Nederlandse ondernemer op werkbezoek naar Amerika Rabobank sponsort handelsmissie Niet over één nacht ijs In de laatste week van september vond een handelsmissie plaats van Nederlandse ondernemers die een bezoek brachten aan de Ver enigde Staten van Amerika. De reis was georganiseerd door een aantal Kamers van Koophandel in samenwerking met de Nederlands- Amerikaanse Kamer van Koop handel. Rabobank Nederland hield de prijs voor deelname laag door de reis te sponsoren. Daarnaast werd een tweetal bijeenkomsten door de Rabobank verzorgd. ew York en Chicago waren de steden die bezocht wer den. Van daaruit werden be drijven bezocht per auto, trein of vliegtuig. Voor alle bedrijven waren zowel ge zamenlijk te bezoeken akti- viteiten gepland als ook een individueel programma per deelnemer. Een aantal plaatselijke Rabobanken die gevestigd zijn in het werkgebied van de deelnemende Kamers van Koophandel, droegen relaties aan voor wie de reis interessant zou kunnen zijn. Daarnaast benaderden de Kamers van Koophan- E. Cohen Relatiebeheer aangesloten banken del ook zelf een aantal bedrijven. Met name waren daarbij uitgenodigd de be drijven die voldoende produktie- danwel handelsvolume hebben om zinvol op de grote Amerikaanse markt te kunnen opereren, evenals ondernemingen die nog weinig afzetten in de Verenigde Staten, maar dat willen uitbouwen dan wel bedrijven die daar nog geen activi teiten ontplooien maar daar wel in geïn teresseerd zijn. Na een eerste selectie vond een ge sprek met de geïnteresseerde bedrijven plaats. Met elk bedrijf werd de afspraak gemaakt dat er eerst een marktonder- New York en Chicago. Een reden hier voor was het feit dat de Nederlands- Amerikaanse Kamer van Koophandel hier kantoren heeft met een in kwantita tief en kwalitatief opzicht voldoende sterke bezetting zodat men zowel on derzoek als organisatie van de missie aankan. Een andere reden voor de geografische beperking is gelegen in het feit dat men zich nu eenmaal niet kan richten op de gehele Amerikaanse markt, gezien de geweldige omvang van de Verenigde Staten. New York en Chicago liggen zowel in afstand als in cultureel opzicht minder ver van Nederland dan sommige ande- Om het rendement van de Nederlandse handelsmissie te bevorderen werd vooraf een marktverkennend onderzoek ingesteld. zoek in de Verenigde Staten zou wor den gedaan. Bleek hieruit dat er moge lijkheden voor het door het bedrijf af te zetten produkt aanwezig leken dan pas werd definitief tot deelname besloten. Een marktonderzoek dus, voor zo'n twintig bedrijven, elk met volstrekt ver schillende produkten; zoals: produktie- lijnen voor bierbrouwerijen, recycling van plastic produkten, softwarepakket ten, hydrocultuurprodukten etc. Geografisch werd het onderzoek afge bakend tot de (wijde) omgeving van re delen van het land. Het zijn dichtbe volkte gebieden met een goede infra structuur. Het marktonderzoek maakte noodzake lijk dat in overleg met de deelnemende bedrijven goed werd afgestemd welke produkten men wilde afzetten; boven dien werd men gedwongen na te den ken over de wijze waarop men in Ame rika wil opereren. Vragen als: waar wordt geproduceerd, hoe wordt de af zet georganiseerd - rechtstreeks aan afnemers, via agenten of op andere wij zen - doemen dan op.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 14