Veel bedrijven
voordeliger uit in
betalingsverkeer
Door nieuwe tarieven- en
rentestructuur
Betalingsverkeer
De Rabobank streeft ernaar de
dienstverlening in het betalingsverkeer
minimaal kostendekkend uit te voeren. De
wens om de lasten rechtvaardig over cliënten
te verdelen en concurrentie-overwegingen
nopen daartoe. Maatregelen, die vanaf juli
worden doorgevoerd, zullen die
kostendekkendheid in het zakelijke
betalingsverkeer realiseren. Toch zullen de
gezamenlijke bedrijfsrelaties van de
Rabobank niet met hogere lasten te maken
krijgen, omdat de extra opbrengsten
onmiddellijk via aantrekkelijker
rentevergoedingen aan de cliënten worden
teruggegeven.
Na de geruchten en veronderstellin
gen die de laatste tijd in de media wa
ren verschenen over tarieven in het
betalingsverkeer, stuitten de medede
lingen van de Rabobank in eerste in
stantie welhaast op ongeloof. Ja, er
werden inderdaad transactiegebonden
tarieven aangekondigd voor het zake
lijke betalingsverkeer. Maar nee, dit
zou voor het bedrijfsleven zeker geen
grote lastenverzwaring betekenen.
Sterker nog, 40% van de zakelijke re
keninghouders ondervindt direct voor
deel van de maatregelen en voor 40%
verandert er niet of nauwelijks wat. En
zelfs de cliënten (20%) die in eerste
aanleg met hogere kosten worden ge
confronteerd, kunnen door een bewus
ter betaalgedrag hun nadeel groten
deels compenseren.
Rabobank Nederland heeft de
plaatselijke Rabobanken geadviseerd
vanaf juli het volgende pakket maatre
gelen door te voeren voor het zakelijke
betalingsverkeer: afschaffing van de
omzetprovisie en de valuteringsregels
in het girale betalingsverkeer, invoering
van transactiegebonden tarieven, een
gunstiger rentestructuur voor tegoeden
in rekening-courant en verlaging van
de rente voor het rekenina-courantkre-
diet.
De maatregelen vormen een grote
stap op weg naar een kostendekkend
betalingsverkeer voor zakelijke cliën
ten.
Ongelijke concurrentie
Het betalingsverkeer, zowel het za
kelijke als het particuliere, is voor de
Rabobank nog steeds verliesgevend.
De verliezen zouden nog groter zijn als
de bank al niet allerlei initiatieven had
genomen om -met behulp van de mo
derne technologie- de efficiency verder
te verbeteren. De laatste jaren zijn
diensten geïntroduceerd die zowel
naar tijdsbeslag als naar kosten effi
ciënter zijn. In de particulierenmarkt is
de geldautomaat nog steeds het meest
duidelijke voorbeeld. Het produkt Tele
bankieren voor bedrijven is eveneens
een aansprekende mogelijkheid om
het betalingsverkeer efficiënter, nauw
keuriger en sneller af te wikkelen.
Uiteraard is ook de verwerking van het
betalingsverkeer in hoge mate geauto
matiseerd.
Ondanks al die op kostenbeheer
sing gerichte inspanningen werd het
betalingsverkeer niet kostendekkend.
Tot nu toe worden de opbrengsten van
andere produkten gebruikt om de ver
liezen op het betalingsverkeer te dek
ken. Deze zogenaamde 'kruissubsidi
ëring' maakt de concurrentie met an
dere aanbieders van financiële dien
sten moeilijker. Die anderen zijn over
het algemeen gespecialiseerde aan
bieders van produkten op verzeke-
rings- of beleggingsterrein. Doordat zij
niet de lasten van het betalingsverkeer
dragen, kunnen ze met aantrekkelijker
tariefstellingen komen. Deze ongelijke
concurrentie wordt hindelijker nu cliën
ten een afnemende banktrouw tonen.
Een cliënt let beter op het aanbod bij
andere instellingen en gaat 'shoppen'.
Het nog steeds toenemende ge
bruik van het betalingsverkeer en de
daardoor nog steeds oplopende kosten
vormen een tweede aanleiding om
maatregelen te treffen. De nu aan de
plaatselijke Rabobanken geadviseerde
maatregelen sturen niet alleen naar
een efficiënter gebruik (en dus naar
kostenvermindering), ze leiden er ook
toe dat de kosten worden gedragen
door de veroorzaker.
Op grond van de geschetste ontwik
kelingen heeft de Rabobank besloten
dat het betalingsverkeer een kosten
dekkende, zelfstandig aan te bieden
dienst moet worden.
Sturen naar efficiënt gebruik
Voor zakelijke cliënten is het be
talingsverkeer nooit gratis geweest. Zo
wordt voor iedere mutatie een omzet
provisie betaald, terwijl daarnaast voor
een aantal diensten een tarief geldt.
De tot nu toe gehanteerde kostendoor-
belasting is niet erg duidelijk, stuurt
niet in een efficiënt gebruik en is ook
niet in alle opzichten logisch. Zo zijn de
verwerkingskosten van een overboe
king van f 100,- even hoog als die bij
een overboeking van f 100 000,-: de
omzetprovisie is in het laatste geval
echter aanzienlijk hoger. Die omzetpro-
12 Rabobank 5/90