Veel bedrijven voordeliger uit in betalingsverkeer Door nieuwe tarieven- en rentestructuur Betalingsverkeer De Rabobank streeft ernaar de dienstverlening in het betalingsverkeer minimaal kostendekkend uit te voeren. De wens om de lasten rechtvaardig over cliënten te verdelen en concurrentie-overwegingen nopen daartoe. Maatregelen, die vanaf juli worden doorgevoerd, zullen die kostendekkendheid in het zakelijke betalingsverkeer realiseren. Toch zullen de gezamenlijke bedrijfsrelaties van de Rabobank niet met hogere lasten te maken krijgen, omdat de extra opbrengsten onmiddellijk via aantrekkelijker rentevergoedingen aan de cliënten worden teruggegeven. Na de geruchten en veronderstellin gen die de laatste tijd in de media wa ren verschenen over tarieven in het betalingsverkeer, stuitten de medede lingen van de Rabobank in eerste in stantie welhaast op ongeloof. Ja, er werden inderdaad transactiegebonden tarieven aangekondigd voor het zake lijke betalingsverkeer. Maar nee, dit zou voor het bedrijfsleven zeker geen grote lastenverzwaring betekenen. Sterker nog, 40% van de zakelijke re keninghouders ondervindt direct voor deel van de maatregelen en voor 40% verandert er niet of nauwelijks wat. En zelfs de cliënten (20%) die in eerste aanleg met hogere kosten worden ge confronteerd, kunnen door een bewus ter betaalgedrag hun nadeel groten deels compenseren. Rabobank Nederland heeft de plaatselijke Rabobanken geadviseerd vanaf juli het volgende pakket maatre gelen door te voeren voor het zakelijke betalingsverkeer: afschaffing van de omzetprovisie en de valuteringsregels in het girale betalingsverkeer, invoering van transactiegebonden tarieven, een gunstiger rentestructuur voor tegoeden in rekening-courant en verlaging van de rente voor het rekenina-courantkre- diet. De maatregelen vormen een grote stap op weg naar een kostendekkend betalingsverkeer voor zakelijke cliën ten. Ongelijke concurrentie Het betalingsverkeer, zowel het za kelijke als het particuliere, is voor de Rabobank nog steeds verliesgevend. De verliezen zouden nog groter zijn als de bank al niet allerlei initiatieven had genomen om -met behulp van de mo derne technologie- de efficiency verder te verbeteren. De laatste jaren zijn diensten geïntroduceerd die zowel naar tijdsbeslag als naar kosten effi ciënter zijn. In de particulierenmarkt is de geldautomaat nog steeds het meest duidelijke voorbeeld. Het produkt Tele bankieren voor bedrijven is eveneens een aansprekende mogelijkheid om het betalingsverkeer efficiënter, nauw keuriger en sneller af te wikkelen. Uiteraard is ook de verwerking van het betalingsverkeer in hoge mate geauto matiseerd. Ondanks al die op kostenbeheer sing gerichte inspanningen werd het betalingsverkeer niet kostendekkend. Tot nu toe worden de opbrengsten van andere produkten gebruikt om de ver liezen op het betalingsverkeer te dek ken. Deze zogenaamde 'kruissubsidi ëring' maakt de concurrentie met an dere aanbieders van financiële dien sten moeilijker. Die anderen zijn over het algemeen gespecialiseerde aan bieders van produkten op verzeke- rings- of beleggingsterrein. Doordat zij niet de lasten van het betalingsverkeer dragen, kunnen ze met aantrekkelijker tariefstellingen komen. Deze ongelijke concurrentie wordt hindelijker nu cliën ten een afnemende banktrouw tonen. Een cliënt let beter op het aanbod bij andere instellingen en gaat 'shoppen'. Het nog steeds toenemende ge bruik van het betalingsverkeer en de daardoor nog steeds oplopende kosten vormen een tweede aanleiding om maatregelen te treffen. De nu aan de plaatselijke Rabobanken geadviseerde maatregelen sturen niet alleen naar een efficiënter gebruik (en dus naar kostenvermindering), ze leiden er ook toe dat de kosten worden gedragen door de veroorzaker. Op grond van de geschetste ontwik kelingen heeft de Rabobank besloten dat het betalingsverkeer een kosten dekkende, zelfstandig aan te bieden dienst moet worden. Sturen naar efficiënt gebruik Voor zakelijke cliënten is het be talingsverkeer nooit gratis geweest. Zo wordt voor iedere mutatie een omzet provisie betaald, terwijl daarnaast voor een aantal diensten een tarief geldt. De tot nu toe gehanteerde kostendoor- belasting is niet erg duidelijk, stuurt niet in een efficiënt gebruik en is ook niet in alle opzichten logisch. Zo zijn de verwerkingskosten van een overboe king van f 100,- even hoog als die bij een overboeking van f 100 000,-: de omzetprovisie is in het laatste geval echter aanzienlijk hoger. Die omzetpro- 12 Rabobank 5/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 12