Ondernemer en betaalautomaat rol spelen en dit alles in een afweging met de kosten en baten van andere betaalvormen. Hierbij zijn we er gemakshalve van uit gegaan dat voldoende consumen ten bereid zullen zijn de betaalautoma ten te gebruiken. Dat lijkt overigens geen al te gewaagde veronderstelling, gezien het feit dat inmiddels al tien mil joen rekeninghouders de beschikking hebben over een pas met magneet strip en pin-code. En die pas ook inten sief gebruiken bij de geldautomaten. Alleen al bij de 800 Rabobank-GEA's werd vorig jaar 37 miljoen keer geld 'uit de muur' gehaald. Voordelen op een rijtje Er zijn nogal wat argumenten die een ondernemer kan laten meewegen als hij de voordelen van het elektro nisch betalen op een rijtje wil zetten. De mate waarin elk voordeel van toe passing is, is onder meer afhankelijk van de branche en van de aard van het verkooppunt. Zo is bijvoorbeeld vooral voor ben zinestations het aspect 'veiligheid' van groot belang. Een overvaller kan niets doen met elektronisch geld. Als er min der contant geld en cheques in kas zijn, is het overvalrisico lager. Een an der soort veiligheid is dat iedere be taling met een bankpas door de banken wordt gegarandeerd; de ondernemer loopt dus geen risico. Elektronisch betalen is snel, een betaling via de automaat kan in onge veer 30 seconden worden afgehan deld. Alleen een betaling waarbij de klant gepast in contanten betaalt, ver loopt sneller. Verkooppunten met veel betalingen kunnen het kasverkeer sneller afhandelen. De kans dat bij het afrekenen fou ten worden gemaakt, vermindert. Bij het teruggeven van wisselgeld en bij het controleren van cheques treden fouten op. Ook bij het opmaken van de kassa zijn fouten niet ondenkbaar. Met elektronisch betalen doen zich deze problemen niet voor. Het opmaken van de kassa, het administreren van de betalingen en het afstorten bij de bank van contant geld en cheques zijn bo vendien arbeidsintensieve activiteiten. Elektronische betalingen zijn efficiënter en kostenbesparend. In veel gevallen zullen elektronische betalingen sneller dan andere zijn bijgeboekt op de reke ning van de ondernemer, hetgeen voor hem tot rentevoordeel leidt. Voor de consument is elektronisch betalen gemakkelijk en veilig. Een on dernemer die een betaalautomaat plaatst, biedt zijn klant dus extra ser vice. Vooral in de beginfase betekent deze extra service een pluspunt ten opzichte van de concurrentie die nog niet over betaalautomaten beschikt. Dit concurrentievoordeel en het feit dat betaalautomaten impulsaankopen sti muleren, zullen omzetverhogend wer ken. Advies aan 'toonbankbedrijf' Natuurlijk zijn er aan het elektro nisch betalen kosten verbonden. De ondernemer dient te investeren in de automaat. Omdat elke betaling direct in de bankcomputer wordt gecontro leerd, stuurt de PTT de ondernemer een rekening voor de datacommunica tie tussen de betaalautomaat en Bea- Net. Voor het beheer van het netwerk en voor het garanderen van de be taling vraagt BeaNet een vergoeding. Niet alle kosten van het elektro nisch betalen worden door de onder nemer gedragen, ook de banken dra gen bij. Zo hebben de banken de in frastructuur gefinancierd. Ook de data communicatie tussen BeaNet en de bankcomputer en de verwerking van de transactie in die computer komt voor rekening van de bank. De banken verwachten dat deze uitgaven op ter mijn zullen worden gecompenseerd door vermindering van andere, voor de bank dure transacties. Zoals eerder aangegeven zal ieder 'toonbankbedrijf' de kosten en baten van het elektronisch betalen in relatie moeten zien met de plussen en min nen van andere betaalvormen. Daarbij gaat het met name om contante, cheque- en credit-cardbetalingen. Het behoort tot de adviestaak van de bank om samen met de ondernemer te be zien welke betaalwijzen door hem het beste kunnen worden geaccepteerd en gestimuleerd. Prima alternatief Als we kijken naar het gebruik bij benzinestations, is het 'plastic betalen' al te betitelen als een ingeburgerd fenomeen. Toch staan we pas aan het begin. Gezien de voordelen voor con sumenten en ondernemers is de ver wachting dat het elektronisch betalen een grote vlucht gaat nemen. De erva ringen in het buitenland en de geweldi ge groei van het geldautomaat-gebruik versterken die verwachting alleen maar. Met de introductie van betaalauto maten is de ontwikkeling van nieuwe betaalmogelijkheden zeker niet aan een eind gekomen. Er verschijnen steeds weer nieuwe plastic cards op de markt, credit-cardbetalingen kun nen wellicht binnenkort ook in betaal automaten worden verwerkt en in Woerden wordt met de chipcard al weer een nieuwe vorm van betalen uit geprobeerd. De grootschalige introductie van de chipcard zal met name vanwege de nog zeer hoge kosten van de chipcard echter nog wel enige tijd op zich laten wachten. De huidige vorm van elektro nisch betalen is derhalve een prima al ternatief voor de meer traditionele be taalvormen, waarmee ondernemers de komende jaren nog uitstekend uit de voeten kunnen. Vooral voor benzine stations is van belang dat betaalautomaten een grotere veiligheid bieden. Ir. Th.J.M. van Brunschot Bankpas Betaaldiensten Ir. H. de Vrind Bankpas Betaaldiensten 13 Rabobank 3/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13