Met minder omzet meer winst? Vi Visie op personenautobedrijven SSBSffSU De auto is niet meer weg te den ken uit de samenleving. In betrek kelijk korte tijd is de auto veruit het meest populaire vervoermiddel ge worden. Hij heeft een voorname plaats verworven in het leef- en bestedingspatroon van de wester se mens. Dat de auto en het auto gebruik daarom regelmatig in de belangstelling staan is niet ver wonderlijk. Betrof het een tiental jaren geleden voornamelijk het brandstofverbruikenkele jaren te rug waren het met name de knel punten in het wegennet die de aandacht vroegen. Momenteel richt de discussie zich op de milieu-aspecten van de auto. Daartegenover staat de belangrij ke betekenis van de auto voor de Nederlandse economie. De pro- duktie van personenauto 's is weliswaar in Nederland vergeleken met andere landen van beperkte omvangmaar direct en indirect vinden er circa een kwart miljoen mensen werk in de autobranche. Verder levert de auto de overheid heel wat inkomsten op: in 1988 bedroegen de rijksinkomsten aan verkeersbelastingen f 11 miljard. Ontwikkeling van het personen autopark Het Nederlandse personenautopark is sinds de jaren zeventig in een snel tempo gegroeid. De demografische en economische ontwikkelingen hebben de autobranche daarbij in de kaart ge speeld. Stonden er in 1970 'nog maar' 2,4 miljoen auto's geregistreerd, in 1988 was dit aantal ruim verdubbeld tot 5,2 miljoen auto's. Het aantal inwo ners per auto is inmiddels gedaald van 4 in 1975 tot 2,8 in 1988. In het begin van de jaren tachtig zijn de Bijna een half miljoen nieuwe personenauto's zullen dit jaar op de weg verschij nen. waar zij gemiddeld ruim tien jaar dienst zullen doen. autoverkopen als gevolg van de eco nomische recessie gedaald. Het na dien opgetreden economisch herstel heeft er sinds 1985 toe geleid, dat de vraag naar auto's weer is toegenomen. De jaren '86 en '87 vormden een hoog tepunt in de verkopen van nieuwe per sonenauto's. De omzetstijging in deze jaren valt dan ook gedeeltelijk te ver klaren als een inhaalvraag ten gevolge van de economische recessie. In 1988 is er vervolgens een kentering opgetre den in de stijgende lijn van de verkoop van nieuwe wagens. Bedroegen de verkopen van personenauto's in 1987 nog ruim 550 000 stuks, vorig jaar was dit aantal ruim 483 000, een daling van circa 13%. De eerste cijfers over dit jaar voorspellen een zelfde omvang van de verkopen als in 1988. In de eer ste helft van 1989 werden 316 192 nieuwe auto's verkocht tegen 313 524 in dezelfde periode van vorig jaar. De verkoop van nieuwe auto's - en daarmee de groei van het autopark - wordt beïnvloed door een aantal facto ren. De belangrijkste zijn de stijging van de gemiddelde levensduur van auto's, de infrastructurele voorzienin- Drs. G. J. A. Koomen Bedrijfstakonderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 6