De handelaren van gebruikte auto's hebben hun bruto-winstmarge redelijk op peil weten te houden. aanzienlijk. De rentabiliteit van andere activiteiten zoals reparaties ligt veel hoger. Bij de huidige brutowinstmarges op nieuwe auto's is de verkoop ervan slechts rendabel bij zeer grote aantal len. Gemiddeld verkocht een auto dealer in 1988 ongeveer 113 nieuwe auto's, hetgeen volgens het bedrijfs economisch streefmodel van de BO- VAG te weinig is voor een rendabele exploitatie. Deze conclusie behoeft echter wel eni ge kanttekeningen. De verkoop van beperkte aantallen auto's leidt niet al tijd tot aanzienlijke meerkosten. De juiste toerekening van overheadkosten is verre van eenvoudig. Met name klei ne bedrijven zijn flexibel in de inzet van arbeid, waardoor de kosten in de hand kunnen worden gehouden. De verkoop van grote aantallen leidt daarentegen wel tot hogere personeels- en kapi taalkosten. Ten slotte moet ook wor den bedacht, dat de verkoop van auto's ook omzet genereert voor de werkplaats en het magazijn, zodat de verkoopresultaten niet geïsoleerd van de andere activiteiten bekeken mogen worden. De reparatiebedrijven en de handelaren in gebruikte auto's hebben hun brutowinstmarge redelijk op peil weten te houden. Ten aanzien van de bedrijfsresultaten was 1988 een zeer mager jaar. Uitge drukt als percentage van de omzet was het bedrijfsresultaat van dealerbedrij- ven het laagst. Daarbij moet echter worden bedacht, dat deze gewoonlijk aanzienlijk grotere omzetten behalen dan de andere autobedrijven. De BOVAG doet jaarlijks onderzoek naar de bedrijfseconomische gang van zaken bij de autobedrijven. Volgens de berekeningen van deze organisatie schommelt de nettowinst (na toereke ning van ondernemersloon) sinds 1970 tussen 2,0% en -0,5% van de omzet. In de jaren zeventig ging het de auto bedrijven redelijk voor de wind en be droeg de gemiddelde nettowinstmarge 1,25%. Aan het begin van de jaren tachtig kenden de autobedrijven enkele zeer slechte jaren. De winstmarge ver beterde in de periode 1985-1987. Niet temin zat in 1987 nog 12% van alle be drijven in de rode cijfers. Bij de bedrij ven met meer dan 10 werknemers was dat zelfs een kwart. In 1988 daalde de nettowinstmarge tot 0,8%, waarmee een einde kwam aan het winstherstel. Het gevolg was dat er vorig jaar meer bedrijven in de rode cijfers terecht kwa men. Vooral voor de grotere dealerbe- drijven was 1988 een slecht jaar. De matige winstcijfers hebben hun weerslag gehad op de balansverhou dingen. Vooral bij de dealers is de sol vabiliteit erg laag. Een onderzoek van Rabobank Nederland kwam uit op een gemiddelde solvabiliteit van dealerbe- drijven van slechts 13%. Dit beperkt de ontwikkelingsmogelijkheden van deze bedrijven aanzienlijk. Kansen De vooruitzichten voor de autobedrij ven zijn niet bepaald rooskleurig. De markt voor nieuwe auto's vertoont ver- zadigingstendensen. De totale markt voor onderhoud en reparaties neemt geleidelijk in omvang af. Er is een ster ke concurrentie tussen de autobedrij ven en aan afnemerszijde zet de con centratietendens zich voort, hetgeen de rendementen verder onder druk zet. Deze ontwikkelingen vormen een be dreiging voor de continuïteit van veel bedrijven. In het bedrijfsbeleid zal ren dementsherstel prioriteit moeten krij gen boven het behalen van grote om zetvolumes. Men moet dus proberen met minder omzet meer rendement te verkrijgen. Er zullen zich echter in de komende jaren ook kansen voor de autobedrijven voordoen. Genoemd kun nen worden: meer aandacht voor activiteiten met een hoge toegevoegde waarde zoals beheer van het autopark met activitei ten als onderhoud en schadeherstel; handel in gebruikte auto's, onderde len en accessoires; nieuwe vormen van dienstverlening, zoals autoleasing. De geschetste bedreigingen zijn voor de autobedrijven niet of nauwelijks beïnvloedbaar, terwijl de kansen op de markt zullen moeten worden bevochten in concurrentie met andere aanbieders van binnen en van buiten de branche, zoals fittingstations, carrosserieherstel- bedrijven en autoleasemaatschappijen. De komende jaren zullen voor de branche dus niet gemakkelijk zijn. Vele ondernemers zullen zich moeten her oriënteren op hun bedrijfsactiviteiten en zich moeten herpositioneren op de markt. De auto heeft zich echter inmid dels diep geworteld in de samenleving en is nauwelijks meer weg te denken. De behoefte aan mobiliteit blijft groot. Voor ondernemers met een open oog voor de markt zullen zich ook in de toekomst rond de auto mogelijkheden voordoen om op een rendabele wijze hun onderneming te kunnen exploite ren

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 9