Managers Rabobank voorbereid de toekomst in Managementconferentie Circa 1200 managers uit de Rabobankorganisatie trokken zich onlangs gedurende twee dagen terug in een conferentieoord om zich voor te bereiden op het bankieren in de negentiger jaren. Veranderingen in de financieel-economische en maatschappelijke omgeving werden geschetst en er werd van gedachten gewisseld over de wijze waarop de Rabobank op deze veranderingen kan inspelen. In een open en opbouwende sfeer werd diepgaand gediscussieerd over de verdere professionalisering van een bank die volop in beweging is. Dat de bankwereld begonnen is aan een zeer ingrijpend veranderingspro ces, is nauwelijks nog nieuws. En dat de bankier die rustig blijft zitten af wachten wat die veranderingen hem zullen brengen, de boot mist, mag ook als bekend worden verondersteld. Maar de wijze waarop 1200 managers van plaatselijke Rabobanken en van Rabobank Nederland zich de afgelo pen maanden met de ontwikkelingen hebben bezig gehouden, is wel een heel bijzondere. Tijdens een achttal managementconferenties werd gedu rende ruim twee dagen diepgaand ge sproken over de professionaliteit die onontbeerlijk is bij het bankieren in de negentiger jaren. Het vaststellen van een beleid om ook in de toekomst succesvol te kun nen bankieren, heeft in de Rabobank organisatie met haar specifieke struc tuur en cultuur een bijzondere dimen sie. Het gaat immers niet om beleid dat van bovenaf wordt opgelegd, maar om een visie die door de totale organisatie wordt gedragen. Daarbij komt dat in het verlengde van het beleid op organi satieniveau iedere aangesloten Rabo bank verantwoordelijk is voor het uit zetten van de lijnen voor haar eigen werkgebied. Aanvulling op formeel overleg De structuur van de Rabobankorga nisatie voorziet in een sluitend sys teem van overlegmogelijkheden om over belangrijke zaken te besluiten. De kringvergaderingen en de vergaderin gen van de Centrale Kring spelen daarin een belangrijke rol. Mede inge geven door de complexiteit, de veel heid en de snelheid van de huidige ontwikkelingen is echter de behoefte ontstaan om naast de formele overleg structuren ook de mogelijkheid te heb ben om op een meer informele wijze met elkaar van gedachten te wisselen. Met de eerste cyclus van manage mentconferenties in 1987 werd invul ling gegeven aan die behoefte. Vorige maand werd een tweede serie ma nagementconferenties afgerond. Een tussenliggende periode van drie jaar geeft al aan dat dit communicatiemid del selectief wordt toegepast. Er moe ten voldoende nieuwe, veelomvattende en strategische thema's voorhanden zijn om een conferentie te rechtvaardi gen. Bovendien is de organisatie, die geheel in eigen huis plaatsvindt, zo in grijpend dat een jaarlijkse cyclus prak tisch onhaalbaar zou zijn. Kernthema van de conferentie was dit keer hoe via verdere professionali sering succesvol kan worden inge speeld op de ingrijpende veranderin gen. De doelstelling van de conferen ties, die tussen januari en maart in Slagharen werden gehouden, was drieledig. Inleidingen van hoofddirec tieleden en directeuren van Rabobank Nederland beoogden het geven van gerichte informatie over beleidsontwik kelingen op deelterreinen binnen de Rabobankorganisatie. Discussies in subgroepen en forumdiscussies met de inleiders waren de deelnemers be hulpzaam om de informatie te vertalen naar de eigen werksituatie. Of zoals één van de deelnemende directeuren van plaatselijke banken het uitdrukte: 'Ik ben nu beter in staat om mijn be stuur toe te lichten waar onze knelpun ten en mogelijkheden voor de komen de tijd liggen.' Een derde doel was het creëren van mogelijkheden om colle ga's te ontmoeten; zeker ook de infor mele contacten tussen deelnemers van aangesloten banken en Rabobank Nederland hebben geleid tot groter be grip voor eikaars activiteiten. Bij de intensieve voorbereiding en uitvoering van de conferenties werden vrijwel uitsluitend deskundigen uit ei gen huis ingeschakeld. Zo was de pro jectleiding in handen van de activiteit Bedrijfsopleidingen van Rabobank Ne derland en tekende de eigen Audiovi suele Dienst voor twee indrukwekken de audiovisuals, die op beide confe- rentiedagen als 'warming up' werden gebruikt. De gespreksleiders bij de groepsdiscussies werden gerecruteerd uit het management van de regiokan toren. Aandachtspunten voor de toekomst De inleidingen op de eerste dag van de managementconferentie gaven vooral de kaders aan, waarbinnen het bankieren in de negentiger jaren zal plaatsvinden. De tweede dag was met name gericht op het praktisch invullen van die kaders bij de plaatselijke ban ken. Nadat een beeld was geschetst van 14 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 14