Hoofddirectiekolom Gedurende het jaar 1989 is het aantal medewerkers in onze organisatie met ca 1200 toegenomen. Als Rabobankorgani- satie hebben we dus weer een flinke bijdrage geleverd aan de groei van de nationale werkgelegenheid. Tijdens de komende management conferenties hopen wij nader op de ach tergronden van deze ontwikkeling in te gaan. Toch is er voor mij aanleiding om nu al in deze kolommen te wijzen op de noodzaak om veel aandacht te besteden aan de factor arbeid. Daarvoor bestaan verschillende redenen. Op de eerste plaats is er een duidelij ke verandering in de kwaliteit van de werkzaamheden te constateren. De een voudige, routinematige taken verdwijnen. En hoewel wij - in het bijzonder Rabo bank Nederland - een gezamenlijke ver antwoordelijkheid hebben om onze pro- dukten, systemen en dus de taken zo duidelijk mogelijk te houden, zien we toch dat de overblijvende en nieuwe functies steeds zwaardere eisen stellen. Het werk vraagt dan ook een hogere vooropleiding, maar daarnaast ook meer aanvullende studie en training tijdens de loopbaan. De technologie evolueert ge staag, organisatiestructuren maken daar door regelmatig veranderingen door. Om aan de bedrijfsprocessen een bijdrage te kunnen leveren is 'levenslang leren' een harde noodzaak. Het management zal daarom veel meer tijd moeten besteden aan de ontwikkeling en de sturing van het menselijk potentieel. Dat vereist plan ning van de personele bezetting en oplei dingsactiviteiten, gericht op de toekomsti ge behoeften. Het initiatief en de inbreng van de manager dienen hierbij een grote rol te spelen. Ten tweede wordt de arbeidsprestatie in zwaardere functies in belangrijke mate bepaald door heldere doelstellingen, ruimte voor eigen initiatief en ontplooi ingsmogelijkheden. Veel meer dan in het verleden zal de manager zich daarom moeten bezighouden met doel- en taak stellingen, periodieke evaluatie, poten- tieelbeoordeling en belangstellingsregi stratie. De manager zelf zal dan ook ster ker beoordeeld worden op zijn capaciteit om de aan hem toevertrouwde medewer kers een optimale prestatie te doen leve ren, niet alleen in de huidige situatie maar ook in de toekomst. Een derde reden, waarom de factor arbeid meer aandacht verdient, is gele gen in de prijs. De loonkosten per mede werker stijgen voortdurend. Een aspect, dat ik hierbij afzonderlijk wil noemen is het te hoge percentage uitvallers als ge volg van arbeidsongeschiktheid. Hoe duurder de arbeid hoe meer zorg er be steed moet worden aan een optimale af stemming van vraag naar en aanbod van medewerkers in onze organisatie. Ten slotte wijs ik op de hoge kwali teitseisen, die onze leden en cliënten - terecht - stellen aan onze dienstverle ning. Niet alleen zijn wij als coöperatieve bank het leveren van hoge kwaliteit aan onze relaties verplicht, het is ook een voorwaarde om onze sterke positie in de markt onder toenemende concurrentie te kunnen handhaven. Om tijdig geschikte en voldoende op geleide medewerkers voorhanden te hebben voor vacante functies, zal van ons veel inspanning worden gevraagd. Het goed blijven functioneren van de hui dige medewerkers is hierbij een belang rijk uitgangspunt. Van hen zal grotere be reidheid worden gevraagd tot studie en functionele en geografische mobiliteit. De Centrale Dienst Personeel werkt intensief aan managementontwikkelingsprogram ma's en aan maatregelen gericht op een goed functionerende interne arbeids markt. De allerbelangrijkste voorwaarde voor goede prestaties is en blijft een klimaat, waarin het werk met vreugde kan worden verricht. Een uitdaging die het verdient om er gezamenlijk de schouders onder te zet ten! Van den Broek 5 Rabobank 1/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 3