer belangrijk orgaan geïntroduceerd, namelijk de In formatica Beleidsraad. In deze Infor matica Beleidsraad wordt door alle met informatiedisciplines uitgeruste eenhe den geparticipeerd. De instelling heeft ten doel het informaticabeleid van de organisatie als geheel vast te stellen om te voorkomen dat vormen van di vergentie zouden gaan ontstaan. Mede ter bewaking hiervan wordt bin nen de gereorganiseerde Accountants dienst de eenheid 'EDP (Electronic Data Processing) - Audit' aanmerkelijk versterkt. De reorganisatie is in bestuurlijke zin voltooid. Niet eerder heb ik in mijn - overigens rijk met reorganisaties ge zegende - loopbaan een reorganisa tie-proces zich zien voltrekken waarin zo snel consensus werd bereikt. Het tempo waarin de besluitvorming over de concrete invulling van alle verande ringen kon plaatsvinden, geeft denk ik aan dat de basis die we nu hebben ge creëerd een zeer breed draagvlak bin nen Rabobank Nederland heeft en een uitstekend vertrekpunt is om in dit de cennium met nieuwe informatica-toe- passingen de concurrentie tegemoet te kunnen treden. Van Rijn 5 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 5