Bij 'De Schoenen reus' staat de Rabobank op het bureau Telebankieren: snelle schakel in financieel verkeer Telebankieren De Schoenenreus woont in het Brabantse Uden. Dat is op zich niet zo verwonderlijk; Brabant heeft historische banden met de schoenindustrie. Maar gefabriceerd wordt er minder dan vroeger. Dat blijkt ook uit de cijfers van De Schoenenreus BV: de inkoop bestaat voor 70% uit import (vanuit het Verre Oosten en Brazilië, maar ook Spanje, Portugal en Roemenië) en 30% loopt via toeleveranciers uit eigen land. De kracht van De Schoenenreus zit zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Het eerste vereist een goed administratief systeem. Via 67 eigen filialen in heel Nederland gaan jaarlijks 4 miljoen paar schoenen langs de kassa's. Een totale omzet van meer dan 100 miljoen gulden in 1989. Telebankieren speelt daarbij een belangrijke rol. De kassa's van alle fi lialen worden 's nachts door de computer op gebeld voor het mel den van de dagomzet. Directeur René de Vroomen is er in 1969 mee begonnen: schoendiscount in de garage naast zijn huis in Uden. Al jong in het schoenenvak, als vertegen woordiger, kende hij de markt op zijn duimpje. Wat er toen, in de jaren zestig nog niet was, kwam dankzij De Vroo men succesvol van de grond. Zelfbe diening in de schoenenbranche met voor die tijd ongekend lage prijzen. Rekken vol schoenen voor iedereen, in volgorde van maat en een pittig opge stelde huis-aan-huisfolder vormden de ingrediënten voor een goede formule. De activiteiten werden al snel uitge breid en verlegd naar andere plaatsen. Er werden zaaltjes gehuurd, die met vrachtwagens vol schoenen werden in gericht. De agressieve huis-aan-huis folder deed de rest. Het liep meteen vanaf het begin als een trein en dat is tot op de dag van vandaag zo geble ven. Onder de naam 'Schoenenver koop Nederland' werden de eerste ja ren met keihard werken overbrugd als aanloop naar het grote werk: het vesti gen van eigen filialen op zoveel moge lijk plaatsen in heel Nederland. De eerste echte winkel werd in 1972 ge opend. In Dordrecht. De tweede kwam in Uden. Het leven van De Schoenen reus was begonnen. Snelheid Naast kwantiteit en kwaliteit was snelheid een begrip dat De Vroomen hoog in het vaandel had staan. Op zijn kamer in het smaakvol gemoderniseer de pand in het hart van Uden staat een grote kaart van Nederland. Vol rode en groene vlaggetjes. Rood zijn de gere aliseerde vestigingen, groene vlaggen betekenen 'wensen'. Ook die wensen worden in hoog tempo vervuld, want in het vroege voorjaar van 1989 was nog sprake van 40 eigen zaken, terwijl we er nu al 67 tellen, inclusief de winkels van Schut Schoenen, die in de loop van het vorige jaar werden overgeno men. Alle verkooppunten zijn te vinden in panden op A1-lokaties. Goede win kelconcentraties waar veel mensen ko men. Snelheid, ook als het om omzet gaat. De collecties worden in Uden sa mengesteld. Eigen inkopers brengen 22 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 22