Combiterminal
nen
rieel
motorrijt. bel.
diesel
Wegtransport
opbrengsten, verantwoordelijkheid en
aansprakelijkheid voor het werk zijn on
ontbeerlijk voor een succesvolle samen-
werkingsbasis. Een bijkomende voor
waarde is dat de partijen eerder aanvul
lend moeten zijn ten aanzien van produkt
en/of werkgebied dan concurrerend.
Doorgaans zoeken ondernemers een
partner binnen het eigen land. Samen
werking, met behoud van de eigen identi
teit, komt veel minder voor tussen onder
nemingen uit verschillende lidstaten, ook
al is sprake van interregionale economi
sche gebieden. De indruk bestaat dat
culturele en taalfactoren een niet te ver
onachtzamen hindernis vormen. Deze
barrières zijn in de transportsector extra
voelbaar, wellicht omdat transportonder
nemingen van oudsher geneigd zijn om
op een sterk individualistische basis te
werken.
Indien er contact gezocht wordt met
buitenlandse ondernemers, is dit in eer
ste instantie om verzekerd te zijn van een
retourvracht. Deze retourvracht zou, in
dien van concurrentie in plaats van sa
menwerking sprake zou zijn, niet be
machtigd kunnen worden.
Gecombineerd vervoer
Samenwerking in de wegtransport
sector behoeft niet altijd beperkt te blijven
tot samenwerking tussen wegtransport
ondernemers onderling. Ook samenwer
kingsverbanden tussen wegtransporteurs
en ondernemers in andere vervoersoor-
ten kunnen tot wederzijds voordeel lei
den.
Hoewel nog van betrekkelijk geringe
omvang, staat het gecombineerde ver
voer volop in de belangstelling. De Euro
pese infrastructuurproblemen wijzen in
een richting waarbij vooral aan samen
werking tussen weg- en railtransport
0.
(GWRV) gedacht wordt om de knelpun
ten op te lossen. De ontwikkelingen in
het GWRV over de afgelopen jaren ge
ven aan dat de vervoerders en de verla
ders in toenemende mate bereid zijn het
GWRV in de vervoerconcepten op te ne
men. De Indruk bestaat dat de Europese
en nationale overheden steeds meer
aandacht hebben voor het GWRV. Dat
betekent dat, indien het GWRV een meer
commerciële benadering nastreeft en ook
prijstechnisch concurrerend is, het ver
voer in toenemende mate in de vorm van
GWRV zal plaatsvinden. Dat geldt zeker
op de drukke vervoerassen en in de ge
bieden met transitoproblemen, zoals
Zwitserland en Oostenrijk.
Deze inschakeling van de trein in
wegvervoerconcepten kan gevolgen heb-
Prijsontwikkelingen van enkele kosten (index 1975=100)
230
210
190
170
150
130
110
1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988
bron: CBS
ben voor de wijze waarop samenwer
kingsstructuren opgebouwd kunnen wor
den. Het wordt vermoedelijk aantrekkelijk
samenwerkingsverbanden aan te gaan
met bedrijven die direct of indirect betrok
ken zijn bij het GWRV.
Specialisatie
Snelle veranderingen zullen het laat
ste decennium van deze eeuw kenschet
sen. De traditioneel sterke punten van de
Nederlandse wegtransportsector worden
op de proef gesteld en hebben niet meer
het vanzelfsprekende karakter van wel
eer. Andere zeehavens dan die in de
Noordzee-delta komen tot ontwikkeling.
Andere Europese regio's komen tot bloei.
Anders gerichte economische activiteiten
leiden tot een andere vraag naar ver
voerdiensten. Andere criteria dan snel
heid en flexibiliteit, zoals regelmaat en
betrouwbaarheid, vervullen een functie in
het industriële planningsproces. Behalve
inkomen spelen ook elementen als de
zorg voor het milieu een rol in het begrip
welvaart.
Het is aan de wegtransportsector om
op deze uitdagingen een reactie te for
muleren. Wellicht zit het begin van het
antwoord in een concentratie op de eigen
sterke punten, mogelijk in samenwerking
met andere bedrijven. Specialisatie leidt
immers tot een verdieping van vaardig
heden, waarbij de onafwendbare conse
quentie van versmalling niet tot onover
komelijke problemen behoeft te leiden.
Een goed evenwicht tussen kennis (zelf
doen) en kennissen (partners inschake
len) bewijst zijn waarde. Samenwerking
geeft het kleine en middelgrote bedrijf de
mogelijkheid de voordelen van schaal
grootte te combineren met de voordelen
van kleinschaligheid.
Het gecombineerde
vervoer staat volop in
de belangstelling. Met
name wordt gedacht
aan samenwerking
tussen weg- en rail-
transport
15 Rabobank 2/90