Verdubbeling aantal lease-auto's verwacht Autoleasing Eén van de terreinen waarop de nieuwe belastingwetgeving veel heeft losgemaakt, is dat van het gebruik van de auto voor zakelijke doeleinden. De autoleasemarkt kwam hierdoor volop in de belangstelling. Het ziet er naar uit dat mede door 'Oort' het aantal lease-auto's fors zal toenemen, zij het wat minder spectaculair dan hier en daar is voorspeld. De wetswijzigingen als gevolg van de Oort-voorstellen hebben belangrijke fiscale en financiële consequenties voor diegenen, die met autokostenver goedingen voor zakelijk verkeer te ma ken hebben of in een auto van de zaak rijden. De voorstellen van de Commis sie Oort suggereerden een vereenvou diging van het belastingstelsel. Sinds 1 januari is echter eerder sprake van een toeneming van complexiteit. Er is een grote mate van verwarring ontstaan. Zo zeer zelfs dat de doelgroep, bedrij ven en hun autorijdende werknemers, de problemen voor een deel vooruitge schoven hebben. Op het terrein van het (auto)verkeer heeft de belastingwetgeving drie be langrijke wijzigingen opgeleverd, te weten: - de maximering van de fiscaal onbe laste kilometervergoeding tot 44 cent; - de eerste 10 kilometer woon-werk- verkeer worden als privé-kilometers aangemerkt; - de 20%-bijtellingsregeling voor privé-gebruik van de auto van de zaak geldt nu in vrijwel alle gevallen. Wezenlijke veranderingen dus met be trekking tot het zakelijke autorijden, die alle drie van invloed zijn op het al dan niet kiezen voor lease-auto's. Promotionele inspanningen Alle leasemaatschappijen hebben vanaf medio vorig jaar middels uitge breide reclamecampagnes ingespeeld op de nieuwe belastingwetgeving. Zo ook De Lage Landen Translease, sinds begin deze maand de officiële naam van de in Nijmegen gevestigde werkmaatschappij van De Lage Lan den die zich bezig houdt met auto leasing. Door alle promotionele inspannin gen werd een enorm aantal potentiële cliënten bereikt. Het gevolg was een grote offerte-behoefte, die voor de leasemaatschappijen een hausse aan werk betekende. Die activiteiten con centreerden zich in het laatst van het jaar, omdat daarvoor bij de doelgroep R.J.M. van der Plas De Lage Landen Translease De autoleasemarkt zal de komende jaren fors groeien. 20 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 20