- Rond de voet van de oude kerk in het Noordhollandse Huizen is een gezelli ge verzameling winkels gegroepeerd. Bedrijven met klinkende namen heb ben daar hun stek gevonden: Albert Heijn, Jamin. Etos. Hema, om er maar een paar te noemen. Nauwelijks plaats voor een plaatselijke groenteboer, een zelfstandige slager, een warme bakker en een kaasspecialist. Althans, dat zou je geneigd zijn te denken tussen het 'geweld' van het grootwinkelbedrijf. Toch zijn die ondernemers er wel degelijk en ze boeken er zelfs een bedrijfsresultaat dat ver boven het branche-gemiddelde ligt. Hun geheim: de Vershof-formule. Kees Kromhout: excellente start in de Vershof In maart 1987 is op initiatief van een van de plaatselijke slagers het plan opgevat om te zamen met enkele col lega's een gemeenschappelijke win kelvestiging op te zetten. Vier winkels bij elkaar onder één dak, met een as sortiment voedingsmiddelen dat 'vers' en 'kwaliteit' als grootste gemene de ler had. De trend naar gemaksvoeding - halfbereide en gebruiksklare maal tijdingrediënten - begon zich af te teke nen. 'Door samen te werken met on dernemers die voedingsmiddelen op de markt brengen die in een soortgelij ke behoefte voorzien kun je je geza menlijk veel duidelijker dan als eenling profileren', zo was zijn gedachten- gang. Direct nadat in september 1987 'De Vershof' geopend was, bleek het con cept succesvol. Door de relatief lage weer worden goedgemaakt uit de ex ploitatie. Verder moeten de partners beschikken over een goede vakbekwaamheid en solvabiliteit en de mentaliteit om samen te kunnen werken. De kwaliteit van de produkten van alle partners moet zeer hoog zijn. Ook aan het personeel wor den eisen gesteld. Als het produkt van een van de partners tegen blijkt te val len, kan dit een negatieve uitstraling hebben op het hele verscentrum. Perspectief Het ligt in de lijn der verwachting, dat het aantal verscentra zal toenemen. Zij spelen namelijk in op de behoeften van i kosten, de A-lokatie, en de gemeen schappelijke uitstraling, liggen de re sultaten boven de - al hooggespannen - verwachtingen. j 'Wij zijn net een grote familie', een ge luid dat uit verschillende monden komt, als je praat met de vier ondernemers. Je kunt erin beluisteren, dat ze op één lijn zitten in denken en doen. Dat is niet alleen de succesfactor bij uitstek, het is ook voorwaarde om vier onder- nemers in één Vershof onder dak te brengen en te houden. 'We spreken elkaar regelmatig over zaken die ons allen betreffen, zoals het beheer en gebruik van de gemeen schappelijke ruimte, onze promotie en het assortiment, zegt vers-groenteman Jan Kruimer, die op grond van anciën niteit vaak als woordvoerder optreedt. 'Een voorbeeld: steeds meer gaan de slager en ik ons begeven op het ge bied van geheel of gedeeltelijk voorbe reide maaltijden. Verkoop ik de zelfge maakte hutspot, of levert hij dat? Een vraag waar je het samen eens over moet worden. (t| Wim Koeiewijn: vlees verkoop ik hier niet per kilo Kruimer is uitgesproken tevreden met de gang van zaken. Omdat hij voor- j dien een 'normale' eigen zaak had, kan hij goed vergelijken: 'Zo'n 30% ho gere omzet en een aanmerkelijk bete re bruto winstmarge', vertrouwt hij ons j toe. Zijn positieve ervaringen worden ge deeld door bakker Jan Rebel, Kees Kromhout, die binnen- en buitenlandse de consument aan gemaksvoeding van een hoge kwaliteit en een wisselende samenstelling. Daarbij zijn verschillen de vormen mogelijk. De combinatie van zelfstandige ondernemers uit verschil lende versbranches is een interessante vorm van samenwerking. Naar de con sument toe lijkt dit goede mogelijkhe den te bieden. Ook van de zijde van de ondernemers bestaat veel belangstel ling. Het succes van de verscentra is echter afhankelijk van een groot aantal facto ren. De formule is nog niet uitgekristalli seerd, met als gevolg dat bij ieder vers centrum de voorbereiding erg lang duurt. Het is niet altijd eenvoudig om kazen en noten verkoopt, en Wim Koeiewijn, die zojuist de slagerij van de initiatiefnemer van De Vershof l heeft overgenomen. Kromhout en Koeiewijn zijn hun ondernemerschap in De Vershof gestart. Jan Rebel: vers en kwaliteit zijn onze kenmerken. 'Wij richten ons op een ander soort be hoeften, dan de andere winkels in de buurt', zegt Koeiewijn. 'Vlees verkoop ik hier niet per kilo, dat doet de super markt al. Ik verkoop speciale soorten in aangepaste hoeveelheden, vaak al klaargemaakt om zo in de pan te doen. Wij willen in De Vershof trendsetter zijn op het gebied van de gemaksvoe ding. De vier ondernemers vormen een hecht team, naar buiten toe bijna een eenheid. 'Akkoord, je levert een stukje identiteit in', zegt de groenteman. 'Ik ben niet meer 'Kruimer, groenten en fruit' maar 'de groenteboer van De Vershof'. Daar staat tegenover dat ik onder de gemeenschappelijke vlag meer omzet draai en een beter be drijfsresultaat behaal. En daar is het me uiteindelijk wel om te doen. Om de samenwerking onder de colle ga's te formaliseren hebben de Vers- hof-ondernemers een doelstellings overeenkomst en een samenwerkings overeenkomst opgesteld, die zij bij de notaris hebben gedeponeerd, inclusief de sanctiebepalingen. Gelukkig zijn sancties niet nodig geweest en gelet op het eensgezinde streven lijkt het ook onwaarschijnlijk dat dat binnen af zienbare tijd nodig wordt. een aantal goede winkeliers bijeen te krijgen, die bereid zijn om een deel van hun zelfstandigheid prijs te geven. Als in de aanvangsfase één ondernemer afhaakt, komt het hele project in ge vaar. Het samenwerkingsproject vraagt hoge investeringen. De ondernemers- vorm, de doelgroep, de lokatie en het kosten- en opbrengstenniveau wijken af van de bestaande situatie. Dit vraagt een andere mentaliteit en een andere bedrijfsvoering. De vershof is een interessante formule; geen oplossing voor zwakke bedrijven, maar een mogelijkheid voor sterke be drijven om hun positie verder te verbe teren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 18