il' ¥"e
Wegtransport
Opbrengsten en kosten goederenwegvervoerbedrijven
W. van der Velden
Bedrijfstakonderzoek
1986
1987
(x f 1 miljoen)
opbrengsten
10 155
10 544
kosten
9 107
9 545
waarvan personeelskosten
4 166
4 421
autokosten
2 206
2 276
afschrijvingen en renten
1 251
1 363
overige kosten
1 484
1 485
saldo 1 048
999
bron: CBS
tica te koppelen. Daarmee kan de trans
porteur inspelen op aanpassingen in de
lading, de verkeerssituatie en dergelijke.
Telematica is van groot belang om effi
ciënt te kunnen werken. Telecommunica
tienetwerken vergroten bijvoorbeeld de
mogelijkheid om retourvrachten te verkrij
gen, waardoor de efficiency en rentabili
teit van de onderneming kan toenemen.
Ook de technische ontwikkelingen van
het wagenpark zijn vermeldenswaard.
Het streven naar een hogere efficiency
komt naar voren in het streven naar een
groter laadvermogen van de vrachtauto's
en beladings- en onderhoudssystemen
die een minimale stilstand van het voer
tuig vragen.
Samenwerking
De Europese dimensie zal de horizon
van het wegtransport aanmerkelijk ver
leggen. De Europese vervoermarkt moet
echter wel veroverd worden. Ook na
1992 blijven er vele nationale en interna
tionale hindernissen te nemen. De con
currentieslag als gevolg van de realisatie
van de interne markt zal bedrijven ertoe
dwingen een duidelijke strategie te ont
wikkelen.
Krachtenbundeling (concentratie) is
vaak het centrale thema in een overle
vingsstrategie. Het is daarbij de vraag
naar welke vorm van krachtenbundeling
de voorkeur uitgaat. Samenwerking
vormt daarin een sleutelwoord.
De specifieke kenmerken van kleine
en middelgrote transportondernemingen
vormen het kader waarbinnen samen
werking mogelijk of zelfs noodzakelijk is.
Deze bedrijven, veelal geleid door één ei
genaar, hebben een vlakke organisatie
structuur, een hoge servicegerichtheid en
een grote flexibiliteit. De ondernemer is in
het algemeen bereid meer risico's te ne
men dan in het grootbedrijf. Dit houdt
verband met de kleine kring van perso
nen aan wie hij verantwoording moet af
leggen. De ondernemer kent zijn bedrijf
als geen ander en kan snel reageren en
veranderingen doorvoeren.
Het kleine en middelgrote bedrijf heeft
een grote behoefte aan toepasbare ken
nis, veelal op ervaring gebaseerd. Het
kennisniveau wordt in sterke mate be
paald door praktijkervaring; voor theoreti
sche onderbouwing is meestal minder
gelegenheid geweest. Ondanks nieuwe
financieringsvormen, zoals leasing, is fi-
Vrachtprijsontwikkeling in het beroepsgoederenwegvervoer
- !".va. v, - 1 :u
V:', 1 v. "p... ''t-V r. I
"115. v v;.'-v
11Ö
105
100
95 - f
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988
I
binnenlands grensoverschrijdend
(index 1980 100, bron: Min. van V. en W.)
nanciering van met name groeiactivitei-
ten zoals proces- of produktvernieuwing
voor kleine en middelgrote bedrijven in
het algemeen minder gemakkelijk dan
voor grote bedrijven. De financiële mark
ten stellen hogere rendementseisen aan
kleinschalige activiteiten. Vooral in het
kleinbedrijf is het meestal niet mogelijk
de kosten en risico's over meerdere be
drijfsactiviteiten te spreiden of grote (aan
loopverliezen op te vangen.
Communicatie
Verladers krijgen een prominente rol
bij het bepalen van de transportdienstver
lening. Zeker op Europees en mondiaal
niveau zijn verladers binnen hun eigen
branches in een concurrentiestrijd gewik
keld, waarbij kostenbeheersing door een
optimale planning van de goederen
stroom een belangrijk wapen is. Zij stre
ven naar continuïteit, zowel ten aanzien
van afnemers als van toeleveranciers,
waaronder de transportondernemer. Het
is dus van levensbelang dat distributiebe
drijven goed op de hoogte zijn van het
strategisch beleid en de transportbehoef
te van hun cliënten.
Zonder moderne communicatiemidde
len kan de tranportondernemer moeilijk
op de hoogte blijven van de marktvraag.
Communicatie vraagt, zeker op Europese
en mondiale schaal, investeringen en
(technologische) kennis. Kleine en mid
delgrote bedrijven kunnen hierover min
der gemakkelijk beschikken dan hun gro
te collega's. Het verdelen van de lasten
over meer schouders lijkt dan een serieu
ze oplossing.
Communicatie omvat niet alleen tech
niek (datacommunicatie), maar kan ook
uitgelegd worden als 'elkaar goed ver
staan'. Hoewel Europa en de wereld (in
overdrachtelijke zin) steeds kleiner wor
den, blijven regionale gewoontes en ge
bruiken bestaan. Veel (ook langdurige)
transportopdrachten worden uitgevoerd
op basis van mondelinge afspraken. Het
inschatten van de status van verlader of
transporteur in een andere (intra-Europe-
se) regio vraagt plaatselijke kennis. Door
samenwerking met een ter plekke goed
ingevoerde transportondernemer kunnen
de risico's beperkt blijven.
Randvoorwaarden
Er is een aantal randvoorwaarden
waaraan moet worden voldaan, wil een
beoogde samenwerkingsvorm voor alle
partijen succesvol worden. Niet alleen de
top, maar alle lagen binnen de onderne
mingen die een samenwerkingscontact
zoeken, moeten een duidelijke betrok
kenheid hebben bij het samenwerkings-
streven. Ook inzicht in de gezamenlijke
belangen en doelstellingen en een ver
antwoord evenwicht tussen de partners
waar het betreft inbreng, verdeling van
14 Rabobank 2/90