De Nederlandse agrarische sector staat in veel opzichten model voor de Russische landbouw. Regelmatig worden werkbezoeken in ons land afgelegd. tere toespraken blijkt echter dat ook hij de grote gebreken van de collectivisatie erkent. In de loop van 1988 werden hervor mingsplannen bekendgemaakt, welke op het plenum in enigszins aangepaste vorm werden aangenomen. Groepen boeren of families worden in staat ge steld de grond die zij bewerken voor maximaal 50 jaar te pachten. Een en ander moet plaatsvinden op basis van vrijwilligheid. Over elk pachtcontract moet worden onderhandeld met het management van de collectieve of staatsboerderij (lees: de lokale (Partij)- bureaucratie). Pachters krijgen het recht het gepachte land op hun beurt aan derden in onderpacht' te geven en de pachtrechten vererven bij de dood van de pachter. De toestemming voor onderpacht moet door de autoriteiten worden verleend. Een pachtwet zal vol gend jaar in de Opperste Sovjet, het parlement, worden behandeld. Geleide lijk mogen de boeren meer produkten zelf op de markt brengen in plaats van via de collectieve organisatie. Boven dien zullen de prijzen voor een aantal produkten in etappes worden geliberali seerd verhoogd), waarbij de lokale autoriteiten het recht krijgen dit tegen te houden maar dan zelf de subsidies moeten betalen. Recentelijk is een tweejarig experiment gestart om de staats- en collectieve boeren voor een boven-gemiddelde produktie uit te beta len in (vrij besteedbare) harde valuta. Gesproken werd over betaling van 60% van de wereldmarktprijs. Hoewel veel van de oude struktuur op deze wijze wordt gehandhaafd, houdt doorvoering van de plannen toch een zekere decentralisatie in en holt ze de collectivisatie gedeeltelijk uit. De grote vraag is nu of de Sovjet-boer, die 60 jaar nauwelijks eigen verantwoordelijk heid heeft gehad en al vaker is gecon fronteerd met grootse plannen en wijzi gingen daarin, een dergelijke uitdaging aandurft en (vanwege onvoldoende kennis van zaken van het totale pro- duktieproces) aankan en zo ja, of hij uiteindelijk voldoende ruimte krijgt van de lokale bureaucraten. Alleen in de Baltische republieken is tot nu toe met enig enthousiasme gereageerd. Boven dien zal het bepalen van een redelijke pachtprijs grote moeilijkheden met zich meebrengen. Ten slotte moet niet wor den vergeten dat de oplossing van de voedselproblemen, voor Sovjetburgers het belangrijkste criterium of Gorbat- sjovs perestrojka-politiek succesvol is, niet alleen in een verhoogde produktie ligt, maar dat verbetering van de logis tiek wellicht nog belangrijker is. Rol Nederland en Rabobank Kansen voor het Westen zijn er legio op de potentieel grote Sovjet-markt. Toch zit een forse groei van de Westerse en dus de Nederlandse export er op korte termijn niet in. De deviezenschaarste en de slechts trage doorwerking van de op gang komende hervormingen zijn hiervan de oorzaken. Onze landbouwexport naar de Sovjet unie bestaat de laatste jaren voorname lijk uit boter, veevoeder, vlees, melkpro- dukten en dierlijke oliën en vetten, en fluctueert nogal in omvang. Dit hangt samen met het buikkarakter ervan. Bo vendien is de export van (gesubsidieer de) boter vrijwel afgelopen vanwege het verdwijnen van de EG-boterberg. Op landbouwgebied streeft de Sovjet unie naar vermindering van de invoerbe- hoefte. Produktiviteitsverbetering in de eigen landbouw is daardoor hoofdzaak. De zeer hoge produktiviteit van de Ne derlandse landbouw, mede dankzij de efficiënte toelevering van bedrijfsbeno- digdheden en afzet van produkten, is bij de Sovjets bekend. Nog onlangs lie pen twintig Sovjet-boeren stage bij Ne derlandse boeren om zich vooral te in formeren over opslag, transport en ver werking van produkten. Nederland kan vooral een rol spelen bij de verbetering van landbouwgronden en infrastructuur, efficiënter en groter gebruik van kunst mest, vergroting en verbetering van op slagcapaciteit, introductie van nieuwe (aan het klimaat aangepaste) variëtei ten van bepaalde gewassen (zaai- en pootgoed), betere voorzieningen voor de veestapel en levering van kapitaal goederen voor de mengvoeder- en de voedselverwerkende industrie. Vandaar dat in 1983 al is begonnen met het, door tegenwerking van de lokale landbouwbureaucratie en de buitenge woon moeilijke omstandigheden overi gens nog weinig succesvolle, zoge noemde Kashira-project. Kashira is een streek ter grootte van de provincie Gel derland, zo'n honderd kilometer ten zui den van Moskou. Ze is ter beschikking gesteld van het Nederlandse landbouw bedrijfsleven om tot ontwikkeling te worden gebracht. Onder de paraplu van Cebeco is een aantal Nederlandse bedrijven begonnen met de teelt, op slag en verkoop van gewassen. Tevens leidt Cebeco een aantal projecten op boerderijen in de Oekraïne en Wit-Rus- land. Rabobank Nederland volgt de ontwik kelingen in de Sovjetunie en haar land bouwsector nauwgezet. Zo verscheen dit voorjaar het landenboekje 'Zicht op de Sovjetunie'. Om onze cliënten beter te kunnen ondersteunen bij het expor teren naar en het afsluiten van 'joint ventures' in de Sovjetunie zijn vorig jaar samenwerkingsovereenkomsten geslo ten met twee Sovjetbanken, de Vnesheconombank (bank voor buiten landse economische betrekkingen) en de Agroprombank (bank voor landbouw en agro-industrie). Regelmatig worden Sovjet-delegaties aan de Utrechtse Croeselaan ontvangen en worden te genbezoeken afgelegd. De perestrojka heeft duidelijk leven in de brouwerij ge bracht!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 9