Autoleasing
de onbekendheid over Oort nog groot
was. Bovendien kwam tijdens de kabi
netsformatie de geruchtenstroom op
gang dat deze belastingwijziging geen
doorgang zou vinden.
Eind vorig jaar werden de eerste cij
fers over de groei in de autoleasemarkt
bekend gemaakt. Door de Lage Lan
den Translease werd in 1989 een groei
van de portefeuille met 20% genoteerd.
De laatste drie maanden van het jaar
hebben hier sterk toe bijgedragen.
Oort werd min of meer ervaren als een
last minute transactie.
In de eerste maanden van 1990 zijn
de offerte-aanvragen tot grote hoogte
gestegen, omdat veel ondernemingen
nu nog van mening zijn dat direct actie
moet worden ondernomen. Naar ver
wachting zal de groei de rest van dit
jaar en in 1991 doorzetten. Voor lease
bedrijven uiteraard een positieve ont
wikkeling, hoewel nieuwkomers op de
autoleasemarkt er de oorzaak van zijn
dat de prijzen zwaar onder druk zijn
komen te staan.
Rendabel bij 15.000 kilometer
Om antwoord te kunnen geven op
de vraag hoe groot de autoleasemarkt
uiteindelijk zal zijn, is inzicht nodig in
het zakenautopark. Uit het meest re
cente CBS-onderzoek 'De zakenauto
in zakelijk perspectief' blijkt dat er in
1987 in ons land ongeveer 1,6 miljoen
auto's rondreden. Dit betreft die auto's
waar zakelijk declarabele kilometers
mee werden verreden en die ook wer
den gebruikt voor woon-werkverkeer.
Slechts een deel hiervan rijdt
15.000 of meer zakelijke kilometers
per jaar. Dat jaarkilometrage is nood
zakelijk om (rendabel) een auto te
leasen. In de huidige situatie (geba
seerd op CBS-cijfers uit 1987) houdt
dit in dat 29% van de 1,6 miljoen zake
lijke auto's ofwel circa 465.000 auto's
voor leasing in aanmerking komen.
Prognoses die uitkomen op een
verzadiging van de leasemarkt bij
600.000 auto's lijken dan ook wel erg
hooggestemd. Reëler achten wij het
om uit te gaan van een verdubbeling
van het huidige aantal van 200.000
lease-auto's. In welke periode die groei
tot 400.000 auto's zal plaatsvinden, is
echter uiterst moeilijk te voorspellen. In
theorie zouden de gezamenlijke lease
maatschappijen zo'n verdubbeling in 3
tot 5 jaar aankunnen.
Persoonlijk contact per auto
Bij het inschatten van de toekomsti
ge leasemarkt moet rekening worden
gehouden met factoren die de groei
zowel positief als negatief kunnen
beïnvloeden. Zo heeft het aanmerken
van de eerste 10 kilometer woon-werk-
verkeer als privé-kilometers tot gevolg
dat nog minder zakenauto's de 'renda
bele' grens van 15.000 kilometer zullen
bereiken. Voor bedrijven kunnen er
echter redenen zijn om die grens niet
zo strikt aan te houden.
Ondernemingen willen zich onder
scheiden van collega's, bijvoorbeeld
door het bieden van een meer per
soonlijke dienstverlening. Persoonlijk
contact wordt veelal onderhouden bij
de cliënt. Voor een reis naar één af
spraakadres kan aan het openbaar
vervoer worden gedacht, voor meer
bezoeken op één dag is veelal de auto
de oplossing voor de gewenste mobili
teit. Puur zakelijk gereden auto's zullen
we dus blijven tegenkomen.
Ook in de secundaire arbeidsvoor
waarden speelt de auto van de zaak
(of de lease-auto) meer en meer een
rol. In een aantal bedrijfstakken wordt
dit onderwerp al in een vroeg stadium
van een sollicitatie aan de orde ge
steld.
Voor zover de aanpassing van de
belastingwetgeving mede bedoeld is
geweest om het autogebruik terug te
dringen, blijft het gezien het voren
staande de vraag of de gewenste re
sultaten zullen worden bereikt. Ter ont
lasting van het milieu moeten in ieder
geval wel alle activiteiten worden door
gezet om de auto schoner te maken.
Subsidie op katalysatoren is daarin
een vereiste.
en het moeilijk zullen krijgen. In de eer
ste plaats is er de voortdurend stijgen
de rente, die zijn effect in de autole
asemarkt niet zal missen. Een ver
schuiving naar grotere leasemaat
schappijen zal hiervan het gevolg zijn.
Concentraties kunnen niet uitblijven.
Ook de toename van het grensover
schrijdende verkeer stelt hoge eisen
aan autolease-organisaties. De
servicegraad dient optimaal te blijven,
ook in het buitenland. Voor de kleinere
maatschappijen is het moeilijk om over
de grenzen die optimale service te ver
lenen. De Lage Landen Translease
heeft hier een gunstige uitgangspositie
als werkmaatschappij van De Lage
Landen, die in navolging van de Rabo-
bankorganisatie het internationale kan
torennetwerk steeds verder uitbreidt.
Puur zakelijk gereden
auto's zullen we blij
ven tegenkomen, bij
voorbeeld voor het be
zoeken van cliënten.
Toekomst
leasemaatschappijen
De autoleasemarkt is een groei
markt en toch ziet het er naar uit dat
vooral de kleinere leasemaatschappij-
21 Rabobank 4/90