Telebankieren Een jaar geleden introduceerde de Rabobank voor bedrijfscliënten Tele bankieren, een systeem dat een directe koppeling tot stand brengt tussen de geautomatiseerde administratie van een onderneming en de bancaire boek houding. Inmiddels wordt het produkt door meer dan 250 plaatselijke banken aangeboden. Naar verwachting zullen eind dit jaar zo'n 500 cliënten Teleban kieren gebruiken. Dit najaar verschijnt een nieuwe versie van Rabobank Telebankieren met nieuwe mogelijkheden. De belangrijkste uitbreidingen betreffen het buiten lands betalingsverkeer, telegiro en cash-management. Telebankieren De Reus vertelt enthousiast over de ingewikkeld lijkende, maar volgens hem zo eenvoudige manier waarop de 67 filialen administratief 'op de rit' zijn gezet. Wijzend op één van de beeld schermen maakt hij ons attent op de aanwezigheid van de Rabobank. De bank staat letterlijk op zijn bureau, want hij hoeft maar te bellen via een speciaal modem en hij krijgt aanslui ting op de Rabobank-computer in bare tijd in een programma zijn ver werkt, waardoor die handmatigheid komt te vervallen. C. Kerkenaar, hoofd van de admini stratie, hoopt dat Telebankieren ook toepassingen krijgt voor het buiten landse betalingsverkeer: 'Snelheid van betalingen zorgt voor snelle zendingen door onze leveranciers en dat is be langrijk voor het bijsturen van onze le veringsprogramma's aan de winkels in het land. Als een model schoen erg goed loopt, en dat zien we eigenlijk al binnen een week, willen we meteen re ageren. Het hele systeem, zoals we dat in onze computers hebben, is ge richt op snelheid, snelheid en nog eens snelheid. Direct na de betalingscheck 's morgens via de Rabobank-computer worden alle winkelvoorraden onder de loupe genomen en aangevuld. Een vi cieuze cirkel die niet mag haperen.' Toekomst De Schoenenreus is tevreden met Telebankieren dat nu enkele maanden in vol bedrijf is en het bedrijf in combi natie met de programma's op de eigen computer in staat stelt de vinger stevig aan de pols te houden. Er zijn wel wensen voor uitbreidingen. Maar', vindt Kerkenaar, 'je moet niet alles te gelijk willen, het moet ook goed door timmerd zijn, perfect functioneren, zo dat er geen storingen optreden en daar hebben we tot nu toe nauwelijks last van gehad.' Tevreden bekijkt hij samen met col lega De Reus de uitgedraaide omzet- staten van gisteren: 'En dan te weten dat we die gegevens tot twee maan den terug kunnen opvragen, geeft niet per welke datum. Zonder die appara tuur waren we niet zo snel zo ver ge komen.' JO Bij De Reus en Kerke naar staat de Rabo bank op het bureau. de modellen binnen en de ingekochte aantallen staan geen dag langer in het magazijn dan nodig is. Eigenlijk is er sprake van transitohandel op groot handelsniveau. Voordat de zendingen in Uden arriveren, heeft de verdeel sleutel ten behoeve van de 67 filialen zijn werk al gedaan. Alles schuift ra zendsnel door naar de lokaties, waar de verkoop zich al even onstuimig ma nifesteert en voor een ongekende om loopsnelheid met factor 6 zorgt. Vijf eigen vrachtwagens zijn continu bezig met het transport van per jaar meer dan 4 miljoen paar schoenen. Het hoeft nauwelijks betoog dat De Vroomen open oog heeft voor een goed begeleidingsapparaat. Zijn suc cesvolle formule is mede te danken aan zijn feeling voor organisatie en ad ministratie, waarbij steeds effectief ge bruik werd gemaakt van wat de mens vermag op het gebied van de technolo gie. De computer heeft bij De Schoe nenreus immer een vooraanstaande rol gespeeld bij planning en control. In Uden werken slechts 20 mensen in vaste dienst, die het reilen en zeilen van de hele onderneming, waar in to taal 600 medewerkers en medewerk sters op de loonlijst staan, vast en ze ker in de hand hebben. De werkplek van systeemanalist H. de Reus (de naam is echt toeval) is niet alleen een oase van rust, maar vooral een paradijsje voor de kenner van computerapparatuur. In een aparte ruimte staat een batterij printers. Hier wordt bijvoorbeeld ook de produktie verzorgd van de miljoenen prijsetiket- ten, die meegaan met de zendingen schoenen naar de filialen, waar ze op de dozen worden geplakt. Zeist. In een handomdraai weet hij hoe de financiële positie van het hele be drijf eruit ziet, hoe het met elke winkel in het land is gesteld, of de dagomzet van gisteren reeds bij de plaatselijke Rabobank is afgestort en...of dat be drag klopt met de opgave die de be treffende kassa die nacht automatisch op een andere computer heeft doorge geven. De Reus: 'Dat is de eerste han deling die ik 's morgens verricht: con troleren of alle kassa's in het land 's nachts zijn opgebeld en hun dagomzet hebben gemeld. Daarna zoek ik con tact met de Rabobank-computer in Zeist. Alle stortingen van alle winkels worden door de plaatselijke Raboban- ken op onze rekeningen bijgeschre ven. Het checken van de gegevens kost maar een paar minuten. Vroeger waren we met de dagafschriften uren bezig!' Efficiënt Efficiency is een gouden regel bij De Schoenenreus. Niet alleen de check op de winkels is van belang. Snelheid is ook nuttig bij het betalen van rekeningen aan crediteuren. Het intikken van die betalingsopdrachten gebeurt gewoon op kantoor. Nu gaat dat nog met de hand, maar wel recht streeks naar de Rabobank-computer die het geld 'overschrijft naar de bank- of girorekening van de betreffende cre diteur. Maar ook dat zal binnen afzien- 23 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 23