il' ¥"e Wegtransport Opbrengsten en kosten goederenwegvervoerbedrijven W. van der Velden Bedrijfstakonderzoek 1986 1987 (x f 1 miljoen) opbrengsten 10 155 10 544 kosten 9 107 9 545 waarvan personeelskosten 4 166 4 421 autokosten 2 206 2 276 afschrijvingen en renten 1 251 1 363 overige kosten 1 484 1 485 saldo 1 048 999 bron: CBS tica te koppelen. Daarmee kan de trans porteur inspelen op aanpassingen in de lading, de verkeerssituatie en dergelijke. Telematica is van groot belang om effi ciënt te kunnen werken. Telecommunica tienetwerken vergroten bijvoorbeeld de mogelijkheid om retourvrachten te verkrij gen, waardoor de efficiency en rentabili teit van de onderneming kan toenemen. Ook de technische ontwikkelingen van het wagenpark zijn vermeldenswaard. Het streven naar een hogere efficiency komt naar voren in het streven naar een groter laadvermogen van de vrachtauto's en beladings- en onderhoudssystemen die een minimale stilstand van het voer tuig vragen. Samenwerking De Europese dimensie zal de horizon van het wegtransport aanmerkelijk ver leggen. De Europese vervoermarkt moet echter wel veroverd worden. Ook na 1992 blijven er vele nationale en interna tionale hindernissen te nemen. De con currentieslag als gevolg van de realisatie van de interne markt zal bedrijven ertoe dwingen een duidelijke strategie te ont wikkelen. Krachtenbundeling (concentratie) is vaak het centrale thema in een overle vingsstrategie. Het is daarbij de vraag naar welke vorm van krachtenbundeling de voorkeur uitgaat. Samenwerking vormt daarin een sleutelwoord. De specifieke kenmerken van kleine en middelgrote transportondernemingen vormen het kader waarbinnen samen werking mogelijk of zelfs noodzakelijk is. Deze bedrijven, veelal geleid door één ei genaar, hebben een vlakke organisatie structuur, een hoge servicegerichtheid en een grote flexibiliteit. De ondernemer is in het algemeen bereid meer risico's te ne men dan in het grootbedrijf. Dit houdt verband met de kleine kring van perso nen aan wie hij verantwoording moet af leggen. De ondernemer kent zijn bedrijf als geen ander en kan snel reageren en veranderingen doorvoeren. Het kleine en middelgrote bedrijf heeft een grote behoefte aan toepasbare ken nis, veelal op ervaring gebaseerd. Het kennisniveau wordt in sterke mate be paald door praktijkervaring; voor theoreti sche onderbouwing is meestal minder gelegenheid geweest. Ondanks nieuwe financieringsvormen, zoals leasing, is fi- Vrachtprijsontwikkeling in het beroepsgoederenwegvervoer - !".va. v, - 1 :u V:', 1 v. "p... ''t-V r. I "115. v v;.'-v 11Ö 105 100 95 - f 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 I binnenlands grensoverschrijdend (index 1980 100, bron: Min. van V. en W.) nanciering van met name groeiactivitei- ten zoals proces- of produktvernieuwing voor kleine en middelgrote bedrijven in het algemeen minder gemakkelijk dan voor grote bedrijven. De financiële mark ten stellen hogere rendementseisen aan kleinschalige activiteiten. Vooral in het kleinbedrijf is het meestal niet mogelijk de kosten en risico's over meerdere be drijfsactiviteiten te spreiden of grote (aan loopverliezen op te vangen. Communicatie Verladers krijgen een prominente rol bij het bepalen van de transportdienstver lening. Zeker op Europees en mondiaal niveau zijn verladers binnen hun eigen branches in een concurrentiestrijd gewik keld, waarbij kostenbeheersing door een optimale planning van de goederen stroom een belangrijk wapen is. Zij stre ven naar continuïteit, zowel ten aanzien van afnemers als van toeleveranciers, waaronder de transportondernemer. Het is dus van levensbelang dat distributiebe drijven goed op de hoogte zijn van het strategisch beleid en de transportbehoef te van hun cliënten. Zonder moderne communicatiemidde len kan de tranportondernemer moeilijk op de hoogte blijven van de marktvraag. Communicatie vraagt, zeker op Europese en mondiale schaal, investeringen en (technologische) kennis. Kleine en mid delgrote bedrijven kunnen hierover min der gemakkelijk beschikken dan hun gro te collega's. Het verdelen van de lasten over meer schouders lijkt dan een serieu ze oplossing. Communicatie omvat niet alleen tech niek (datacommunicatie), maar kan ook uitgelegd worden als 'elkaar goed ver staan'. Hoewel Europa en de wereld (in overdrachtelijke zin) steeds kleiner wor den, blijven regionale gewoontes en ge bruiken bestaan. Veel (ook langdurige) transportopdrachten worden uitgevoerd op basis van mondelinge afspraken. Het inschatten van de status van verlader of transporteur in een andere (intra-Europe- se) regio vraagt plaatselijke kennis. Door samenwerking met een ter plekke goed ingevoerde transportondernemer kunnen de risico's beperkt blijven. Randvoorwaarden Er is een aantal randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan, wil een beoogde samenwerkingsvorm voor alle partijen succesvol worden. Niet alleen de top, maar alle lagen binnen de onderne mingen die een samenwerkingscontact zoeken, moeten een duidelijke betrok kenheid hebben bij het samenwerkings- streven. Ook inzicht in de gezamenlijke belangen en doelstellingen en een ver antwoord evenwicht tussen de partners waar het betreft inbreng, verdeling van 14 Rabobank 2/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 14