Samenwerking
sterkt wegtransport
op weg naar een
Europese dimensie
Wegtransport
Nederland als distributieland
en als poort van Europa. Dit
zijn niet alleen kreten, maar
harde feiten, gezien het
Nederlandse aandeel van
27% in het totale intra-Euro-
pese vervoer. De Europese
eenwording zal voor de
transportsector en met name
voor het wegtransport
positief uitwerken. De
opheffing van
handelsbelemmeringen zal
het Nederlandse vervoer de
komende zes jaar naar
schatting een extra groei
opleveren van 11%. Met
name voor de kleine en
middelgrote transporteurs
lijkt samenwerking het
sleutelwoord om vanuit een
sterke strategische positie
mee te kunnen profiteren van
die nieuwe kansen. Niet voor
niets zal Rabobank Nederland
binnenkort een bedrijfstak
studie uitgeven met de titel
'Visie op Samenwerking in
het Wegtransport'.
Begin 1989 waren er in ons land circa
7.500 transportbedrijven gevestigd, een
(geringe) toename met 58 ondernemin
gen ten opzichte van 1988. De gemiddel
de bedrijfsgrootte (gemeten in laadcapa-
citeit) is vorig jaar gestegen van 131,2
ton naar ruim 150 ton.
Het aantal bedrijven dat grensover
schrijdend vervoer verricht, steeg in 1989
met maar liefst 12% tot 2.480 onderne
mingen. Dit betekent dat ongeveer een
derde van alle Nederlandse transportbe
drijven zich in meerdere of mindere mate
met grensoverschrijdend vervoer bezig
houdt. Het internationale vervoer wordt
over het algemeen door de grotere trans
porteurs uitgevoerd, zodat zelfs 40% van
de totale vervoercapaciteit in het grens
overschrijdend vervoer wordt ingezet.
De rentabiliteit van het wegvervoer
(resultaat in procenten van de omzet)
staat onder druk. De overcapaciteit in
laadvermogen wordt geschat op ruim
12% van het nuttig laadvermogen. Dit
heeft een remmend effect op de ontwik
keling van de vrachtprijzen (zie grafiek
1), terwijl -getuige grafiek 2- veel kosten
wel stijgen.
Marktontwikkelingen
Organisatie en techniek bepalen het
toekomstbeeld van de wegtransportsec
tor. Een niet onbelangrijk deel van de
groei binnen het goederenwegvervoer is
te danken aan de ontwikkeling van
nieuwe bedrijfsconcepten en strategieën
die tot een versterking van de marktposi
tie van de sector leiden. Zo'n nieuw con
cept behelst bijvoorbeeld de logistieke
dienstverlening, waarbij te denken valt
aan het gehele toe- en afleveringstraject
of gedeelten daarvan, zoals opslag, dis
tributie, vervoer, voorraadadministratie,
verpakken en etiketteren.
Verladers stellen hoge eisen aan het
produkt van de zelfstandige transporton
dernemer. De ontwikkeling van het 'just
in-time' concept (waarbij er niet meer
goederen 'onderweg' of in voorraad zijn
dan strikt noodzakelijk is) vraagt om een
betrouwbare vervoerspartner. De cliënten
van de transporteur vragen flexibiliteit en
snelheid.
Ook de technologie heeft ingrijpende
gevolgen voor de wegtransportsector. De
telematica-ontwikkeling geeft de moge
lijkheid om telecommunicatie en informa-
Het wegvallen van de
Europese grenzen zal
positief uitwerken voor
het Nederlandse weg
transport.
13 Rabobank 2/90