I I I I 1111 i -+ Onderhoud en reparaties Nieuw-verkoop, uitval en groei (personenauto's x 1000) 600 -100 I— 1983 t 1984 nieuw verkoop 1985 1986 1987 1! uitval invoersaldo 3 1989 autoparkgroei Bron: EIM Raming Nettowinstmarge autobedrijven (na toerekening ondernemersloon) 2,5% 2%- 1,5% - 1% 0,5% 0%- 0,5% - -1%_, '70 Bron: BOVAG '75 '80 '85 Vraagconcentratie De verhoudingen op de markt zijn aan verandering onderhevig. Wellicht 'on gewild' spelen de wijzigingen in het be lastingstelsel de autoleasemaatschap pijen in de kaart. Autoleasemaatschap pijen zijn de laatste jaren behoorlijk in opkomst. Verwacht wordt dat de auto- leasemarkt begin jaren negentig zal zijn opgelopen tot circa 300 000 een heden. In 1985 bedroeg dit aantal nog 130 000 eenheden. Lease-auto's wor den over het algemeen om de 3 jaar vervangen. Dit zal betekenen dat de verkopen van lease-auto's ongeveer 20% van de totale markt van nieuw- verkopen zullen gaan uitmaken. Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat er een behoorlijke concentratie van de inkoop macht bij slechts 'enkele' marktpartijen zal ontstaan. Bezitters van een groot wagenpark, waaronder autoleasemaat schappijen, weten vaak een hoge kor ting te bedingen bij de aankoop van nieuwe auto's. De bestedingen aan onderhoud en re paraties werden door de BOVAG in 1987 geraamd op f 4,7 miljard. Auto's worden steeds onderhoudsarmer waardoor zij minder vaak in de werk plaats verschijnen. Bovendien neemt onderhoud steeds minder tijd in beslag door het gebruik van geavanceerde apparatuur. Tevens bestaat onderhoud steeds vaker uit het vervangen van componenten en minder uit arbeidsin tensieve reparaties. De onderhoudsbehoefte van de gemid delde auto daalt snel. Uit gegevens van de BOVAG is een daling van 30% at te leiden tussen 1981 en 1986. Tot nog toe heeft deze ontwikkeling geen invloed gehad op de werkplaats bezetting van de autobedrijven. De af name van de onderhoudsbehoefte werd vooralsnog goedgemaakt door de groei van het autopark en de invoering van de verplichte Algemene Periodieke Keuring (APK). Voor de toekomst wordt verwacht dat oudere auto's een steeds groter deel van het autopark zullen gaan uitmaken. Hierdoor zal het relatie ve belang van deze auto's, die in ver houding veel onderhoud en reparaties behoeven, toenemen. Daarnaast heeft de prijsstijging van tweedehands auto's het aantrekkelijker gemaakt om meer aan onderhoud en reparatie van deze auto's te besteden. De geluiden met betrekking tot de verwachte afname van de werkplaatsbezetting zijn dan ook niet allemaal even somber. Rendementsontwikkeling De brutowinstmarge van de autobedrij ven gezamenlijk loopt al geruime tijd te rug. Vooral de dealers hebben het moeilijk. Zij hebben niet zelden poten tiële kopers van nieuwe auto's over de streep getrokken met hoge inruilprijzen. Daardoor hebben zij ondanks de sterke concurrentie de marges op nieuwe per sonenauto's op peil weten te houden. De keerzijde van de medaille is dat de dealers op de verkoop van gebruikte auto's vrijwel geen en soms zelfs een negatieve marge behalen, zodat het uit eindelijke transactieresultaat toch vrij mager is. De hoge inruilprijzen voor gebruikte auto's hebben ertoe geleid, dat de dealerbedrijven met een grote voorraad relatief dure occasions zijn blijven zit ten. Deze voorraad vormt een molen steen om de nek van veel dealerbedrij ven. De voorraad occasions bedroeg eind 1988 ongeveer 204 000 stuks en vertegenwoordigt een gezamenlijke waarde van meer dan f 2 miljard. Dit gegeven, gecombineerd met de stijging van de gemiddelde prijs van gebruikte auto's, houdt in dat (naast het extra ruimtebeslag en het voorraadrisico) het vermogensbeslag van de gebruikte auto's in 1988 driemaal zo hoog was als in 1984. Het vermogensbeslag van de voorraad nieuwe auto's is vorig jaar eveneens opgelopen. Enerzijds heeft dit te maken met tegenvallende ver koopcijfers van nieuwe auto's, ander zijds bestaat de indruk dat de voorraad- houdende functie in de bedrijfskolom naar beneden wordt geschoven. Het resultaat van de verkoop drukt in veel dealerbedrijven de rentabiliteit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 8