Combiterminal nen rieel motorrijt. bel. diesel Wegtransport opbrengsten, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het werk zijn on ontbeerlijk voor een succesvolle samen- werkingsbasis. Een bijkomende voor waarde is dat de partijen eerder aanvul lend moeten zijn ten aanzien van produkt en/of werkgebied dan concurrerend. Doorgaans zoeken ondernemers een partner binnen het eigen land. Samen werking, met behoud van de eigen identi teit, komt veel minder voor tussen onder nemingen uit verschillende lidstaten, ook al is sprake van interregionale economi sche gebieden. De indruk bestaat dat culturele en taalfactoren een niet te ver onachtzamen hindernis vormen. Deze barrières zijn in de transportsector extra voelbaar, wellicht omdat transportonder nemingen van oudsher geneigd zijn om op een sterk individualistische basis te werken. Indien er contact gezocht wordt met buitenlandse ondernemers, is dit in eer ste instantie om verzekerd te zijn van een retourvracht. Deze retourvracht zou, in dien van concurrentie in plaats van sa menwerking sprake zou zijn, niet be machtigd kunnen worden. Gecombineerd vervoer Samenwerking in de wegtransport sector behoeft niet altijd beperkt te blijven tot samenwerking tussen wegtransport ondernemers onderling. Ook samenwer kingsverbanden tussen wegtransporteurs en ondernemers in andere vervoersoor- ten kunnen tot wederzijds voordeel lei den. Hoewel nog van betrekkelijk geringe omvang, staat het gecombineerde ver voer volop in de belangstelling. De Euro pese infrastructuurproblemen wijzen in een richting waarbij vooral aan samen werking tussen weg- en railtransport 0. (GWRV) gedacht wordt om de knelpun ten op te lossen. De ontwikkelingen in het GWRV over de afgelopen jaren ge ven aan dat de vervoerders en de verla ders in toenemende mate bereid zijn het GWRV in de vervoerconcepten op te ne men. De Indruk bestaat dat de Europese en nationale overheden steeds meer aandacht hebben voor het GWRV. Dat betekent dat, indien het GWRV een meer commerciële benadering nastreeft en ook prijstechnisch concurrerend is, het ver voer in toenemende mate in de vorm van GWRV zal plaatsvinden. Dat geldt zeker op de drukke vervoerassen en in de ge bieden met transitoproblemen, zoals Zwitserland en Oostenrijk. Deze inschakeling van de trein in wegvervoerconcepten kan gevolgen heb- Prijsontwikkelingen van enkele kosten (index 1975=100) 230 210 190 170 150 130 110 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 bron: CBS ben voor de wijze waarop samenwer kingsstructuren opgebouwd kunnen wor den. Het wordt vermoedelijk aantrekkelijk samenwerkingsverbanden aan te gaan met bedrijven die direct of indirect betrok ken zijn bij het GWRV. Specialisatie Snelle veranderingen zullen het laat ste decennium van deze eeuw kenschet sen. De traditioneel sterke punten van de Nederlandse wegtransportsector worden op de proef gesteld en hebben niet meer het vanzelfsprekende karakter van wel eer. Andere zeehavens dan die in de Noordzee-delta komen tot ontwikkeling. Andere Europese regio's komen tot bloei. Anders gerichte economische activiteiten leiden tot een andere vraag naar ver voerdiensten. Andere criteria dan snel heid en flexibiliteit, zoals regelmaat en betrouwbaarheid, vervullen een functie in het industriële planningsproces. Behalve inkomen spelen ook elementen als de zorg voor het milieu een rol in het begrip welvaart. Het is aan de wegtransportsector om op deze uitdagingen een reactie te for muleren. Wellicht zit het begin van het antwoord in een concentratie op de eigen sterke punten, mogelijk in samenwerking met andere bedrijven. Specialisatie leidt immers tot een verdieping van vaardig heden, waarbij de onafwendbare conse quentie van versmalling niet tot onover komelijke problemen behoeft te leiden. Een goed evenwicht tussen kennis (zelf doen) en kennissen (partners inschake len) bewijst zijn waarde. Samenwerking geeft het kleine en middelgrote bedrijf de mogelijkheid de voordelen van schaal grootte te combineren met de voordelen van kleinschaligheid. Het gecombineerde vervoer staat volop in de belangstelling. Met name wordt gedacht aan samenwerking tussen weg- en rail- transport 15 Rabobank 2/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 15