Landbouwcommentaar granen ooit weer op een meer bevredigend niveau komt. De Commissie van Goede Diensten die na de akker- bouwacties de problemen en oplossingen voor de regering op een rij moest zetten kwam dan ook met als eerste aan beveling dat er meer werk moet worden gemaakt van pro- duktiebeheersing in de EG. lom om deze vormen van agrificatie van de grond te bren gen. Het gaat om veredeling van gewassen, teeltmethoden die milieuvriendelijk zullen moeten zijn en de verwerking en toepassing. De rol van de overheid bij dit proces is minder duidelijk, maar kan niet gemist worden. De Commissie ziet niets in afzetverruiming door de im porten van graanvervangers te verdringen. De melkvee houderij en de intensieve veehouderij zouden daarvan de dupe worden. Ook verwacht men nogal wat handelspolitie ke problemen. De Commissie had mijns inziens over dit probleem meer kunnen zeggen. Regio initiatieven In de derde plaats komt de Commissie van Goede Dien sten met een aantal aanbevelingen voor het nationale be leid. Deze liggen op het vlak van financiële overbrugging Afzetverruiming De Commissie van Goede Diensten pleit ook voor afzet- vergroting voor granen en andere akkerbouwprodukten in de sfeer van de non-food. Technisch is er al veel mogelijk: motorbrandstof, smeerolie, afbreekbare plastics, papier en hout. Benadrukt wordt de betrokkenheid van de gehele ko- De graanprijs is een soort barometer voor de akkerbouw en het akkerbouwbeleid. De Commissie - bestaande uit de heren De Koning, Wiegel en Meyer - vindt dat het Stabilisatorenbesluit van 1988 aangepast moet worden. Akkerbouwers en lidstaten van de EG die zich houden aan een zekere produktiebe- heersing moeten de automatische prijsdaling kunnen ontlo pen. De Commissie wil per land of regio een taakstelling voor het terugdringen van de graanproduktie. Eerder is in het akkerbouwactieplan van het Landbouwschap zon evenredige produktievermindering voorgesteld door de toe passing van de braakregeling beter over de lidstaten te ver delen. Men kan tegen dergelijke vormen van produktiever- deling bezwaren aanvoeren, met name tegen de achter grond van de vrije markt na 1992. Maar produktiebeheer- sing vereist nu eenmaal administratieve maatregelen. En daarbij is een vorm van quota's per land welhaast onont koombaar. De vraag is uiteraard of voor zo'n aanpak in de EG een draagvlak te vinden is. De ervaring met de zuivel quotering leert dat er winnaars en verliezers zijn. leder land zal dit vooraf inschatten en daar de medewerking aan een regeling van laten afhangen. Mijn inschatting is dat de poli tieke druk wel erg groot moet zijn om tot evenredige pro- duktiediscipline te komen. Frankrijk zal de grootste hinder nis zijn. Op akkerbouwgebied beschouwt dit land zich als de sterkste in Europa. Een gevoel dat ook in de Nederland se zuivel bestond voor de zuivelquotering. Maar het kan verkeren. tot betere tijden, vernieuwing van het teeltplan en herstruc turering van bedrijven. De mogelijkheden voor nationaal landbouwbeleid moe ten passen binnen de kaders die in de EG zijn toegestaan. Dat verlangen wij Nederlanders ook van andere lidstaten als die de concurrentie vanuit ons land zouden willen com penseren voor hun boeren. De EG biedt nog vrij veel moge lijkheden van nationale steun. Er mogen kredieten worden gegegeven tegen gunstige voorwaarden, innovatie mag worden gestimuleerd en er is een grote vrijheid om nationa le beëindigingsregelingen in te stellen. Wanneer deze mogelijkheden beter worden toegepast, krijgen de akkerbouwers een adempauze. Door herstructu rering in de akkerbouw kan vervolgens inkomensverbete ring op de lange termijn worden bereikt. De Commissie Ko ning, Wiegel, Meyer doet daarbij een beroep op de akker- bouwregio's om regionale herstructureringsplannen op te stellen. Dit zijn sterkte-zwakte analyses voor de akkerbouw in samenhang met afzet en verwerking van de produkten en het op een rij zetten van alternatieven, bijvoorbeeld bol lenteelt, intensieve veehouderij, houtteelt en wellicht ware daarbij, in aanvulling op de Commissie, ook te noemen groente- en bloementeelt. Naast het pleidooi voor aanpassing van het Europese landbouwbeleid geeft de Commissie ruim baan aan regio nale initiatieven om dicht bij het erf oplossingen te vinden. Overheid, regionaal bedrijfsleven en individuele producen ten gezamenlijk. Zo werd ook de grote landbouwcrisis eind vorige eeuw te lijf gegaan. Zo'n masterplan met voortduren de serieuze zorg van de overheid voor het wel en wee van de akkerbouwsector is ook nu nodig. Als de akkerbouwers dat met de acties hebben weten te bereiken hebben ze hun tijd goed besteed.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 29