De handelaren van gebruikte auto's hebben hun bruto-winstmarge redelijk op peil
weten te houden.
aanzienlijk. De rentabiliteit van andere
activiteiten zoals reparaties ligt veel
hoger. Bij de huidige brutowinstmarges
op nieuwe auto's is de verkoop ervan
slechts rendabel bij zeer grote aantal
len. Gemiddeld verkocht een auto
dealer in 1988 ongeveer 113 nieuwe
auto's, hetgeen volgens het bedrijfs
economisch streefmodel van de BO-
VAG te weinig is voor een rendabele
exploitatie.
Deze conclusie behoeft echter wel eni
ge kanttekeningen. De verkoop van
beperkte aantallen auto's leidt niet al
tijd tot aanzienlijke meerkosten. De
juiste toerekening van overheadkosten
is verre van eenvoudig. Met name klei
ne bedrijven zijn flexibel in de inzet van
arbeid, waardoor de kosten in de hand
kunnen worden gehouden. De verkoop
van grote aantallen leidt daarentegen
wel tot hogere personeels- en kapi
taalkosten. Ten slotte moet ook wor
den bedacht, dat de verkoop van
auto's ook omzet genereert voor de
werkplaats en het magazijn, zodat de
verkoopresultaten niet geïsoleerd van
de andere activiteiten bekeken mogen
worden. De reparatiebedrijven en de
handelaren in gebruikte auto's hebben
hun brutowinstmarge redelijk op peil
weten te houden.
Ten aanzien van de bedrijfsresultaten
was 1988 een zeer mager jaar. Uitge
drukt als percentage van de omzet was
het bedrijfsresultaat van dealerbedrij-
ven het laagst. Daarbij moet echter
worden bedacht, dat deze gewoonlijk
aanzienlijk grotere omzetten behalen
dan de andere autobedrijven.
De BOVAG doet jaarlijks onderzoek
naar de bedrijfseconomische gang van
zaken bij de autobedrijven. Volgens de
berekeningen van deze organisatie
schommelt de nettowinst (na toereke
ning van ondernemersloon) sinds 1970
tussen 2,0% en -0,5% van de omzet.
In de jaren zeventig ging het de auto
bedrijven redelijk voor de wind en be
droeg de gemiddelde nettowinstmarge
1,25%. Aan het begin van de jaren
tachtig kenden de autobedrijven enkele
zeer slechte jaren. De winstmarge ver
beterde in de periode 1985-1987. Niet
temin zat in 1987 nog 12% van alle be
drijven in de rode cijfers. Bij de bedrij
ven met meer dan 10 werknemers was
dat zelfs een kwart. In 1988 daalde de
nettowinstmarge tot 0,8%, waarmee
een einde kwam aan het winstherstel.
Het gevolg was dat er vorig jaar meer
bedrijven in de rode cijfers terecht kwa
men. Vooral voor de grotere dealerbe-
drijven was 1988 een slecht jaar.
De matige winstcijfers hebben hun
weerslag gehad op de balansverhou
dingen. Vooral bij de dealers is de sol
vabiliteit erg laag. Een onderzoek van
Rabobank Nederland kwam uit op een
gemiddelde solvabiliteit van dealerbe-
drijven van slechts 13%. Dit beperkt de
ontwikkelingsmogelijkheden van deze
bedrijven aanzienlijk.
Kansen
De vooruitzichten voor de autobedrij
ven zijn niet bepaald rooskleurig. De
markt voor nieuwe auto's vertoont ver-
zadigingstendensen. De totale markt
voor onderhoud en reparaties neemt
geleidelijk in omvang af. Er is een ster
ke concurrentie tussen de autobedrij
ven en aan afnemerszijde zet de con
centratietendens zich voort, hetgeen
de rendementen verder onder druk zet.
Deze ontwikkelingen vormen een be
dreiging voor de continuïteit van veel
bedrijven. In het bedrijfsbeleid zal ren
dementsherstel prioriteit moeten krij
gen boven het behalen van grote om
zetvolumes. Men moet dus proberen
met minder omzet meer rendement te
verkrijgen. Er zullen zich echter in de
komende jaren ook kansen voor de
autobedrijven voordoen. Genoemd kun
nen worden:
meer aandacht voor activiteiten met
een hoge toegevoegde waarde zoals
beheer van het autopark met activitei
ten als onderhoud en schadeherstel;
handel in gebruikte auto's, onderde
len en accessoires;
nieuwe vormen van dienstverlening,
zoals autoleasing.
De geschetste bedreigingen zijn voor
de autobedrijven niet of nauwelijks
beïnvloedbaar, terwijl de kansen op de
markt zullen moeten worden bevochten
in concurrentie met andere aanbieders
van binnen en van buiten de branche,
zoals fittingstations, carrosserieherstel-
bedrijven en autoleasemaatschappijen.
De komende jaren zullen voor de
branche dus niet gemakkelijk zijn. Vele
ondernemers zullen zich moeten her
oriënteren op hun bedrijfsactiviteiten en
zich moeten herpositioneren op de
markt. De auto heeft zich echter inmid
dels diep geworteld in de samenleving
en is nauwelijks meer weg te denken.
De behoefte aan mobiliteit blijft groot.
Voor ondernemers met een open oog
voor de markt zullen zich ook in de
toekomst rond de auto mogelijkheden
voordoen om op een rendabele wijze
hun onderneming te kunnen exploite
ren