Randvoorwaarden Jan Kruimer: 30% hogere omzet. De Vershoven zijn een initiatief van de Vereniging voor Slagerij Reclame De Keurslager (VSR). Naast de VSR ne men nog drie partners deel in het pro ject: - de Stichting Echte Bakkersgilde; - de Stichting de Echte Groenteman; - de franchise-organisatie Ster-Kaas. Bovendien is medewerking toegezegd door een aantal leveranciers van instal laties voor winkelinrichting. Voordelen voor ondernemer en consument De voordelen van een verscentrum zijn duidelijk. Door een combinatie van ver schillende verswinkels ontstaat een commerciële 'zuigkracht', daar de con sument op één adres al zijn verse le vensmiddelen kan kopen. De cliënten van één winkelier zullen al snel beslui ten de andere verswaren in het zelfde pand bij diens collega's te gaan afne men. De ervaringen van de deelnemen de ondernemers wijzen inderdaad op een stijgende omzet. Door het voeren van specialismen en een hoge kwaliteit moet men zich profi leren ten opzichte van de supermark ten, die overigens met vergelijkbare ontwikkelingen bezig zijn. De winkels richten zich op cliënten die hoge eisen stellen aan de kwaliteit en het assorti ment; ze spelen snel in op nieuwe ont wikkelingen, zoals met rauwkost-sala- des en half klaargemaakte maaltijden voor de magnetron. Het is denkbaar dat de individuele deel nemer over minder ruimte behoeft te beschikken dan normaal, daar speciali satie een afslanking van het assorti ment kan betekenen. Voor branchevreemde produkten kan men veelal verwijzen naar de collega's. De ondernemers kunnen zich duidelijker als specialist naar de consument profi leren, samen meer aan reclame doen en meer adviezen inhuren. Door de samenwerking wordt boven dien de kans groter, dat de vershof voor de betere lokaties in nieuwe winkelcen tra in aanmerking komt. Bovendien kan als gevolg van de samenwerking de in richting relatief goedkoper zijn en kun nen de voorzieningen voor het perso neel gezamenlijk gebruikt worden. Sa menwerking heeft zodoende een duide lijk synergie-effect tot gevolg; het totaal is sterker dat de som van de afzonder lijke delen. Goede afspraken zijn nodig Op zichzelf lijkt een samenwerking tus sen levensmiddelenspeciaalzaken een succesvolle formule. Daar staat tegen over, dat de zelfstandigheid van de on dernemer wordt beperkt. Het is niet al tijd eenvoudig om zelfstandige onder nemers op één lijn te krijgen. In de praktijk blijkt een goede voorbereiding noodzakelijk om teleurstellingen te voorkomen. Een verscentrum is geen vrijblijvende formule die men makkelijk weer kan verlaten. In de voorberei- Marktaandelen in de levensmiddelendetailhandel speciaalzaken supermarkt/ rijdende winkel overige vlees en vleeswaren 52 43 5 brood 49 41 10 koek en banket 44 51 5 aardappelen, groenten en fruit 20 50 30 melk en melkprodukten 1 90 9 kaas 11 73 16 Bron: EIM 1988 dingsfase moeten alle mogelijke pro blemen worden doorgesproken en dui delijke afspraken worden gemaakt. Een vijftal punten is daarbij van bijzonder belang. 1. Assortiment Een zelfstandige ondernemer kan zelf zijn assortiment vaststellen; in een samenwerkingsverband zijn hierover goede afspraken nodig. Wie verkoopt b.v. saucijzenbroodjes; de bakker of de slager? Veel kaas winkels verkopen ook stokbrood en zo zijn er tal van produkten die een bron van problemen kunnen opleve ren. Met betrekking tot het bestaan de assortiment is dit nog te overzien, maar het aantal produktinnovaties neemt nog steeds toe, zodat ook voor de toekomst afspraken ge maakt moeten worden. 2. Presentatie Het verscentrum zal één huisstijl moeten voeren, zowel in de reclame als in de winkelinrichting. 3. Huisvesting De verdeling van de beschikbare ruimte moet geregeld worden, even als de plaats van de individuele win kels. 4. Financiële verplichtingen Wie wordt de eigenaar of de hoofd huurder van het pand en hoe moe ten de gezamenlijke kosten omge slagen worden? 5. Bestuur en inspraak Punten van gezamenlijk belang moeten regelmatig besproken wor den. Dit kan ook betrekking hebben op het functioneren van een van de deelnemers. Vooral in de voorbereidingsfase is het van belang om externe adviseurs of een projectleider aan te trekken. In deze fase is de selectie van de part ners van doorslaggevend belang. Ver volgens moeten de afspraken op een heldere wijze vastgelegd worden, bij voorbeeld in de statuten van een ver eniging. Het is denkbaar dat de formule voor Vershoven in de nabije toekomst ver der wordt uitgewerkt, bijvoorbeeld in de richting van een franchise-organisatie. Dit zal in de praktijk leiden tot duidelij ker lijnen naar de aspirant deelnemers, zowel in de bedrijfsvoering als in de fi nanciering. Afgezien van het maken van goede af spraken, is er ook nog een aantal rand voorwaarden waaraan een verscen trum moet voldoen. Zo moet het be schikken over een zeer goede lokatie met voldoende parkeergelegenheid. De formule mikt op een koopkrachtig pu bliek, dat er zijn dagelijkse boodschap pen komt doen. De eisen aan de loka tie zijn zodoende hoger dan die van de oorspronkelijke partners. Dit heeft tot gevolg, dat de investeringen veel hoger zijn dan men gewend was. De onder nemers moeten derhalve het vertrou wen hebben, dat de hogere kosten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 17