Bancaire prestaties meer gedetailleerd meetbaar Hulpmiddel ontwikkeld tijdens promotie-onderzoek Prestatiemeting Tel alle inkomsten van het bedrijf bij elkaar op en doe hetzelfde met de uitgaven. Zolang de totale inkomsten hoger zijn dan de totale uitgaven, is sprake van een geslaagde operatie. Tot voor kort was het oordeel over de prestatie van een bank op dit principe gebaseerd, maar zulk 'hutje-mutje-bankieren' past niet meer in deze tijd. In het kader van een promotie-onderzoek werd een model ontwikkeld voor een meer gedetailleerde prestatiemeting bij banken. De bancaire dienstverlening maakt wereldwijd in een ongekend hoog tempo veranderingen door. De traditioneel nogal gesloten bancaire sector, die meer op sa menwerking dan op concurrentie was ge richt, krijgt een heel ander aanzien. Dat is het gevolg van onder meer een globalise ring van financiële markten, nieuwe fi nanciële produkten, veranderend consu mentengedrag, deregulering en -denk bij voorbeeld aan Europa '92- een toene mende (inter-)nationale concurrentie. Eén van de voorwaarden om in deze stormachtige ontwikkelingen niet de slag op de bancaire markt te verliezen, is een goede interne beheersing van de be drijfsmatige prestaties. Tot nu toe ontbre ken echter voor banken voldoend gede tailleerde systemen om de eigen presta ties, anders dan op concern-niveau, te meten en te analyseren. Voor mij lag hierin een uitdaging om in het kader van mijn promotie-onderzoek een management-hulpmiddel te ontwik kelen voor de interne beheersing van bancaire prestaties. Het ontwikkelde in strument is via case-studies getoetst aan de bancaire praktijk. Wel in industrie Het is opmerkelijk dat in de bancaire sector sprake is van een relatieve ach terstand bij het ontwikkelen en toepassen van instrumenten om prestaties te meten en te analyseren. De industrie bijvoor beeld is hierin veel verder. Als oorzaak wordt vaak aangegeven dat de bancaire en andere commerciële dienstverlening later tot ontwikkeling is gekomen dan de agrarische en industri ële sector, waardoor ook de ontwikkeling van management-instrumenten later op gang gekomen is. Deze argumentatie klinkt aannemelijk, maar lijkt na een his torische analyse toch minder voor de hand liggend. Een betere verklaring lijkt de consta tering dat de sterke en min of meer be schermde positie van banken tot voor kort weinig behoefte deed ontstaan aan een dergelijk instrumentarium. De markt voor bancaire diensten groeide gestaag, Figuur 1 Uitgebreide Dupont-analyse 28 Rabobank 2/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 28