Wetgever beïnvloedt bancaire automatisering Automatisering en recht Bij de voorbereiding en invoering van automatisering in een bedrijf moet met nogal wat zaken rekening worden gehouden. Wellicht minder voor de hand liggend, maar zeker niet onbelangrijk zijn de juridische aspecten. Naarmate de omvang van de automatisering toeneemt, groeit het aantal raakvlakken met het recht. Wetgeving domineert in steeds sterkere mate de wijze van automatiseren. Ook de grootschalige automatiserings- en informatiseringsinspanningen van banken leveren de nodige juridische aandachtspunten op. Heel sterk geldt dat voor het elektronisch betalingsverkeer. mens en technologie Automatisering verloopt in fasen. Tijdens de invoeringsfase wordt de wij ze van automatiseren bepaald. Vastge steld wordt wie de betrokken partijen zijn en hun onderlinge verhoudingen worden in hoofdlijnen vastgelegd. Ook moet er zicht komen op eventuele be lemmeringen en randvoorwaarden die uit het recht voortvloeien. Tijdens de tweede fase wordt de beschikbaarheid van de noodzakelijke middelen geregeld, zoals de beschik baarheid van apparatuur, programma tuur, data, transportmiddelen en man kracht. In dit stadium wordt ook al aan dacht besteed aan het onderhoud van de systemen. Vervolgens breekt de operationele fase aan. Centraal hierin staat het pro ces van de geautomatiseerde gege vensverwerking: het verzamelen, op slaan, transporteren, opnieuw opslaan en bewerken/gebruiken van gegevens. In deze derde fase dienen de hoofdlij nen van de relatie tussen de bij de au tomatisering betrokken partijen in con tracten of voorwaarden te zijn vastge legd. Al deze drie fasen van een automa tiseringsproject kennen juridische as pecten. De integriteit van proces en middelen vormt in alle fasen een be langrijk aandachtspunt. Hoe stelt men zeker dat gegevens niet worden aan getast? Hoe kan een transactie wor den bewezen? Hoe voorkomt men fraude of onderbrekingen in de gege vensverwerking? Hoe worden calami teiten behandeld? Meer partijen Bij grote projecten zijn vaak meer partijen betrokken. In de chipcardproef in Woerden bijvoorbeeld hebben naast banken ook het Hoofdbedrijfschap De tailhandel, het ministerie van Economi sche Zaken en de Consumentenbond een aandeel. In zo'n situatie moeten de rechten, plichten en verantwoorde lijkheden van de betrokkenen juridisch sluitend worden vastgelegd. Daarbij komen vragen aan de orde als de juri dische vorm van de samenwerking (al of niet een aparte rechtspersoon), de verdeling van kosten, risico's en op brengsten, de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het systeem concept, de taakverdeling voor be- heersaangelegenheden, enzovoort. Ook moeten vooruitlopend op de operationele fase de nodige afspraken worden gemaakt. Zo moeten de alge mene voorwaarden worden vastge steld die gaan gelden in de relatie tus sen banken en consumenten, tussen banken en zakelijke cliënten, tussen banken onderling en tussen banken en intermediaire organisaties als PTT, BeaNet en BankGiroCentrale. Bij dit alles moet met de nodige re gelgeving rekening worden gehouden. Diverse wetten leggen verplichtingen op voor het opslaan en gedurende lan gere tijd bewaren van gegevens: Wet boek van Koophandel, Algemene Wet inzake Rijksbelastingen, jaarrekenin- genrecht, bewijsregels uit het burgerlijk recht, maar ook de Wet Persoonsregi straties. De Europese Commissie is op een aantal terreinen voorstander van interbancaire samenwerking, maar an derzijds moeten alle te maken afspra ken worden getoetst aan nationale en Europese mededingingsregels. Consu- mentenvoorwaarden voor het beta lingsverkeer moeten worden getoetst aan de komende Wet Algemene Voor waarden en een Europese aanbeve ling inzake elektronisch betalen. Met consumenten- en ondernemersorganisaties wordt over legd over de kostenaspecten van be staande en nieuwe betaalprodukten. Aanschaf computersysteem De aanschaf van een computersys teem is en blijft een gecompliceerde zaak. Het contract met de leveran ciers) moet waterdicht zijn om in een later stadium problemen te voorkomen. Als bijvoorbeeld de functionele en technische specificaties onvoldoende gedetailleerd zijn, kunnen in de loop van het project interpretatieverschillen ontstaan. En wat te doen als één van de partijen niet in staat is aan zijn ver plichtingen te voldoen of als er in de voortgang van het project vertragingen optreden? De voetangels en klemmen zijn zo talrijk dat van het dikke hand boek 'Achter de schermen van auto matiseringscontracten' al een tweede druk is verschenen (Samsom 1989). Het is van het grootste belang dat ieder project, ook voor wat betreft de juridische elementen, zorgvuldig wordt voorbereid. De leverancier dient uitge breid te worden geïnformeerd wat van hem wordt verwacht en welke (con tractuele) voorwaarden de voorkeur hebben. Rabobank Nederland heeft voor diverse vormen van automatise- 26 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 26