Automatisering en recht In de privacy-gedrags code zijn regels vast gelegd voor het om gaan met gegevens van cliënten. vorig jaar werden vastgesteld na on derhandelingen tussen consumenten organisaties en banken. Het belangrijk ste probleem tijdens de onderhandelin gen, die plaats vonden in het kader van de Commissie Consumentenaan gelegenheden van de SER, was het vinden van een acceptabel evenwicht tussen de belangen van consument en bank in geval van misbruik. In het overleg is geconstateerd dat het systeem van een kaart (iets heb ben) en een PIN-code (iets onthouden) in principe een sluitend concept is. Door fraude, onachtzaamheid, diefstal en verlies kan in theorie dit sluitende concept doorbroken worden. Het be langrijkste op te lossen probleem was de verhouding tussen bewijs en aan sprakelijkheid bij kaartmisbruik. Als de volledige bewijslast bij de bank zou zijn gelegd, ontstond een levensgroot frau derisico. De volledige bewijslast bij de consument zou in theorie het risico in houden dat de cliënt aansprakelijk zou zijn voor niet door hem veroorzaakte schade. In de onderhandelingen is ten aan zien van het punt aansprakelijkheid uit eindelijk overeenstemming bereikt over een voorstel waarbij de bank een deel van het risico overneemt voor de ge volgen van misbruik van een pas. Het eigen risico van de cliënt is in beginsel beperkt tot f 350,-, maar loopt op als hij zelf heeft bijgedragen aan het ontstaan van schade. Dit is bijvoorbeeld het ge val als de cliënt zijn rekeningafschriften niet controleert, zowel zijn pas als zijn PIN-code kwijtraakt danwel verlies of diefstal van de pas niet onmiddellijk meldt. Voor wat betreft het bewijsprobleem is bepaald dat de boeken van de bank in beginsel geacht worden de juiste fei ten weer te geven. Daardoor worden twee probleemsituaties gedekt. Aller eerst die van betwisting van de hoogte van een bedrag op een rekeningaf schrift. Op de tweede plaats mag de bank ervan uitgaan dat een geregi streerde transactie inderdaad door de cliënt is uitgevoerd. De mededeling dat de pas gestolen is, volstaat niet om meteen alle opgenomen bedragen mi nus f 350,- terug te krijgen. Wel dient de bank alle klachten zorgvuldig te on derzoeken en mag de cliënt altijd te genbewijs leveren. Betrouwbaar proces vereist Automatiseren is alleen verant woord als het proces betrouwbaar is. Voor zover risico's niet volledig kunnen worden uitgeschakeld, moet men stre ven naar het minimaliseren van de ge volgen. Eventueel kunnen bepaalde ri sico's worden verzekerd. De Nederlandsche Bank heeft op 20 september 1988 in een Memoran dum nadere regels, in hoofdzaak van organisatorische aard, gesteld voor de betrouwbaarheid en continuïteit van bancaire automatisering. Ook in de contractuele sfeer zijn er diverse mo gelijkheden. Zo kunnen in contracten met leveranciers afspraken worden ge maakt over onder meer uitwijk en re constructie van bestanden bij calami teiten. Ook kan worden geregeld op welke wijze de gebruiker de beschik king krijgt over de broncodes van soft ware in geval van overmacht, wan prestatie of faillissement bij de leveran cier. Er moeten voorzorgsmaatregelen worden getroffen tegen krakers, virus sen en fraude. Iedere organisatie die automati seert, doet dat in een gecompliceerd geheel van wettelijke regels. De meest uiteenlopende wetten kunnen ermee gemoeid zijn. Van de Wet op de On dernemingsraden (belangrijke investe ringsbeslissing) tot de Wet Ruimtelijke Ordening (is een schotelantenne voor het opvangen van data een bouw werk?). In iedere fase van de automati sering zijn belangrijke juridische vraag stukken aan de orde. Het tijdig inscha kelen van de juridische discipline wordt dus steeds meer onvermijdelijk. 28 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 28