7
De distributie van auto's verloopt in
Nederland via landelijke verkoopnet-
ten. Er zijn ruim 30 importeurs van per
sonenauto's die met circa 4 300
dealers een contract hebben afgeslo
ten. De dealers verzorgen de levering
van auto's aan de afnemers.
Rond de auto is een breed pakket van
diensten tot ontwikkeling gekomen. De
belangrijkste dienstverlenende bedrij
ven naast de dealers zijn de reparatie
bedrijven en de handel in gebruikte
auto's Deze drie soorten van bedrijven
zijn onlangs onder de loep genomen in
de studie 'Visie op Personenautobedrij-
ven'. die Rabobank Nederland onlangs
publiceerde.
gen en in de komende jaren ook de
milieuproblematiek.
De levensduur van auto's in Nederland
ligt momenteel, gemiddeld genomen,
iets boven de 10 jaar; in 1978 was dit
nog circa 8,2 jaar. De stijging van de
gemiddelde levensduur heeft tot ge
volg dat een auto over meer jaren kan
worden afgeschreven. De verwachting
is dat de levensduur voor toekomstige
generaties auto's nog verder zal toene
men. Oudere auto's zullen als gevolg
van de levensduurverlenging een
steeds groter deel uit gaan maken van
het wagenpark. Dit bevordert de han
del in gebruikte auto's. Het aantal ver
kochte gebruikte personenauto's be
droeg in 1987 volgens de BOVAG
875 000.
Infrastructuur en milieu
Nederland heeft in West-Europa, op
België na, de hoogste wegendichtheid,
namelijk 2,75 km weg per km2 landop
pervlakte. Het aantal kilometers weg-
lengte per 1 000 inwoners is in Neder
land, op Groot Brittannië na, echter het
laagst. De verkeersintensiteit op de auto
snelwegen is sinds 1970 met circa
67% gestegen. Dit heeft er mede toe
geleid dat er nogal wat knelpunten in
het wegennet zijn ontstaan, getuige de
dagelijkse files. Volgens prognoses uit
het Tweede Structuurschema Verkeer
en Vervoer (SVV) zal bij ongewijzigd
beleid het autogebruik in het jaar 2010
met ruim 70% zijn toegenomen ten op
zichte van 1986. De overheid tracht dit
te beperken door het gebruik van de
auto voor het woon-werkverkeer tegen
te gaan. Het gebruik van het openbaar
vervoer zal in de komende jaren ster
ker worden gestimuleerd.
Op 25 mei 1989 is het Nationaal Milieu-
De afnemende onderhoudsbehoefte van de gemiddelde auto werd tot op heden
gecompenseerd door de groei van het wagenpark en de invoering van de APK.
Verwacht mag worden dat de verlenging van de levensduur van auto's het belang
van onderhoud en reparatie binnen het garagebedrijf in de toekomst zal doen
toenemen.
beleidsplan (NMP) gepubliceerd. In het
NMP wordt gesteld, dat het gebruik
van de auto in het woon-werkverkeer
zal moeten worden teruggedrongen
ten behoeve van het milieu. Verder is
het streven dat in het verkeer voertui
gen worden gebruikt die zo schoon,
stil, zuinig en veilig mogelijk zijn en uit
onderdelen en materialen bestaan, die
in hoge mate geschikt zijn voor herge
bruik. De auto-industrie is inmiddels
naarstig op zoek naar oplossingen.
Verwacht wordt dat in het jaar 2010 de
personenauto 80% tot 90% schoner
zal zijn dan nu.
Op korte termijn speelt er nog een aan
tal ontwikkelingen die het autogebruik
en -bezit kunnen beïnvloeden. Een
daarvan is de door de Commissie-Oort
voorgestelde wijziging in het belasting
stelsel. Het plafond van f 0,44 voor de
autokostenvergoeding zal in het alge
meen een negatief effect hebben op
het autogebruik en het autobezit.
Het is realistisch te veronderstellen dat
de groei van het autopark een afne
mende trend zal vertonen. Met name
de infrastructurele en milieuproblemen
zijn daar debet aan. De groei van het
wagenpark zal in de komende jaren
met name tot stand komen door een
vermindering van de relatieve uitval, als
gevolg van de levensduurverlenging
van de auto's. Verwacht kan worden
dat op den duur het aantal verkochte
nieuwe auto's en de uitval als gevolg
van verzadigingstendensen steeds
dichter bij elkaar zullen komen te lig
gen.
Het totale autopark in ons land zal in
het jaar 2000 naar schatting 5,5 tot 6
miljoen stuks groot zijn. In branchekrin
gen leeft de gedachte dat de structure
le omvang van de markt voor 'nieuw-
verkopen' tussen de 450 000 en 500 000
stuks omvat. Het is echter aannemelijk
dat in de eerstkomende jaren de om
vang van de nieuw-verkopen naar
450 000 stuks zal tenderen. Samenge
vat zijn de geschetste ontwikkelingen
voor de autobedrijven niet bepaald
gunstig te noemen.