Snelle groei betaalautomaten voorzien Na start BeaNet Ondernemer en betaalautomaat Vorige maand namen de banken het gezamenlijk 'wegennet' voor elektronisch betalen in gebruik. Met het operationeel worden van BeaNet is de weg vrij voor uitbreiding van het aantal betaalautomaten in ons land. Of echt sprake zal zijn van een opmars van de betaalautomaat, is aan de Nederlandse ondernemers. Zij moeten beslissen of zij deze nieuwe betaalvorm op hun verkooppunten mogelijk willen maken. Omdat elektronisch betalen belangrijke voordelen biedt aan ondernemers, wordt echter een snelle groei voorzien. BeaNet, een onderneming van de gezamenlijke Nederlandse banken, heeft vorige maand de bouw voltooid van een uniforme infrastructuur voor het elektronisch betalen in ons land. Er is een 'wegennet' aangelegd dat de verbinding vormt tussen de betaalauto maat en de bankcomputers van zowel de betaler als de ondernemer. Op die manier zijn de betaalautomaten open gesteld voor alle klanten die beschik ken over een bankpas met magneet strip en pin-code. Rekeninghouders van alle banken kunnen dezelfde automaat gebruiken. Een paar jaar geleden zag het er niet naar uit dat deze uniformiteit be reikt zou worden. Weliswaar startten de banken eind 1985 in de regio Tilburg/Eindhoven een gezamenlijke proef met elektronisch betalen bij ben zinestations, maar al gauw bleek dat de deelnemende banken niet in alle opzichten parallelle belangen hadden. Gevolg was dat (groepen) banken sa men met vooral oliemaatschappijen hun eigen systemen opzetten. Soms was zo'n systeem alleen toegankelijk voor rekeninghouders van de Post bank, soms alleen voor cliënten van andere banken. Deze ontwikkeling zorgde voor verwarring en voor onno dig hoge kosten. Om aan deze verre van ideale situatie een eind te maken, namen de gezamenlijke Nederlandse banken het initiatief voor de oprichting van BeaNet. BeaNet zorgt via haar schakelcom puter voor het tot stand brengen van de verbinding tussen de betaalauto maat en de bankcomputer van de pas houder. De pasuitgevende bank con troleert of de betaling mag plaatsvin den. Als de betaling wordt gefiatteerd, zorgen de banken via BeaNet dat het bedrag wordt bijgeschreven op de re kening van de ondernemer en wordt afgeboekt van de rekening van de klant. Ook in andere opzichten heeft Bea Net de opdracht te zorgen voor een goed technisch verloop van het elek tronisch betalen. Zo heeft dit bedrijf tot taak betaalautomaten (die op de markt worden gebracht door leveranciers van kassa-apparatuur) te testen op de technische specificaties die voor deze apparaten zijn vastgesteld. De Rabo bank zal het elektronisch betalen intro duceren bij haar klanten. Nadat de klant besloten heeft automaten te plaatsen, zal BeaNet in overleg met de klant de aansluiting verzorgen. De klant sluit daarvoor een overeenkomst met BeaNet. Ondernemers beslissen In de achter ons liggende periode, toen sprake was van verschillende systemen, hebben de banken -soms tegen de wens van bepaalde onderne mers in- de uitbreiding van het aantal betaalautomaten bewust afgeremd. Omzetting van het ene naar het ande re systeem vraagt namelijk veel extra inspanningen. Ondanks die terughou dendheid staan er in Nederland op dit moment circa 1600 betaalautomaten bij -in hoofdzaak- benzinestations. Met het operationeel worden van BeaNet is de weg vrij voor groei van het aantal automaten. Hoe snel en in welke mate die uitbreiding zal plaats vinden, is afhankelijk van de Neder landse ondernemers. Het zijn niet de banken die beslissen, het zijn de on dernemers die bepalen of er op hun verkooppunten betaalautomaten wor den geïnstalleerd. In ons omringende landen hebben ondernemers al eerder voor die keuze gestaan. In België bijvoorbeeld is Banksys (waarin de systemen Bancon tact en Mister Cash vorig jaar zijn geïntegreerd) zeer succesvol. Daar zijn 6000 betaalautomaten geplaatst bij benzinestations en 2400 bij waren huizen en supermarkten. Opvallend is dat ook bij de gespecialiseerde detail handel het elektronisch betalen een grote vlucht neemt. Bij Belgische spe ciaalzaken staan meer dan 15.000 au tomaten op de toonbank. Via deze au tomaten vonden het afgelopen jaar 55 miljoen betalingen plaats. Natuurlijk kijken Nederlandse win keliers en andere 'toonbankbedrijven' waar direct wordt afgerekend, in de eerste plaats naar de voordelen die zij in hun specifieke situatie van het elek tronisch betalen ondervinden. Ook de kosten zullen in de besluitvorming een 12 Rabobank 3/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 12