Produktiviteitsontwikkeling bij
banken
Mens en machine complementair
e markt van bankdiensten is
Binnen het bedrijfsleven neemt de sector dienstverlening een gestaag
groeiende plaats in. De werkgelegenheid is daarvoor een goede indicator:
in 1989 omvatte de tertiaire dienstverlenende sector 1 613 000 arbeids
jaren (33% van de werkgelegenheid) terwijl dit in 1982 nog 1 424 000
bedroeg (30,8%). Het is een van de weinige 'harde gegevens over de
dienstensector met haar abstracte eindprodukten. Het inzicht in de struc
tuur, de produktiviteit, de toegevoegde waarde en de perspectieven van
de dienstensector is slechts fragmentarisch aanwezig. Om in dit manco te
voorzien zal in de komende jaren als vervolg op de activiteiten van de
Commissie Dekker door het TNO een grootschalig onderzoek worden
ingesteld. Gelet op het grote maatschappelijke belang van een gezond
opererende dienstverlenende sector zal Rabobank Nederland - te zamen
met enige andere bedrijven en instellingen - ten laste van het Projecten
fonds financieel participeren in dit project.
volop in beweging. Daar
voor zijn verschillende oor
zaken aan te geven. Be
staande produkten worden
bijvoorbeeld 'ontdekt' door
nieuwe marktsegmenten.
De groeiende belangstelling
vanuit de retailmarkt voor de beleg
gingsfondsen is er een voorbeeld van.
Daarnaast krijgen bestaande produkten
nieuwe componenten, waardoor zij
voor de cliënt aantrekkelijker worden.
Te denken valt daarbij aan de geldauto
maat en Telebankieren. En uiteraard
zijn er de compleet nieuwe innovaties,
zoals cash-management-systemen, die
een flinke bijdrage leveren aan de dy
namiek van het bankbedrijf.
Met name doen zich innovatie-moge
lijkheden voor op het kruispunt van
geld en informatie.
De activiteiten van financiële instellin
gen bij de ontwikkeling van informatie
tot produkt zijn uitgesproken divers. In
schema 1 is een aantal diensten op het
bedoelde terrein opgenomen.
schema 1Groeimarkten
- beleggingsdiensten
- financiële planning
- internationale diensten
- kapitaalmarktdiensten
- venture capital
- electronic banking
- risico-management
- vermogensbeheer
- betalingsverkeer
In het licht van de op handen zijnde studie is de bijdrage van Rabobank
Nederland interessant, die onlangs werd geleverd aan een symposium
van de Technische Universiteit Eindhoven. Centraal stond daarbij de ont
wikkeling van de produktiviteit mede als gevolg van de voortschrijdende
informatisering. Een onderzoek gebaseerd op de (gepubliceerde) jaar
cijfers van een viertal bankorganisaties leert, dat de ontwikkeling van de
arbeidsproduktiviteit bij deze instellingen zich in de jaren 1985-1988
duidelijk boven het landelijk gemiddelde heeft bewogen.
Dit artikel geeft een beknopte weergave van de bij deze gelegenheid
gehouden inleiding.
Een aantal nieuwe diensten (bv. swaps,
koopsompolissen, spaarhypotheken,
Dr. J. H. J. Aders
Bedrijfsrelaties