Managementconferentie de veranderende omgeving waarin de bank moet functioneren, stond de con ferentie verder vooral in het teken van de zeven aandachtspunten die hoofd directievoorzitter Wijffels de belangrijk ste thema's noemde voor de toekomst. Bewaking en verheldering van de iden titeit als kredietcoöperatie blijven de aandacht vragen, evenals de bewaking van kosten en produktiviteit. Daarin past het streven naar een kostendek kend betalingsverkeer. Andere aan dachtspunten zijn de uitbouw tot vol waardige spaar- èn beleggersbank en de ontwikkeling van het All-Finanz- concept met een compleet assortiment spaar- en verzekeringsprodukten. Ook verdere versterking van het buitenland- bedrijf, onder meer door het aangaan van strategische allianties met andere banken, staat hoog op de lijst van aan dachtspunten. Een zevende thema - door Wijffels aangeduid als het meest cruciale- betreft de uitbouw van infor matiseringssystemen, de versterking van de kwaliteit van de medewerkers en vooral ook het juiste evenwicht tus sen mensen en systemen. In de inleidingen kwam een veel heid aan onderwerpen ter sprake, maar voor de deelnemers sprong een aantal thema's er duidelijk uit. Naast de door Wijffels genoemde aandachts punten waren dat met name de sa menwerkingsplannen met Interpolis, de schaalgrootte van plaatselijke ban ken en het personeelsontwikkelingsbe leid. Voor wat betreft het laatstgenoem de onderwerp kan worden geconsta teerd dat het 'menselijk kapitaal' in de Rabobank van de toekomst meer dan ooit een beslissende factor is. Direc teur Voogt van de Centrale Dienst Per soneel noemde flexibiliteit, tot uiting komend in zowel mobiliteit als kennis intensiteit, een belangrijke nieuwe doelstelling voor het personeelsbeleid. Het creëren van een interne arbeids markt voor de gehele organisatie is één van de middelen om hieraan invul ling te geven. Tijdens de discussies bleek eveneens hoe zeer kwaliteit en opleiding van medewerkers de aan dacht hebben van de Rabobank- managers. Midden in de organisatie Opvallend was de open en open hartige sfeer waarin de conferenties zich afspeelden. Directeur Strategie Van Dinten had het al in zijn inleiding gezegd: 'Rabobank Nederland moet niet op een afstand staan, maar mid den in de organisatie'. De inleiders ga ven aan dat Rabobank Nederland kri tiek uit de organisatie serieus neemt: zo werd de recente herstructuring van Op de vroege ochtend van iedere conferen tiedag bewees eên deel van de deelne mers dat de Rabobank ook letterlijk in bewe ging is. De discussies in de subgroepen waren de deelnemers behulp zaam om de informa tie uit de inleidingen naar de eigen werksi tuatie te vertalen. de centrale bank mede ingegeven door opmerkingen vanuit de lokale banken. Na de organisatorische aanpassingen is Rabobank Nederland nog beter in staat cliëntgericht (dus op de aange sloten banken gericht) en resultaatge richt te opereren. Een duidelijk bewijs van midden in de organisatie staan' gaven de inlei ders. Niet alleen investeerden hoofddi rectieleden en directeuren van Rabo bank Nederland veel energie in voor bereiding en deelname aan de confe renties (ze brachten hun inleiding de achtste keer nog met evenveel enthou siasme over het voetlicht), ook in de forumdiscussies stelden zij zich kwets baar en open op. Geen voorgekookte beantwoording van vooraf ingediende vragen, maar een spontane reactie op de vaak zeer directe vraagstelling. Ook het feit dat de forumleden niet achter hoge tafels, maar in een comfortabel zitje hadden plaatsgenomen, droeg bij aan de sfeer. Reacties op de evaluatie formulieren bevestigen de waardering voor deze aanpak. 'De forumleden straalden een zeer positieve en open instelling uit', schreef iemand. De waardering voor de openheid heeft zich ongetwijfeld ook vertaald in het 'rapportcijfer' dat de deelnemers gaven voor de totale conferentie. Op een schaal die liep van 0 tot 5 kwam de algemene waardering uit op een gemiddelde van 4,2. Dit cijfer wijkt am per af van de vorige managementcon ferentie, die toen -als nieuw fenomeen- werd gewaardeerd met een uitzonder lijk hoge 4,4. De thema's die aan de orde zijn ge weest tijdens de conferenties in Slag haren, verdienen niet alleen de aan dacht van het management. Het gaat om zaken die eveneens van groot be lang zijn voor zowel de bestuurders van de plaatselijke banken als voor de overige medewerkers van de Rabo bankorganisatie. Voor bestuurders zul len daarom dit najaar themaconferen ties worden georganiseerd, die even eens het coöperatieve bankieren in een veranderende omgeving als on derwerp hebben. De medewerkers van de organisatie zullen de komende pe riode via de interne media en het werk overleg regelmatig met de onderwer pen uit de managementconferenties worden geconfronteerd. RC 15 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 15