7 De distributie van auto's verloopt in Nederland via landelijke verkoopnet- ten. Er zijn ruim 30 importeurs van per sonenauto's die met circa 4 300 dealers een contract hebben afgeslo ten. De dealers verzorgen de levering van auto's aan de afnemers. Rond de auto is een breed pakket van diensten tot ontwikkeling gekomen. De belangrijkste dienstverlenende bedrij ven naast de dealers zijn de reparatie bedrijven en de handel in gebruikte auto's Deze drie soorten van bedrijven zijn onlangs onder de loep genomen in de studie 'Visie op Personenautobedrij- ven'. die Rabobank Nederland onlangs publiceerde. gen en in de komende jaren ook de milieuproblematiek. De levensduur van auto's in Nederland ligt momenteel, gemiddeld genomen, iets boven de 10 jaar; in 1978 was dit nog circa 8,2 jaar. De stijging van de gemiddelde levensduur heeft tot ge volg dat een auto over meer jaren kan worden afgeschreven. De verwachting is dat de levensduur voor toekomstige generaties auto's nog verder zal toene men. Oudere auto's zullen als gevolg van de levensduurverlenging een steeds groter deel uit gaan maken van het wagenpark. Dit bevordert de han del in gebruikte auto's. Het aantal ver kochte gebruikte personenauto's be droeg in 1987 volgens de BOVAG 875 000. Infrastructuur en milieu Nederland heeft in West-Europa, op België na, de hoogste wegendichtheid, namelijk 2,75 km weg per km2 landop pervlakte. Het aantal kilometers weg- lengte per 1 000 inwoners is in Neder land, op Groot Brittannië na, echter het laagst. De verkeersintensiteit op de auto snelwegen is sinds 1970 met circa 67% gestegen. Dit heeft er mede toe geleid dat er nogal wat knelpunten in het wegennet zijn ontstaan, getuige de dagelijkse files. Volgens prognoses uit het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV) zal bij ongewijzigd beleid het autogebruik in het jaar 2010 met ruim 70% zijn toegenomen ten op zichte van 1986. De overheid tracht dit te beperken door het gebruik van de auto voor het woon-werkverkeer tegen te gaan. Het gebruik van het openbaar vervoer zal in de komende jaren ster ker worden gestimuleerd. Op 25 mei 1989 is het Nationaal Milieu- De afnemende onderhoudsbehoefte van de gemiddelde auto werd tot op heden gecompenseerd door de groei van het wagenpark en de invoering van de APK. Verwacht mag worden dat de verlenging van de levensduur van auto's het belang van onderhoud en reparatie binnen het garagebedrijf in de toekomst zal doen toenemen. beleidsplan (NMP) gepubliceerd. In het NMP wordt gesteld, dat het gebruik van de auto in het woon-werkverkeer zal moeten worden teruggedrongen ten behoeve van het milieu. Verder is het streven dat in het verkeer voertui gen worden gebruikt die zo schoon, stil, zuinig en veilig mogelijk zijn en uit onderdelen en materialen bestaan, die in hoge mate geschikt zijn voor herge bruik. De auto-industrie is inmiddels naarstig op zoek naar oplossingen. Verwacht wordt dat in het jaar 2010 de personenauto 80% tot 90% schoner zal zijn dan nu. Op korte termijn speelt er nog een aan tal ontwikkelingen die het autogebruik en -bezit kunnen beïnvloeden. Een daarvan is de door de Commissie-Oort voorgestelde wijziging in het belasting stelsel. Het plafond van f 0,44 voor de autokostenvergoeding zal in het alge meen een negatief effect hebben op het autogebruik en het autobezit. Het is realistisch te veronderstellen dat de groei van het autopark een afne mende trend zal vertonen. Met name de infrastructurele en milieuproblemen zijn daar debet aan. De groei van het wagenpark zal in de komende jaren met name tot stand komen door een vermindering van de relatieve uitval, als gevolg van de levensduurverlenging van de auto's. Verwacht kan worden dat op den duur het aantal verkochte nieuwe auto's en de uitval als gevolg van verzadigingstendensen steeds dichter bij elkaar zullen komen te lig gen. Het totale autopark in ons land zal in het jaar 2000 naar schatting 5,5 tot 6 miljoen stuks groot zijn. In branchekrin gen leeft de gedachte dat de structure le omvang van de markt voor 'nieuw- verkopen' tussen de 450 000 en 500 000 stuks omvat. Het is echter aannemelijk dat in de eerstkomende jaren de om vang van de nieuw-verkopen naar 450 000 stuks zal tenderen. Samenge vat zijn de geschetste ontwikkelingen voor de autobedrijven niet bepaald gunstig te noemen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 7