Desk-research Park Avenue, waar in het gebouw links op de foto het kantoor van Rabobank Nederland gevestigd is. De Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel deed vervolgens een grondig stuk desk-research, dat uit mondde in een rapport per bedrijf. Voor een klein aantal bedrijven gaf het on derzoek aan dat men weinig afzetkan- sen voor de betreffende produkten voorzag, danwel dat men er niet in slaagde de juiste afzetkanalen te trace ren. Voor de overblijvende bedrijven werd nu per bedrijf een individueel program ma samengesteld. Met potentiële afne mers of distributeurs in de gewenste sector werden afspraken gemaakt. Dit vergde een nauwgezette organisatie daar elke deelnemer op het juiste mo ment op de juiste plaats moest zijn. En ook bij een afgebakend geografisch ge bied ontkomt men daarbij niet aan rela tief grote reisafstanden. Voordelen van deze opzet waren echter, dat het Nederlandse bedrijf rechtstreeks in contact kwam met geïn teresseerden in hun produkt en boven dien ter plekke het Amerikaanse bedrijf konden bezichtigen. Op deze wijze kan men gemiddeld 2 a 3 bedrijven per dag bezoeken. Zoals eerder vermeld, waren er ook ge zamenlijke aktiviteiten georganiseerd. Zo werden de deelnemers ontvangen ten kantore van Rabobank Nederland in New York. Hier werden inleidingen verzorgd die tot onderwerp hadden het Amerikaanse betalingsverkeer, juridi sche aspecten (waaronder de produkt- aansprakelijkheid) als ook zaken die in de sfeer van de accountancy lagen. Een soortgelijke bijeenkomst nader in gaand op juridische en fiscale aspec ten, werd overigens in Chicago ook nog verzorgd door de Nederlands- Amerikaanse Kamer van Koophandel. Alle inleidingen hadden tot doel, uiterst praktisch, de deelnemers te behoeden voor valkuilen en mogelijkheden aan te geven. Een enkel voorbeeld: 'geef niet te ge makkelijk exclusieve rechten voor de gehele Verenigde Staten aan één im porteur. Het land is immers zo groot dat het niet waarschijnlijk is dat die ene im porteur zowel het noorden als het zui den als ook de oostkust en de westkust zal bereiken.' Vanwege de direkte bezoeken aan po tentiële afnemers/distributeurs konden enkele deelnemers al tijdens de reis in schatten dat ze een of meerdere veel belovende contacten hadden gelegd. Voor de Rabobank te New York was het veelal niet moeilijk nadere informa tie over die bedrijven te verschaffen. Hierdoor werd de zo belangrijke keuze van een juiste handelspartner verge makkelijkt. Deelnemers enthousiast Uit de gehouden evaluatie van de han delsmissie is inmiddels gebleken dat de deelnemende bedrijven buitenge woon te spreken zijn over de pragmati sche aanpak, de directe confrontatie met bedrijven in de eigen sector aldaar. Temeer daar men veelal vooraf, al van uit Nederland, eikaars interesse in de af te zetten produkten had getoetst. Alles bijeen een mooie vorm van sa menwerking tussen bedrijven, Kamers van Koophandel en de Rabobankorga- nisatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 15