I[lllll 111111 Vestiging Madrid belangenbehartiger voor Rabobankrelaties Een van de kantoren van de Banco Poputar Groep in Madrid. aangaan van allianties met andere par tijen, zoals met de Rabobank, hetzij voor 'overall' activiteiten, hetzij voor meer specifieke operaties. Onze filoso fie - en dat is met betrekking tot Span je ook de opvatting van Rabobank Ne derland - is, dat een buitenlandse partner onze cliënten op zijn bancaire thuismarkt beter kan bedienen dan wij. Uw bankorganisatie kan onze klanten beter bedienen in Nederland en wij die van u in Spanje. Zo simpel is dat.' Betekent dit dat we meer allianties van Banco Poputar met buitenlandse ban ken kunnen verwachten 'Misschien in de toekomst, ja. Maar je moet dit soort zaken niet teveel willen plannen. Die dingen ontwikkelen zich stap voor stap en zijn ook sterk afhan kelijk van het verloop van de handel tussen Spanje en andere landen. Maar we staan wel heel nadrukkelijk open voor dit soort samenwerking met ande re buitenlandse partners. Die kan wat ons betreft ook leiden tot nieuwe parti cipaties in onze bank, maar dan wel steeds van bescheiden omvang. Want we willen heel graag een zelfstandige bank blijven.' Wij hebben begrepen dat u via de sa menwerking met ons niet alleen mikt op het bedienen van uw zakelijke cliënten in Holland, maar ook op Spaanse emigranten en werknemers in Nederland. Is dat juist? 'Ja, de Spaanse emigranten in het buitenland rekenen wij nadrukkelijk tot een van onze doelgroepen. In Frankrijk hebben we bijvoorbeeld 13 vestigingen die zich heel sterk op deze categorie richten. Ook in Holland willen we deze cliëntengroep bedienen. U moet dan vooral denken aan adviezen met be trekking tot de vraag hoe en via welke banken deze emigranten hun spaar geld het beste kunnen beleggen en waar ze terecht kunnen voor het over boeken van geld naar hun familie. Die mensen maken natuurlijk in eerste in stantie zelf uit met welke bank ze zaken zullen doen. Maar ik verwacht toch dat onze samenwerking er toe zal leiden dat steeds meer van die midde len via de Rabobank zullen worden ge sluisd.' Interview met mr. J. F. M. Barendrecht, hoofd van de Rabobank-vertegenwoordiging in Madrid Mr. J. F. M. Barendrecht. Wat is de rol van onze vertegenwoor diging in Madrid? 'Conform het uitgangspunt 'buitenland dient binnenland' is de primaire taak van het kantoor in Madrid de Neder landse cliënten van onze aangesloten banken die zaken doen in en met Spanje te ondersteunen. Daarnaast zit ten wij in de Spaanse hoofdstad in het kader van de wereldwijde agribusiness- specialisatie van Rabobank Nederland om ook relaties aan te knopen met be drijven die werkzaam zijn in de interna tionale agribusiness. Hoe moeten we kantoor Madrid bin nen de overeenkomst met Banco Po putar plaatsen? 'Zoals u weet mag een vertegenwoordi ging geen compleet bancair diensten pakket aanbieden. Maar omdat wij dit in Spanje voor onze cliënten wel nood zakelijk vinden en omdat we hen ook zoveel mogelijk overal in dit grote land van dienst willen zijn hebben wij de sa menwerkingsovereenkomst met Banco Popular gesloten. In die samenwerking vervult kantoor Madrid, samen met de Landendesk Noord- en Zuid Europa richting Banco Popular een sleutelrol als accountmanager voor onze Rabo- bankcliënten, maar uitdrukkelijk ook voor nieuwe cliënten. Wij kunnen niet alleen eventuele taalproblemen helpen oplossen, maar ook bijdragen aan het vinden van de meest passende oplos sing voor de financieringsvragen van de cliënt.' Zijn daarbij dezelfde financieringsmo gelijkheden aan de orde als in Neder land? 'In beginsel ja, maar misschien is het goed om nog duidelijk te zeggen dat we in Spanje moeten werken met de mogelijkheden, maar ook de onmoge lijkheden die de Spaanse markt met zich meebrengt. Dit betekent bijvoor beeld dat de in Spanje geldende kre dietrestrictie annex hoge rente ook voor onze Nederlandse cliënten zullen gel den. Maar in ieder geval kunnen wij sa men met Banco Popular de best moge lijke oplossing bereiken. Voor onze cliënten is het overigens van belang om te beseffen dat in Spanje niet alles even gemakkelijk en snel gaat als in Nederland. Voor vele zaken zijn vergunningen of documenten nodig die enige tijd vragen. Wij zijn graag be reid om daar met advies in terzijde te staan. In het algemeen is het daarom belangrijk om de zaken in Spanje tijdig te regelen en dat geldt ook voor finan ciële zaken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 13