Objectieve advisering bij bedrijfsopvolging gewenst Bedrijfsopvolging Opvolging in een familiebedrijf is een proces waarbij vele factoren een rol spelen. Begrijpelijke emoties zijn eveneens aan de orde. Tijdig werken aan een 'opvolgingstestament', waarin alle factoren worden belicht, zal er naar verwachting voor zorgen dat de opvolging in familiebedrijven steeds soepeler gaat verlopen. Volgens grove schattingen is zo'n 80 tot 90 procent van alle bedrijven in Nederland een familiebedrijf, dat wil zeggen een onderneming waar zowel de kapitaalinbreng als de leiding bin nen één familie blijven. Precieze cijfers zijn er niet. Over de opvolging bij al die familiebedrijven in het midden- en kleinbedrijf is al evenmin veel bekend. Er bestaat wel een stereotypebeeld: ruziënde kinderen, die na het terugtre den van vader over straat rollen. Re cent onderzoek van RegioBaak in sa menwerking met de Commissie Ont wikkeling Bedrijven en de Sociaal Economische Raad weerlegt dit beeld. Wel geeft het onderzoek onder 121 be drijven een reëel beeld van de proble matiek. Drs. Albert Jan Thomassen is bij het genoemde onderzoek betrokken geweest en hoopt zelfs op dit onder werp te promoveren. Bij RegioBaak, een onderdeel van het Management Studiecentrum van het VNO, is Tho massen naast zijn promotiewerkzaam heden in Groningen ook projectleider voor cursussen over bedrijfsopvolging. Thomassen hoopt meer duidelijkheid te kunnen brengen in het nog niet-ont- gonnen gebied van opvolging in fami liebedrijven in Nederland. Ruggegraat 'In mijn ogen is het een duidelijke zaak dat de ondernemingen in familie bezit de ruggegraat van onze econo mie vormen',aldus Thomassen. Gelet op het hoge percentage familiebedrij ven van 80 tot 90 procent in ons land lijkt die stelling gerechtvaardigd. In het buitenland zijn vergelijkbare cijfers ge vonden; in Spanje en in de Verenigde Staten liggen die percentages zelfs rond de 95 procent. 'Sommige Ameri kaanse banken kennen speciale advi seurs voor familiebedrijven. In ons land heb ik dergelijke adviseurs nog niet ge zien', constateert Thomassen. 'Maar wat wel opvalt is dat er bij de banken veel praktische kennis over familiebe drijven is.' In een tijd van informatisering, digi talisering en high tech lijkt de rol van het familiebedrijf steeds minder be langrijk te worden. Een bedrijf dat van vader op zoon overgaat, zou niet dyna- namisch, modern en flexibel zijn. Het lijkt alsof het familiebedrijf zijn langste tijd wel heeft gehad. Aldus veel ge hoorde meningen uit de markt. 'Niets is minder waar', veert Tho massen op. 'Van alle startende onder nemingen is het overgrote deel een fa miliebedrijf. Het zijn en blijven deze be drijven - al of niet 'high tech' - die in de bekende traditie van het familiebe drijf onze economie vorm geven.' Wat Thomassen wel ziet verdwijnen is het grote familiebedrijf dat geheel in handen is van één familie of dat wordt geleid door een eigenaar/familielid. Te denken valt aan ondernemingen als het Vendex-concern, Heineken, Cen- terParcs, DAF, Philips en Grolsch. 'Het wordt steeds moeilijker voor grote, multinationale familiebedrijven om uit de eigen familiekring in opvolging te voorzien', aldus Thomassen. Maar die ontwikkeling doet niets af aan het ge geven dat het familiebedrijf springle vend is. 'In de Fortune-500, de lijst met de grootste bedrijven ter wereld, staan ruim 150 familiebedrijven', onder streept Thomassen zijn woorden. Emoties Opvolging in het bedrijfsleven is al tijd een emotionele zaak, of het nu om een familiebedrijf gaat of niet. Veel ma nagers hebben toch een speciale band met hun bedrijf en bij het vertrek wordt die band vrij abrupt doorgesneden. Welgemeende cliché's als 'met een brok in mijn keel' en 'een stukje van mijn leven' zijn hier aan de orde. Het is De Rabobank heeft voor ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf een seminar over 'Bedrijfsopvolging' in ontwikkeling. De inhoud van dit seminar kwam in samenwerking met RegioBaak, Studiecentrum voor Ondernemers, tot stand. In het programma wordt aandacht besteed aan organisatorische, fis cale en financiële aspecten van bedrijfsopvolgingen in het familiebedrijf. Naar verwachting zullen in de loop van dit jaar diverse plaatselijke Rabobanken het seminar voor hun leden-ondernemers organiseren. 12 Rabobank 4/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 12