Samenwerking sterkt wegtransport op weg naar een Europese dimensie Wegtransport Nederland als distributieland en als poort van Europa. Dit zijn niet alleen kreten, maar harde feiten, gezien het Nederlandse aandeel van 27% in het totale intra-Euro- pese vervoer. De Europese eenwording zal voor de transportsector en met name voor het wegtransport positief uitwerken. De opheffing van handelsbelemmeringen zal het Nederlandse vervoer de komende zes jaar naar schatting een extra groei opleveren van 11%. Met name voor de kleine en middelgrote transporteurs lijkt samenwerking het sleutelwoord om vanuit een sterke strategische positie mee te kunnen profiteren van die nieuwe kansen. Niet voor niets zal Rabobank Nederland binnenkort een bedrijfstak studie uitgeven met de titel 'Visie op Samenwerking in het Wegtransport'. Begin 1989 waren er in ons land circa 7.500 transportbedrijven gevestigd, een (geringe) toename met 58 ondernemin gen ten opzichte van 1988. De gemiddel de bedrijfsgrootte (gemeten in laadcapa- citeit) is vorig jaar gestegen van 131,2 ton naar ruim 150 ton. Het aantal bedrijven dat grensover schrijdend vervoer verricht, steeg in 1989 met maar liefst 12% tot 2.480 onderne mingen. Dit betekent dat ongeveer een derde van alle Nederlandse transportbe drijven zich in meerdere of mindere mate met grensoverschrijdend vervoer bezig houdt. Het internationale vervoer wordt over het algemeen door de grotere trans porteurs uitgevoerd, zodat zelfs 40% van de totale vervoercapaciteit in het grens overschrijdend vervoer wordt ingezet. De rentabiliteit van het wegvervoer (resultaat in procenten van de omzet) staat onder druk. De overcapaciteit in laadvermogen wordt geschat op ruim 12% van het nuttig laadvermogen. Dit heeft een remmend effect op de ontwik keling van de vrachtprijzen (zie grafiek 1), terwijl -getuige grafiek 2- veel kosten wel stijgen. Marktontwikkelingen Organisatie en techniek bepalen het toekomstbeeld van de wegtransportsec tor. Een niet onbelangrijk deel van de groei binnen het goederenwegvervoer is te danken aan de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsconcepten en strategieën die tot een versterking van de marktposi tie van de sector leiden. Zo'n nieuw con cept behelst bijvoorbeeld de logistieke dienstverlening, waarbij te denken valt aan het gehele toe- en afleveringstraject of gedeelten daarvan, zoals opslag, dis tributie, vervoer, voorraadadministratie, verpakken en etiketteren. Verladers stellen hoge eisen aan het produkt van de zelfstandige transporton dernemer. De ontwikkeling van het 'just in-time' concept (waarbij er niet meer goederen 'onderweg' of in voorraad zijn dan strikt noodzakelijk is) vraagt om een betrouwbare vervoerspartner. De cliënten van de transporteur vragen flexibiliteit en snelheid. Ook de technologie heeft ingrijpende gevolgen voor de wegtransportsector. De telematica-ontwikkeling geeft de moge lijkheid om telecommunicatie en informa- Het wegvallen van de Europese grenzen zal positief uitwerken voor het Nederlandse weg transport. 13 Rabobank 2/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13