Vanuit de studio van de Audiovisuele Dienst in Eindhoven gaat het Rabobank Journaal vier ochten den per week de lucht in. Wat ons beziahoudt spelen op de markt voor grote, interna tionale bedrijven en op de internationa le geld- en kapitaalmarkten. Op deze markten treffen ze (aanmerkelijk grote re) buitenlandse banken. Om te kun nen blijven meespelen is het gewenst een omvang te hebben, die vergelijk baar is met die van de buitenlandse concurrenten. Vanuit het oogpunt van de Rabo- bankorganisatie zal een samengaan op de binnenlandse markt een gerin ger effect hebben dan de fusie van NMB en Postbank. Op belangrijke ter reinen -zoals het midden- en kleinbe drijf en de particuliere diensten sparen en woninghypotheken- houdt de Rabo bank ook straks de grootste marktaan delen. Voor de Rabobankorganisatie is de aankondiging van Amro en ABN geen reden om op een andere manier tegen de eigen toekomst aan le kijken. Wij hebben onze antwoorden op de lopen de en aanstaande veranderingen in de financiële wereld al geformuleerd. De samenwerkingsplannen met Interpolis vormen daar een onderdeel van. Het zelfde geldt voor het buitenlandbeleid, dat gebaseerd is op een combinatie van eigen vestigingen over de grenzen en strategische allianties met buiten landse (coöperatieve) partners. Ge woon ons werk goed blijven doen in het belang van leden en cliënten, is en blijft ons devies. Medewerkers kijken intensief naar satelliet-journaal Sinds begin maart loopt binnen de Rabobankorganisatie een proef met een intern live televisiejournaal, dat vier ochtenden per week wordt uitge zonden. Plaatselijke Rabobanken die deelnemen aan de proef, maken inten sief gebruik van de mogelijkheid om aan het begin van de werktijd van de laatste informatie te worden voorzien. Een eerste onderzoek naar het kijkge drag wijst dat uit. Steeds meer bedrijven onderken nen dat een goede interne communi catie, het volwassen informeren van de eigen medewerkers, een positieve in vloed heeft op het functioneren van de onderneming. In de specifieke organi satiestructuur van de Rabobank -de samenwerking tussen bijna 900 zelf standige, plaatselijke banken en Rabo bank Nederland- is het belang van de interne informatievoorziening nog gro ter dan elders. Gevolg is dat continu gezocht wordt naar mogelijkheden om de interne communicatie zowel inhou delijk als qua uitvoering verder te opti maliseren. De meest recente ontwikkeling is de proef met het Rabobank Journaal. Met behulp van een satellietverbinding en schotelantennes kan het programma bij een veertigtal vestigingen van plaat selijke banken en bij een aantal kanto ren van Rabobank Nederland worden ontvangen. Het journaal, dat geprodu ceerd wordt door de eigen Audiovisu ele Dienst, duurt ongeveer tien minu ten. Aan de orde komen actualiteiten binnen de eigen bank, ontwikkelingen in de economische en financiële we reld en nieuws bij belangrijke relatie- groepen (cliënten, maar bijvoorbeeld ook ondernemers- en consumenten organisaties). Doel van de actuele informatievoor ziening is een verhoging van de ad vieskwaliteit en de commerciële slag kracht. Ook beoogt het journaal de be trokkenheid van de medewerkers bij de eigen organisatie te vergroten. On derzoek tijdens en na de proef, die tot eind deze maand doorloopt, zal moe ten aangeven of deze doelstellingen worden gerealiseerd. Op grond hiervan zullen besluiten worden genomen over definitieve invoering. Een eerste onderzoek, half maart uitgevoerd, wijst uit dat de kijkdichtheid bij de deelnemende plaatselijke ban ken in die beginperiode rond de 80% lag. Voor medewerkers van Rabobank Nederland lag dit percentage in het be gin lager. De kijkers waarderen de eer ste uitzendingen positief: vier op de vijf geënquêteerden vonden het journaal dat ze het laatst zagen, 'goed' of 'erg goed'. Het algemene oordeel over het Rabobank Journaal drukten de kijkers tijdens dit eerste onderzoek uit in een rapportcijfer van 7,2. Reizenmarkt herstelt zich Na de alarmerende berichten die begin dit jaar in de media verschenen over een terugloop in de boeking van vakantiereizen, is nu sprake van een genuanceerder beeld. De Rabobank, de grootste reizenverkoper van ons land, ziet een stijgende lijn in het aan tal boekingen. Nadat in december en januari een duidelijke achterstand ont stond in vergelijking tot het voorgaan de jaar, trok de markt in februari aan. Dat herstel zette in maart krachtig door. Als de opgaande lijn wordt vast gehouden, zou dit boekingsseizoen misschien toch nog op hetzelfde ni veau kunnen worden afgesloten als het vorige, meent de produktgroep Reizen van Rabobank Nederland. De terugloop in de boekingen deed zich met name voor bij vlieg- en bus reizen. Op vakantie gaan per eigen auto wordt weer populairder. Wellicht is dit toe te schrijven aan de individu aliseringstrend in de maatschappij, die uiteraard ook het toerisme beïnvloedt. Voor de haperingen in de reizen markt zijn diverse verklaringen denk baar. De opleving van de economie in de tachtiger jaren leverde voor de rei- zenomzet een sterkere groei op dan in veel andere branches. Het zou kunnen dat nu bij de consument een herbezin ning op de bestedingsmogelijkheden plaatsvindt, die wat meer in het voor deel van duurzame goederen uitvalt. Ook de hogere hypotheekrente kan hierin een rol spelen. De belangstelling voor de maand juni is ongetwijfeld ge temperd door het wereldkampioen schap voetballen, dat veel mensen voor hun eigen tv willen volgen. De aarzelende start van het boe kingsseizoen kan voor een deel wor den toegeschreven aan 'Oort': het was nog niet iedereen duidelijk welke effec ten de nieuwe belastingwetgeving zou hebben op het te besteden inkomen. Verder zou van invloed kunnen zijn dat nogal wat vakantiegangers wachten op zogenaamde 'last minute aanbiedin gen' (overigens zou het aanbod hier van de komende zomer door het krap pe inkoopbeleid van de reisorganisato ren wel eens beperkt kunnen zijn). Hoewel de uiteindelijke resultaten op de reizenmarkt vermoedelijk posi tiever zullen zijn dan aanvankelijk werd gevreesd, is er één vakantieland dat in ieder geval grote klappen oploopt. Spanje heeft te maken met een drama tische terugval in het toerisme. De be langstelling heeft zich verplaatst naar het oostelijk deel van het Middellandse Zeegebied, waar Griekenland en Tur kije in opkomst zijn. Vervolg op pagina 30 4 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 4