Interview vaak erg moeilijk om toekomstige ge bruikers/opdrachtgevers hun wensen te laten formuleren. Maar met creativi teit blijken er toch vaak vele alternatie ve mensgeoriënteerde oplossingsrich tingen te zijn, die bij een zuiver sys- teemgericht denken over het hoofd ge zien zouden zijn.' Aan de andere kant kan de mens leren zijn eigen volwaardige rol in een die kwaliteiten goed ontwikkeld zijn, ben je in staat om in dit turbulente tijd perk goed te functioneren.' Het is met name bijzonder essen tieel om innerlijke rust te creëren, stelt prof. Zwart, ook al staat dat op ge spannen voet met de huidige tijdgeest, waarin elke seconde produktief ge maakt moet worden. 'Machines werken soms zo snel dat we het niet echt kun- door technologie bepaalde omgeving te spelen. Prof. Zwart ziet dit als een taak voor het human resource ma nagement. 'Mensen zouden meer moeten leren met onvoorspelbaarheid en onzeker heid om te gaan. Leren ingrijpen als er iets mis gaat, leren improviseren als dat nodig is. Die kwaliteit kan niet tot ontwikkeling komen als je mensen be schouwt als een (slechts) uitvoerend deel van een systeem. En dat type denken kom je nog veel tegen.' Aandacht voor innerlijke sturing 'Ik voorzie dat het managementden- ken op de langere termijn - mede on der de druk van de schaalvergroting en tempoversnelling - een belangrijke verandering zal doormaken. Naast 'ui terlijke sturing' zal er een grotere aan dacht ontwikkeld moeten worden voor 'innerlijke sturing'. De manager - en daarmee bedoel ik elke medewerker die sturend in een organisatie staat - zal zichzelf tot instrument moeten leren maken van zijn eigen handelen. Dat vraagt om het ontplooien van andere vermogens, dan tot nu toe erg in de belangstelling stonden. Ik denk daarbij aan innerlijke beweeglijkheid, innerlijke rust en innerlijke discipline. Alleen als Prof. Zwart: 'De mens moet temidden van zijn instrumentarium zijn eigen rol spelen: creatief en probleem oplossend.' nen bijhouden. De snelheid en veel heid van informatie kan daardoor voor de betrokkenen in het proces als het ware onverteerbaar worden. Stress is het gevolg ervan: mensen zijn in de ruimte en tijd gedesoriënteerd geraakt. Rust in elk proces is nodig voor reflec tie, anders gaat de tijd met je aan de haal.' Technologie is als het instrument dat door de mens gehanteerd wordt, meestal om een deel van een proces uit te voeren. De techniek zelf is voor de gebruiker als een black box: je weet ermee om te gaan, maar hoe het werkt is vaak duister. Dat klinkt overigens dramatischer dan het in feite is. Prof. Zwart: 'Het belangrijkste is dat je weet waar het voor dient, en waartoe het strekt. Is dat niet het geval - en dat komt in het bedrijfsleven nogal eens voor - dan ontstaat een soort dubbele vervreemding: je doorziet het middel niet en je kan de output nergens aan relateren. Dat probleem speelt niet al leen op de werkvloer, maar van hoog tot laag. Als je in een anonieme syste matiek bezig bent, raak je vervreemd van de werkelijkheid. Als je daarente gen weet wat de functie is van je input, wat het teweegbrengt, welke bijdrage het aan het proces verricht, dan hef je die vervreemding op.' Onderschatting van mogelijk heden De informatietechnologie heeft in de Rabobankorganisatie een niet weg te denken plaats verworven. Eén op de twee werkplekken is met een werksta tion uitgerust. Behendig gaan - vaak jonge - mensen met de systemen om op een manier die bij buitenstaanders bewondering afdwingt. Prof. Zwart: 'Ach, ik denk dat we vele jaren het kunnen van mensen on derschat hebben, dat we mensen on der hun mogelijkheden hebben belast en dat soms nog steeds doen. De ver leiding is groot om ervan uit te gaan dat de mens fouten maakt en dat (dus) zoveel mogelijk binnen het systeem geautomatiseerd moet worden. Die vi sie is structureel en doet geen recht aan het vermogen van mensen om te leren van fouten en evenmin aan zijn creativiteit. In de realiteit zit de bottle neck eerder bij de systemen, terwijl de mensen moeten inspringen om de knelpunten en fouten op te lossen. Het ontwikkelen van de menselijke vermo gens om de processen op alle niveaus te beheersen en de baas te blijven, zie ik als een grote uitdaging voor organi saties.' PdMM 19 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 19