Wat ons bezighoudt Hoofddirectievoorzitter drs. H.H.F. Wijffels (midden) en C.J.M. Jansen (links), hoofd van de vertegenwoor diging in Milaan, ne men gelukwensen in ontvangst bij gelegen heid van de officiële opening van de Itali aanse Rabobank-ves- tiging. lijk ruimschoots financieel-economi- sche en fiscaal-juridische voetangels en klemmen. Dit geldt nog sterker als ook buitenlandse partners bij de con tacten zijn betrokken. De Stichting TechNet wil helpen bij het oplossen van die knelpunten. Niet alleen door vraag en aanbod aan el kaar te koppelen, maar ook door het bieden van daadwerkelijke ondersteu ning bij het in stand houden van licen ties en de overdracht of uitwisseling van technologische kennis. Op techno logie gerichte startende ondernemers mogen in de activiteiten van TechNet op extra aandacht rekenen. Bedrijven die gebruik gaan maken van de diensten van TechNet, zullen hiervoor een vergoeding betalen. Het streven is erop gericht te komen tot een kostendekkende exploitatie. In de opbouwfase echter kan worden gere kend op financiële en personele bijdra gen van de participanten en op een subsidie van de provincie Noord-Bra bant. De verwachting is dat TechNet zich de komende jaren zal ontwikkelen tot een belangrijk bemiddelaar en advi seur voor het midden- en kleinbedrijf, dus voor een groot deel van de leden ondernemers van de Rabobankorgani- satie. Dat was dan ook -naast een ge wenste verdere betrokkenheid bij tech nologische ontwikkelingen- een hoofd overweging om tot steun aan dit inno vatieve project te besluiten. Samenwerking met Italiaanse bank Het is denkbaar dat de Rabobank- organisatie zal kiezen voor samenwer king met een Italiaanse bank om zo het Nederlandse bedrijfsleven dat za ken doet met dit land, beter van dienst te kunnen zijn. Hoofddirectievoorzitter Wijffels zinspeelde op zo'n samenwer kingsverband bij de officiële opening van de Rabobank-vertegenwoordiging in Milaan. 'Een verdere versterking in de toekomst van onze eigen aanwezig heid in dit land sluit ik echter ook niet uit', aldus Wijffels. Eerder werd de combinatie van een eigen vestiging en samenwerking met een in het land gevestigde bank al in Spanje toegepast. In aanvulling op de vertegenwoordiging in Madrid werd vo rig najaar een overeenkomst gesloten met Banco Popular. Nederlandse Rabobankcliënten die in Spanje actief zijn, kunnen zo bankzaken regelen via een netwerk van 1600 Spaanse kanto ren. De vestiging in Milaan, die vorige zomer haar activiteiten startte, werd op 2 mei officieel geopend. De Italiaanse genodigden kregen een toelichting op de drie doelstellingen van het buiten landbeleid van onze organisatie: het ondersteunen van de internationale ac tiviteiten van de Nederlandse cliënten, het zijn van een wereldwijde agribusi- ness-bank en het opereren op de inter nationale geld- en kapitaalmarkten. In het licht van de eerstgenoemde doelstelling is de keuze voor Milaan - het financiële hart van één van de meest dynamische economieën van Europa- als vestigingsplaats niet zo verwonderlijk. Italië is een belangrijke handelspartner voor ons bedrijfsleven. In de top-tien van Nederlandse export markten staat het land vijfde, voor wat betreft de import komt Italië op de zes de plaats. De zonnige vooruitzichten voor de Italiaanse economie (zie het artikel op pagina 9 van dit blad) kun nen zo ook afstralen op Nederlandse ondernemers, leden/cliënten van de Rabobank. Meer agrarische belangstelling voor Garantiefonds Plaatselijke Rabobanken verstrek ten het afgelopen jaar met gebruikma king van het Rabobank Garantiefonds voor een totaalbedrag van f 13,8 mil joen achtergestelde leningen aan star tende en doorstartende ondernemers. Het in 1985 gestichte Garantiefonds stelt starters die wel over een goed on dernemersplan maar over onvoldoen de eigen vermogen beschikken, in staat om toch de financiering van hun nieuwe activiteiten rond te krijgen. Het fonds doet dit door de terugbetaling te garanderen voor het geval de onderne mer niet zelf in staat is de achterge stelde lening af te lossen. In 1989 werden 359 garantie-aan vragen behandeld, aanmerkelijk min der dan de 906 aanvragen die in 1988 binnenkwamen. In geld uitgedrukt lie pen de verstrekte garantieverklaringen terug van f 23,8 naar f 13,8 miljoen. Deze terugval is volledig toe te schrij ven aan de ruimere garantiemogelijk heden die de overheid sinds januari vorig jaar biedt aan ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het aantal aanvragen uit het MKB daalde dan ook met 75%. De belangstelling uit de agrarische sector groeide juist. Wisten in 1988 159 agrarische ondernemers de weg te vinden naar het Garantiefonds, het afgelopen jaar waren dat er 172. In be dragen uitgedrukt was de groei nog sterker: f 8,1 miljoen aan verstrekte ga ranties tegenover f 5,3 miljoen het jaar daarvoor. Het grootste deel van de achtergestelde leningen ging naar de tuinbouw. Het aantal aanvragen van akker bouwers was evenals voorgaande ja ren gering. Niet ondenkbaar is dat de akkerbouw de komende tijd een groter beroep zal doen op het Garantiefonds. In het licht van de problematiek in deze sector zijn de mogelijkheden van het fonds recent nog eens nadrukkelijk on der de aandacht gebracht. Een achter gestelde lening en de bijbehorende ga rantieverklaring kan interessant zijn voor akkerbouwers die de oplossing zoeken in nieuwe produkten en pro- duktiemethoden. 4 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 4