Eerste ervaringen videotex-proef Nuenen positief ^rf ék Participatie Rabobank in Videotex Nederland Videotex Vrijwel alle deelnemers aan de videotex-proef in Nuenen gebruiken hun terminal onder meer voor raadpleging van Rabo teleBank. Deze dienst wordt samen met de PTT- Telegids het hoogst gewaardeerd, zo heeft een eerste onderzoek naar de ervaringen van gebruikers uitgewezen. Wel is uitbreiding van de mogelijk heden van teleBank gewenst. Inmiddels heeft de Rabobank besloten ook landelijk de videotex-ontwikkelingen te steunen door participatie in Videotex Nederland. Op 28 november van het vorig jaar beleefde de videotex-proef in Nuenen zijn feestelijke start met de overhandi ging van de eerste terminals. Dit was het begin van de uitlevering van 300 gecombineerde beeldschermen en toetstenborden aan cliënten van de Rabobank Nuenen. Eind januari kre gen de laatste deelnemers hun termi nal, die na aansluiting op het telefoon net toegang geeft tot elektronische dienstverlening. Bij de start was er al een behoorlijk aanbod van diensten. Rabo teleBank was aanwezig met bancaire informatie en de mogelijkheid om een aantal za ken te bestellen. Daarnaast waren In terpolis (verzekeringsinformatie) en Wehkamp met het teleshopsysteem Joyce present. Sinds de start is het aanbod verder uitgebreid, onder meer via het KNMI (informatie over het weer), PTT Telecom (Telegids, de elek tronische 008-informatie), Teleac (cur susinformatie) en Van Eerd Teleshop (supermarkt). Ook is inmiddels infor matie van de gemeente Nuenen en de plaatselijke VVV voorhanden. Het laat ste nieuws van het ANP is één van de uitbreidingen die binnenkort op stapel staan. Enkele keren per week Al vrij snel na de start zijn de eerste ervaringen, meningen en ideeën van de deelnemers aan de proef onder zocht. Gebleken is dat over het alge meen een vrij frequent gebruik wordt gemaakt van de verschillende dien sten: de meeste respondenten gebrui ken de terminal enkele keren per week. Vrijwel iedereen maakt gebruik van de mogelijkheden van Rabo tele Bank, waarbij het raadplegen van de saldo-informatie hoog scoort. Overi gens vroeg het enige gewenning om met de terminal te leren omgaan. Kri tisch zijn de gebruikers over de snel heid van het systeem. Er bestaat een duidelijke behoefte aan uitbreiding van het dienstenpak ket, waarbij vooral ANWB-informatie, een evenementenkalender, een dienst regeling van treinen en bussen en in formatie over recreatie en ontspanning op het wensenlijstje van de deelne mers staan. Ook uitbreiding van de mogelijkheden van Rabo teleBank, De familie Jansen uit Nuenen kreeg in no vember vorig jaar de eerste videotex-termi nal uitgereikt. Mr. C. Hoogkamer Voorlichting en Externe Betrekkingen 29 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 29