Met minder omzet meer winst?
Vi
Visie op personenautobedrijven
SSBSffSU
De auto is niet meer weg te den
ken uit de samenleving. In betrek
kelijk korte tijd is de auto veruit het
meest populaire vervoermiddel ge
worden. Hij heeft een voorname
plaats verworven in het leef- en
bestedingspatroon van de wester
se mens. Dat de auto en het auto
gebruik daarom regelmatig in de
belangstelling staan is niet ver
wonderlijk. Betrof het een tiental
jaren geleden voornamelijk het
brandstofverbruikenkele jaren te
rug waren het met name de knel
punten in het wegennet die de
aandacht vroegen. Momenteel
richt de discussie zich op de
milieu-aspecten van de auto.
Daartegenover staat de belangrij
ke betekenis van de auto voor de
Nederlandse economie. De pro-
duktie van personenauto 's is
weliswaar in Nederland vergeleken
met andere landen van beperkte
omvangmaar direct en indirect
vinden er circa een kwart miljoen
mensen werk in de autobranche.
Verder levert de auto de overheid
heel wat inkomsten op: in 1988
bedroegen de rijksinkomsten aan
verkeersbelastingen f 11 miljard.
Ontwikkeling van het personen
autopark
Het Nederlandse personenautopark is
sinds de jaren zeventig in een snel
tempo gegroeid. De demografische en
economische ontwikkelingen hebben
de autobranche daarbij in de kaart ge
speeld. Stonden er in 1970 'nog maar'
2,4 miljoen auto's geregistreerd, in
1988 was dit aantal ruim verdubbeld
tot 5,2 miljoen auto's. Het aantal inwo
ners per auto is inmiddels gedaald van
4 in 1975 tot 2,8 in 1988.
In het begin van de jaren tachtig zijn de
Bijna een half miljoen nieuwe personenauto's zullen dit jaar op de weg verschij
nen. waar zij gemiddeld ruim tien jaar dienst zullen doen.
autoverkopen als gevolg van de eco
nomische recessie gedaald. Het na
dien opgetreden economisch herstel
heeft er sinds 1985 toe geleid, dat de
vraag naar auto's weer is toegenomen.
De jaren '86 en '87 vormden een hoog
tepunt in de verkopen van nieuwe per
sonenauto's. De omzetstijging in deze
jaren valt dan ook gedeeltelijk te ver
klaren als een inhaalvraag ten gevolge
van de economische recessie. In 1988
is er vervolgens een kentering opgetre
den in de stijgende lijn van de verkoop
van nieuwe wagens. Bedroegen de
verkopen van personenauto's in 1987
nog ruim 550 000 stuks, vorig jaar was
dit aantal ruim 483 000, een daling van
circa 13%. De eerste cijfers over dit
jaar voorspellen een zelfde omvang
van de verkopen als in 1988. In de eer
ste helft van 1989 werden 316 192
nieuwe auto's verkocht tegen 313 524
in dezelfde periode van vorig jaar.
De verkoop van nieuwe auto's - en
daarmee de groei van het autopark -
wordt beïnvloed door een aantal facto
ren. De belangrijkste zijn de stijging
van de gemiddelde levensduur van
auto's, de infrastructurele voorzienin-
Drs. G. J. A. Koomen
Bedrijfstakonderzoek