Produktiviteitsontwikkeling bij banken Mens en machine complementair e markt van bankdiensten is Binnen het bedrijfsleven neemt de sector dienstverlening een gestaag groeiende plaats in. De werkgelegenheid is daarvoor een goede indicator: in 1989 omvatte de tertiaire dienstverlenende sector 1 613 000 arbeids jaren (33% van de werkgelegenheid) terwijl dit in 1982 nog 1 424 000 bedroeg (30,8%). Het is een van de weinige 'harde gegevens over de dienstensector met haar abstracte eindprodukten. Het inzicht in de struc tuur, de produktiviteit, de toegevoegde waarde en de perspectieven van de dienstensector is slechts fragmentarisch aanwezig. Om in dit manco te voorzien zal in de komende jaren als vervolg op de activiteiten van de Commissie Dekker door het TNO een grootschalig onderzoek worden ingesteld. Gelet op het grote maatschappelijke belang van een gezond opererende dienstverlenende sector zal Rabobank Nederland - te zamen met enige andere bedrijven en instellingen - ten laste van het Projecten fonds financieel participeren in dit project. volop in beweging. Daar voor zijn verschillende oor zaken aan te geven. Be staande produkten worden bijvoorbeeld 'ontdekt' door nieuwe marktsegmenten. De groeiende belangstelling vanuit de retailmarkt voor de beleg gingsfondsen is er een voorbeeld van. Daarnaast krijgen bestaande produkten nieuwe componenten, waardoor zij voor de cliënt aantrekkelijker worden. Te denken valt daarbij aan de geldauto maat en Telebankieren. En uiteraard zijn er de compleet nieuwe innovaties, zoals cash-management-systemen, die een flinke bijdrage leveren aan de dy namiek van het bankbedrijf. Met name doen zich innovatie-moge lijkheden voor op het kruispunt van geld en informatie. De activiteiten van financiële instellin gen bij de ontwikkeling van informatie tot produkt zijn uitgesproken divers. In schema 1 is een aantal diensten op het bedoelde terrein opgenomen. schema 1Groeimarkten - beleggingsdiensten - financiële planning - internationale diensten - kapitaalmarktdiensten - venture capital - electronic banking - risico-management - vermogensbeheer - betalingsverkeer In het licht van de op handen zijnde studie is de bijdrage van Rabobank Nederland interessant, die onlangs werd geleverd aan een symposium van de Technische Universiteit Eindhoven. Centraal stond daarbij de ont wikkeling van de produktiviteit mede als gevolg van de voortschrijdende informatisering. Een onderzoek gebaseerd op de (gepubliceerde) jaar cijfers van een viertal bankorganisaties leert, dat de ontwikkeling van de arbeidsproduktiviteit bij deze instellingen zich in de jaren 1985-1988 duidelijk boven het landelijk gemiddelde heeft bewogen. Dit artikel geeft een beknopte weergave van de bij deze gelegenheid gehouden inleiding. Een aantal nieuwe diensten (bv. swaps, koopsompolissen, spaarhypotheken, Dr. J. H. J. Aders Bedrijfsrelaties

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 22