Autoleasing de onbekendheid over Oort nog groot was. Bovendien kwam tijdens de kabi netsformatie de geruchtenstroom op gang dat deze belastingwijziging geen doorgang zou vinden. Eind vorig jaar werden de eerste cij fers over de groei in de autoleasemarkt bekend gemaakt. Door de Lage Lan den Translease werd in 1989 een groei van de portefeuille met 20% genoteerd. De laatste drie maanden van het jaar hebben hier sterk toe bijgedragen. Oort werd min of meer ervaren als een last minute transactie. In de eerste maanden van 1990 zijn de offerte-aanvragen tot grote hoogte gestegen, omdat veel ondernemingen nu nog van mening zijn dat direct actie moet worden ondernomen. Naar ver wachting zal de groei de rest van dit jaar en in 1991 doorzetten. Voor lease bedrijven uiteraard een positieve ont wikkeling, hoewel nieuwkomers op de autoleasemarkt er de oorzaak van zijn dat de prijzen zwaar onder druk zijn komen te staan. Rendabel bij 15.000 kilometer Om antwoord te kunnen geven op de vraag hoe groot de autoleasemarkt uiteindelijk zal zijn, is inzicht nodig in het zakenautopark. Uit het meest re cente CBS-onderzoek 'De zakenauto in zakelijk perspectief' blijkt dat er in 1987 in ons land ongeveer 1,6 miljoen auto's rondreden. Dit betreft die auto's waar zakelijk declarabele kilometers mee werden verreden en die ook wer den gebruikt voor woon-werkverkeer. Slechts een deel hiervan rijdt 15.000 of meer zakelijke kilometers per jaar. Dat jaarkilometrage is nood zakelijk om (rendabel) een auto te leasen. In de huidige situatie (geba seerd op CBS-cijfers uit 1987) houdt dit in dat 29% van de 1,6 miljoen zake lijke auto's ofwel circa 465.000 auto's voor leasing in aanmerking komen. Prognoses die uitkomen op een verzadiging van de leasemarkt bij 600.000 auto's lijken dan ook wel erg hooggestemd. Reëler achten wij het om uit te gaan van een verdubbeling van het huidige aantal van 200.000 lease-auto's. In welke periode die groei tot 400.000 auto's zal plaatsvinden, is echter uiterst moeilijk te voorspellen. In theorie zouden de gezamenlijke lease maatschappijen zo'n verdubbeling in 3 tot 5 jaar aankunnen. Persoonlijk contact per auto Bij het inschatten van de toekomsti ge leasemarkt moet rekening worden gehouden met factoren die de groei zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Zo heeft het aanmerken van de eerste 10 kilometer woon-werk- verkeer als privé-kilometers tot gevolg dat nog minder zakenauto's de 'renda bele' grens van 15.000 kilometer zullen bereiken. Voor bedrijven kunnen er echter redenen zijn om die grens niet zo strikt aan te houden. Ondernemingen willen zich onder scheiden van collega's, bijvoorbeeld door het bieden van een meer per soonlijke dienstverlening. Persoonlijk contact wordt veelal onderhouden bij de cliënt. Voor een reis naar één af spraakadres kan aan het openbaar vervoer worden gedacht, voor meer bezoeken op één dag is veelal de auto de oplossing voor de gewenste mobili teit. Puur zakelijk gereden auto's zullen we dus blijven tegenkomen. Ook in de secundaire arbeidsvoor waarden speelt de auto van de zaak (of de lease-auto) meer en meer een rol. In een aantal bedrijfstakken wordt dit onderwerp al in een vroeg stadium van een sollicitatie aan de orde ge steld. Voor zover de aanpassing van de belastingwetgeving mede bedoeld is geweest om het autogebruik terug te dringen, blijft het gezien het voren staande de vraag of de gewenste re sultaten zullen worden bereikt. Ter ont lasting van het milieu moeten in ieder geval wel alle activiteiten worden door gezet om de auto schoner te maken. Subsidie op katalysatoren is daarin een vereiste. en het moeilijk zullen krijgen. In de eer ste plaats is er de voortdurend stijgen de rente, die zijn effect in de autole asemarkt niet zal missen. Een ver schuiving naar grotere leasemaat schappijen zal hiervan het gevolg zijn. Concentraties kunnen niet uitblijven. Ook de toename van het grensover schrijdende verkeer stelt hoge eisen aan autolease-organisaties. De servicegraad dient optimaal te blijven, ook in het buitenland. Voor de kleinere maatschappijen is het moeilijk om over de grenzen die optimale service te ver lenen. De Lage Landen Translease heeft hier een gunstige uitgangspositie als werkmaatschappij van De Lage Landen, die in navolging van de Rabo- bankorganisatie het internationale kan torennetwerk steeds verder uitbreidt. Puur zakelijk gereden auto's zullen we blij ven tegenkomen, bij voorbeeld voor het be zoeken van cliënten. Toekomst leasemaatschappijen De autoleasemarkt is een groei markt en toch ziet het er naar uit dat vooral de kleinere leasemaatschappij- 21 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 21