Innovatie in de levensmiddelen detailhandel Krachten bundelen in verscentra De Vershof in Huizen (NH) bundelt de krachten van vier ondernemers. Als gevolg van de snelle opkomst van de supermarkt is de gespecialiseer de levensmiddelendetailhandel in het defensief gedrongen. De super markt zit vaak op de beste lokatiesheeft een breed assortiment en maakt het de consument mogelijk om op een efficiënte wijze zijn boodschappen te doen. Naar verwachting zal de positie van de (internationale) super marktketens als gevolg van '1992' nog verder versterkt worden. Naast de algemene supermarkten beschikken deze ketens bovendien over dochter organisaties die zich richten op bijzondere produkt- en marktsegmenten. De positie van de zelfstandige levensmiddelenspeciaalzaak wordt zo doende steeds kwetsbaarder. Als gevolg hiervan zijn veel zelfstandigen op zoek naar formules om hun positie te behouden en zo mogelijk te ver sterken. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking in verscentra. De verscentra combineren de voordelen van de speciaalzaak met die van de supermarkt. In dit artikel wordt speciaal aandacht besteed aan deze vorm van samenwerking. et aandeel van de zelfstan dige detailhandel in de afzet van de versprodukten ver schilt sterk per produkt. Voor veel produkten is de supermarkt het belangrijkste afzetkanaal geworden. De tabel geeft een indruk van de marktaandelen van de belangrijkste distributievormen in de levensmidde lendetailhandel. Omdat de bestedingen aan voedingsmiddelen vrijwel stabiel zijn, betekent een daling van het markt aandeel hier meestal ook een omzet daling. Verswinkels en Vershoven De consumenten hebben een steeds grotere belangstelling voor verse voe dingsmiddelen. De detailhandel speelt hier onder andere op in door het creë ren van verscentra. Hiervoor bestaan er verschillende formules. Een ervan is de zogenaamde verswinkel. Een aantal groothandelaren in kaas en/of vlees zet ketens op van verswinkels, die als fili aal of op franchisebasis worden geëx ploiteerd. Meestal zijn deze opgezet vanuit één branche - bijvoorbeeld een kaasgroothandel - waarbij naast het hoofdprodukt ook andere versproduk ten in het assortiment opgenomen wor den. De verswinkels hebben in het al gemeen een bedrijfsvloeroppervlakte van zo'n 100 m2. Ook de grootwinkelbedrijven richten verswinkels in, al dan niet in de super markt zelf. Een andere formule is die van de Vers hoven waarbinnen verschillende onder nemers samenwerken. Vershoven zijn een initiatief van enkele branche-orga nisaties. Bestaande zelfstandige winke liers besluiten binnen deze formule hun winkels te integreren in een Vershof. De verkoopoppervlakte bedraagt mini maal 300 m2. Iedere ondernemer be houdt in principe zijn eigen kassa. Per Vershof kan worden bepaald welke specialismen worden opgenomen. Zo kunnen naast vlees, brood en banket, kaas, groenten en fruit, b.v. ook bloe men en planten en/of vis deel uit ma ken van de Vershof. De eerste Vershof werd in het najaar van 1987 geopend. Dit jaar zijn nog zes Vershoven geo pend, terwijl er wordt gewerkt aan nog zeven projecten. Ing. A. M. A. Heijbroek Bedrijfstakonderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 16