Zuivelindustrie ontstaan. De concentratiebewegingen in de zuivelindustrie zijn het gevolg van ver gelijkbare ontwikkelingen in de levens middelendetailhandel. Om het hoofd te bieden aan de enorme inkoopcombina ties met dito onderhandelingsmacht, is immers een passend aanbodvolume no dig. In de tabel is de concentratie in de de tailhandel vergeleken met die in de zui velindustrie. Ter indicatie staan ook de uitbetalingsprijzen voor melk weergege ven, alsmede het coöperatieve aandeel in de melkaanvoer. Als de vier kolommen in de tabel met elkaar vergeleken worden,vallen enkele interessante parallellen op. Duitsland, Denemarken en Nederland kennen in deze reeks de laagste concentratiegraad in de levensmiddelenhandel en de hoog ste uitbetalingsprijzen voor melk. Boven dien is in de drie landen het coöperatieve marktaandeel hoog en de concentratie in de zuivelindustrie omgekeerd evenredig aan de concentratie in het levensmidde lenkanaal. In Frankrijk, België en Enge land is de concentratiegraad in de le vensmiddelenhandel hoger en de melk prijs lager dan in de drie eerder genoem de landen. Ierland neemt qua concentra tie in de levensmiddelensector een mid denpositie in, maar staat qua melkprijs onderaan. De marktmacht van de zuivelindustrie ten opzichte van de levensmiddelende tailhandel is natuurlijk erg belangrijk in de strijd om de winstmarge. De andere markt waar de zuivelindustrie op ope reert, is de grondstoffenmarkt, de melk aanvoer. Ten opzichte van de vele indivi duele melkveehouders staat de zuivelin dustrie echter bijna altijd sterker, tenmin ste in de tijd dat er melk genoeg voorhan den is. Deze marktmacht van de zuivelindus trie ten opzichte van de melkveehouders kan doorbroken worden door coöpera ties. Bij coöperaties kan de brutomarge gebruikt worden ten behoeve van de uit betalingsprijs. Het coöperatieve aandeel is daarom één van de bepalende facto ren bij de hoogte van de uitbetalingsprijs voor melk. Overigens zijn de hierboven genoem de factoren niet de enige, die de concur rentiepositie van de zuivelindustrie bepa len. Als we nogmaals naar de tabel kijken, blijkt bijvoorbeeld dat Ierland en Enge land een lage melkprijs kennen. In Enge land speelt de Milk Marketing Board een belangrijke rol, omdat deze de beschik bare melk aan de zuivelindustrie toewijst en de markt dus niet vrij werkt. In Ierland valt de lage melkprijs te verklaren uit het eenzijdige, weinig consument-gerichte produktiepakket en uit de lange afstand tot de consumptiemarkten. ir. M.J.J. Titulaer Bedrijfstakonderzoek Frankrijk 86 61 48 25 België 83 48 85 26 Engeland 79 78 nb 22 Ierland 60 68 99 22 Duitsland* 55 51 79 30 Denemarken 52 77 93 31 Nederland 44 92 86 31 *excl. Aldi Bron: Nielsen, EG, Milk Marketing Board, Produktschap voor Zuivel. Naast kaas vormen de condenspro- dukten een belangrijk deel van het Ne derlandse assortiment. De condensin- dustrie kampt echter al jaren met moei lijkheden door een teruglopende vraag.Gebieden die veel van hun melk omzetten in boter, zijn met name Bretag grootste aanpassingen heeft moeten doorvoeren. Concentratiegréiad en uitbetalingsprijzen De afgelopen jaren zijn er aanzienlijke bewegingen geweest op het zuivelfront. ne, Noord-Duitsland en Ierland. Het zijn relatief dunbevolkte gebieden waar veel melkveehouderij voorkomt. De zuivelindustrie heeft sinds de in voering van de superheffing een aanpas singsproces doorgemaakt. Doordat de melkaanvoer werd ingekrompen, ont stond er een capaciteitsoverschot. De gedaalde melkaanvoer ging ten koste van de produktie van boter en mager melkpoeder. Door de combinatie met om vangrijke afzetprogramma's verdwenen de mager melkpoeder- en boterbergen als sneeuw voor de zon. Het is duidelijk dat de grootschalige industrie die deze interventieprodukten leverde, dan ook de Concentratie levensmid delkanaal. Marktaandeel 10% grootste bedrijven 1988 (in In verscheidene landen was sprake van concentraties. Met name in Frankrijk en Denemarken waren fusies en acquisities aan de orde. In Frankrijk fuseerden zes regionale coöperaties die reeds in een groter verband een samenwerkingsover eenkomst kenden, tot de grootste zuivel onderneming van Frankrijk. In Denemar ken sloten de grootste en een kleinere coöperatie een fusie. Een aantal Franse particuliere concerns deed van zich spre ken met acquisities in onder meer Italië en Spanje. En ook in Nederland was er een grote fusie; met de nieuwe combina tie Campina-Melkunie is één van de grootste zuivelondernemingen in Europa Concentratie zuivelind. Marktaandeel ondernemingen met aanvoer 100.000 ton 1985 (in Marktaandeel coöperaties bij melkaanvoer 1986-87 (in Uitbetalings prijs voor melk 1987 Ecu/100 kg 11 Rabobank 2/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 11