Betalingsverkeer visie wordt nu dus afgeschaft. Hetzelfde geldt voor de valuteringsre- gels voor girale handelingen in het za kelijke betalingsverkeer. In de praktijk betekent dit voor de zakelijke cliënt zo wel bij inkomende als bij uitgaande betalingen één dag rentevoordeel. Een ander onderdeel van de maat regelen vormt de invoering van een stelsel van transactiegebonden tarie ven. Aan iedere debet- en credithande- ling hangt een prijskaartje, waarvan de hoogte gebaseerd is op de verwer kingskosten. De cliënt krijgt zo inzicht in de kosten van de diverse handelin gen en heeft de mogelijkheid zijn ge bruik te sturen naar de meest efficiënte betaalvormen. Op grond van individu ele omstandigheden kiest hij de betaal- vorm met de meest aantrekkelijke prijs/kwaliteitsverhouding. De koppeling van het tarief aan de feitelijk veroorzaakte kosten leidt er bij voorbeeld toe dat er een groot prijsver schil is tussen handgeschreven betaal opdrachten en opdrachten die langs elektronische weg (op diskette of via Telebankieren) worden aangeleverd. In het eerste geval betaalt de cliënt f 1,90 per opdracht, een betaling via Teleban kieren kost twee dubbeltjes. Voor een bedrijf dat betalingen ont vangt via acceptgiro's, geldt een ver gelijkbare situatie. Er komt voor ac ceptgiro's (OLA's) geen eenheidstarief. Een bedrijf dat een groot aantal OLA's gebruikt en de informatie over de be talingen wekelijks op tape krijgt aange leverd, betaalt een tarief van slechts enkele dubbeltjes per acceptgiro. Bij geringere aantallen en als de cliënt va ker (op papier) over betalingen wordt geïnformeerd, loopt het tarief op. Betalingsverkeer langs elektroni sche weg helpt de ondernemer de kos ten laag te houden. Dat betekent overi gens zeker niet dat kleine onderne mers forse investeringen zouden moe ten doen in computerapparatuur. Met een niet al te dure PC, die nu ook in veel kleinere bedrijven al wordt ge bruikt, is elektronisch betalingsverkeer mogelijk. Rabobank-cliënten die overstappen op transactiegebonden tarifering, krij gen tegelijkertijd te maken met aan trekkelijker rentetarieven op hun reke ning-courant. Zo hebben de plaatselij ke banken het advies gekregen de ren te voor kredieten met 0,25% te verla gen. De verandering in de creditrente structuur is complexer. Afhankelijk van de hoogte van het tegoed en van de verblijfsduur van de gelden wordt de rente vastgesteld. Per maand en per drie maanden wordt achteraf bekeken of de tegoeden hoger waren dan mr. C. Hoogkamer Voorlichting en Externe Betrekkingen f 25 000,- (het minimumbedrag voor een termijndeposito). Indien dat het geval is, wordt een hogere rente ver goed. Bij de huidige rentestand kan de rente oplopen tot 7%, aanmerkelijk meer dan de 11/2% die tot nu toe de maximale rentevergoeding was voor de rekening-courant. Besparing f 60 miljoen Voor de Rabobankorganisatie ver loopt invoering van het totale pakket aan maatregelen per saldo 'winstneu- traal'. De transactiegebonden tarieven leveren f 300 miljoen op. Meer dan de helft daarvan wordt 'weggestreept' te gen de wegvallende opbrengst van de afgeschafte omzetprovisie en valute- ring. De resterende extra opbrengsten, circa f 100 miljoen, worden aan de cliënten teruggesluisd via het verbeter de rentesysteem. De genoemde bedragen gaan uit van de huidige situatie. Zoals gezegd zullen de transactiegebonden tarieven een sturend effect hebben naar het ge bruik van de meest efficiënte betaal vormen. Naar verwachting zullen de kosten voor het bedrijfsleven hierdoor met zo'n 20%, dus met circa f 60 mil joen, dalen. De tariefopbrengsten voor de bank lopen daardoor terug, maar hetzelfde geldt voor de verwerkings kosten. De uitwerking van de maatregelen verschilt per cliënt. Eerder in dit artikel is al aangegeven dat de overgrote meerderheid van de zakelijke cliënten in de nieuwe situatie voordeliger uit is of met onveranderde kosten te maken heeft. Een efficiënt gebruik van het betalingsverkeer kan het voordeel ver- De transactiegebon den tarieven sturen naar een efficiënter gebruik van de diverse betaalprodukten. groten. Medewerkers van de bank zullen -met behulp van een computer model- iedere zakelijke cliënt advise ren over de mogelijkheden om zoveel mogelijk profijt te hebben van de ver anderingen die in het betalingsverkeer worden doorgevoerd. Ook voor rekeninghouders die in eerste aanleg met een kostenverho ging worden geconfronteerd, zijn er voldoende mogelijkheden om tot een aantrekkelijk financieel plaatje te ko men. Mocht de daarvoor noodzakelijke aanpassing van het betaalgedrag niet onmiddellijk kunnen worden gereali seerd, dan is uitstel van de overscha keling op het nieuwe systeem be spreekbaar. Met de nu aangekondigde verande ringen loopt de Rabobankorganisatie voorop in de activiteiten om tot een kostendekkend betalingsverkeer te ko men. Andere banken hebben even eens hun zorgen uitgesproken over de verlieslatendheid van dit deel van de dienstverlening, maar zijn nog niet met plannen gekomen die vergelijkbaar zijn met de maatregelen van de Rabobank. Overigens vindt de Rabobank het geen probleem om de eerste te zijn. Er wordt de zakelijke cliënten immers een totaalpakket geboden dat evenwichtig, inzichtelijk, rechtvaardig en veelal fi nancieel aantrekkelijk is. 13 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13