Consument kan hypotheek aanbiedingen beter vergelijken Gedragscode Woninghypotheken De Gedragscode Hypothecaire Financieringen, die op 1 oktober in werking treedt, biedt de consument meer zekerheid op het terrein van woningfinancieringen. Er komt een grotere eenduidigheid in voorlichting en informatieverstrekking en in de code zijn minimum-voorwaarden vastgelegd voor vervroegde aflossing en betalingsproblemen. Ook is voorzien in een klachtenprocedure voor het geval de code niet mocht worden nageleefd. Alle professionele verstrekkers van woninghypotheken onderschrijven de gedragscode. Hoofdlijnen gedragscode Voorlichting in folders en offertes. Om aanbiedingen van verschillende verstrekkers gemakkelijker te kunnen vergelijken, wordt de informatiever strekking in belangrijke mate gestan daardiseerd. Zo is er een lijst met in formatie, die in ieder geval in folders, brochures en offertes moet voorko men. Effectieve rente. Naast de nomi nale rente zal ook de effectieve jaar rente, die rekening houdt met bijv. be taaltijdstippen van rente en aflossing, worden vermeld. In dit effectieve ren tepercentage is ook de afsluitprovisie verwerkt. Hypotheeklastenberekening. De consument die daarom vraagt, krijgt een berekening waaruit blijkt hoe de bruto- en nettolasten van de aangebo den hypotheek zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Ook dit bevordert de vergelijkingsmogelijkheden. Nevenovereenkomsten. Finan ciers kunnen bijkomende overeen komsten alleen verplicht stellen als die een redelijk verband houden met het onderpand (opstalverzekering) of de kredietnemer (overlijdensrisicover- zekering). De voorlichting over ver- drs. A.W.F.J. Bakermans Produktgroep Woninghypotheken Dat de Gedragscode Hypothecaire financieringen juist nu tot stand komt, betekent niet dat zich de afgelopen ja ren duidelijke misstanden hebben voorgedaan bij het verstrekken van hy potheken. Eerder is het tegendeel het geval I Door de sterke concurrentie bevinden de informatievoorziening en de verstrekkingsvoorwaarden in ons land zich juist op een relatief hoog peil. Overigens is ook de bemoeienis van de consumentenorganisaties hierop zeker van invloed geweest. De directe aanleiding voor de tot standkoming van de gedragscode ligt in de activiteiten van de Nederlandse wetgever. Toen de overheid begon met de voorbereiding voor de nieuwe Wet op het Consumentenkrediet, was het aanvankelijk de bedoeling hierin ook het onderwerp woninghypotheken te regelen. De verstrekkers van woningfi nancieringen gaven echter de voorkeur aan zelfregulering, een standpunt dat plichte nevenovereenkomsten wordt verbeterd, onder meer door de kosten daarvan in de offerte op te nemen. Wijziging contractvoorwaarden. In principe worden tijdens de looptijd voorwaarden niet gewijzigd. Uitzonde ring vormen de eventueel overeenge komen periodieke rente-aanpassin gen. Dit biedt de consument meer ze kerheid. Vergoeding bij vervroegde alge hele aflossing. Geen vergoeding voor vervroegde aflossing wordt bere kend bij overlijden van de cliënt (wan neer de aflossing via een verzeke ringsuitkering plaatsvindt), bij verhui zing (tenzij er een 'meeneem'-regeling bestaat) en bij gedwongen verkoop door bijvoorbeeld betalingsproblemen (tenzij de consument de oorzaak daarvan kan worden verweten). Als de hypotheek bij een hogere dagrente wordt afgelost en de vergoeding bij vervroegde aflossing is gebaseerd op het contante waarde-beginsel is even min een vergoeding verschuldigd. Daarnaast mag de cliënt altijd jaarlijks 10% van de oorspronkelijke hoofdsom vergoedingsvrij extra aflossen. Overleg bij betalingsproblemen. Het is belangrijk dat de consument bij vervolgens door het kabinet werd over genomen. De gedragscode is tot stand geko men in nauw overleg tussen de bedrijfs tak en een stuurgroep met vertegen woordigers van de vier betrokken mi nisteries. Hiernaast is de code uitvoe rig besproken met de consumentenor ganisaties en voorgelegd aan de orga nisaties van bemiddelaars. Alle profes sionele verstrekkers van woninghypo theken onderschrijven de gedragsco de: banken, verzekeringsmaatschap pijen, bouwfondsen en pensioenfond sen. En uiteraard ook de Rabobankor- ganisatie als veruit grootste marktpar tij. Gevolgen voor cliënten Rabobank Een eerste hoofddoel van de zelfre gulering is verbetering van de voorlich ting en informatieverstrekking aan de consument. Door de voorschriften van betalingsproblemen direct contact op neemt met de financier. De financier zal niet overgaan tot uitwinning van het onderpand dan nadat door hem een poging tot overleg is onderno men. Uitwinning vindt in geen geval plaats binnen twee maanden na het tijdstip waarop de cliënt had moeten betalen. Naleving/klachtenprocedure. Een onafhankelijke Commissie van Toezicht houdt toezicht op de juiste naleving van de gedragscode door de hypothecair financiers. Consumenten, consumentenorganisaties en finan ciers zelf kunnen bij deze commissie een klacht indienen als ze menen dat een financier de gedragscode niet na leeft. De commissie kan sancties op leggen. Bij klachten van consumenten kan zij een voor beide partijen binden de uitspraak doen. Periodieke evaluatie. Financiers, consumentenorganisaties en overheid zullen periodiek overleggen over het functioneren en de handhaving van de gedragscode. Ook zal overleg worden gevoerd als belangrijke ontwikkelin gen op de markt voor woninghypothe ken hiertoe aanleiding geven. 26 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 26