Het Wetsvoorstel Computercrimi naliteit bruikers hebben niet de kennis of de tijd om zelf de software te maken. Soft warehuizen investeren veel in de ont wikkeling van software. Het probleem daarbij is, dat software betrekkelijk eenvoudig en snel te kopiëren is. Om dat te voorkomen gingen de makers er al snel toe over de software tegen het onbevoegd kopiëren te beschermen. Zelfs complete groepen van gebruikers maakten er een sport van deze pro gramma's te kraken om ze dan toch te kunnen kopiëren. Bepaalde bedrijven, met name in het verre Oosten maakten op grote schaal illegale kopieën van de bekende softwarepakketten, die tegen dumpprijzen op de markt werden ge bracht. Hierdoor werden voor veel soft warehuizen hun investeringen in een klap waardeloos. Veel softwarehuizen besteden veel geld en moeite aan het opsporen van illegale kopieën. Er zijn wel voorbeelden bekend, dat f 10 000,- wordt uitgeloofd aan iedereen die een illegale kopie aanbrengt. Een welkome inkomenstenbron voor ontslagen werk nemers, die weten dat hun baas werkt met een illegale kopie. Onbevoegde toegang tot een compu tersysteem (hacking) Na verloop van tijd ging voor de lief hebbers de aardigheid van het kraken af. Men zocht iets nieuws en vond het hacken. In de wereld van de hackers zijn telefoonnummers in omloop van di verse databanken en computersyste men. Door deze nummers te bellen en dan vervolgens toegangscodes uit te proberen lukt het vaak in zo'n data bank binnen te komen en daarin rond te kijken. Een voorbeeld is het hacken van de 008-databank van de PTT. De gene die daarin keek had ook toegang tot de geheime telefoonnummers. Veel databanken zijn via een geheim toe gangsnummer van buitenaf toeganke lijk. Door de geheime telefoonnummers op te zoeken in wijken waar veel auto matiseringsbedrijven gevestigd zijn konden de hackers weer nieuwe jacht gebieden openen. Deze vorm is op het eerste gezicht vrij onschuldig. Vervelender wordt het als men rond kan kijken in een databank waarin vertrouwelijke gegevens zijn op geslagen, zoals medische gegevens. Gaat men er vervolgens toe over om die bestanden ook te veranderen, dan kan daardoor grote schade ontstaan. Onderscheppen van computergege vens Door lijnverbindingen af te tappen kan 26 men inzage krijgen in de gegevens en Hacken - het inbreken in computersystemen - wordt regelmatig als 'sport' beoefend. Onlangs werd in Amsterdam een congres van hackers gehouden. Soms worden hackers nadrukkelijk uitgenodigd om de toegangsbeveiliging van computersystemen te beproeven. daaruit voordeel trekken. Ook kan men proberen op die manier berichten te onderscheppen, zodat ze niet bij de geadresseerde aankomen. Binnen de ze categorie valt ook de bij bedrijfs- spionage populaire methode om van buiten een gebouw de residu-straling van een beeldscherm op te vangen, zodat men in staat is de informatie op het beeldscherm te lezen. Diefstal van geautomatiseerde diensten Zonder vergoeding profiteren van ge automatiseerde diensten, bijvoorbeeld gebruik maken van Viditel, het via een 06-nummer en Denemarken voor 50 cent de hele wereld rondbellen, maar ook het gebruik van de computer van de werkgever om de administratie van de tennisclub te verzorgen, zijn te ken merken als diefstal van geautomati seerde diensten. De Commissie Computercriminali teit (Commissie-Franken) In 1985 is door de minister van justitie een commissie ingesteld om onder zoek te doen naar probleemgebieden op het gebied van computercriminaliteit in het strafrecht en te adviseren over wetswijzigingen. Deze commissie, on der voorzitterschap van mr. H. Fran ken, bracht in 1987 het rapport 'Infor matietechniek en strafrecht' uit. In het rapport worden voorstellen gedaan voor een aanpassing van de huidige wetgeving aan de nieuwe technologie. Daarnaast heeft de commissie de nodi ge aanbevelingen gedaan, waarvan hier vooral noemenswaardig is de aan beveling dat uitwisseling van ervarin gen tussen bedrijfsleven en politie en justitie gewenst is. De aanbevelingen van de Commissie- Franken zijn inmiddels verwerkt in een voorstel voor een Wet Computercrimi naliteit. Door middel van aanpassing van de wetgeving wordt getracht de ge signaleerde problemen op te lossen. De belangrijkste voorstellen zijn straf baarstelling van: - het binnendringen in een daartegen beveiligd systeem; - het aftappen of opnemen van gege vens, zowel tijdens verwerking, als tij dens transport via kabels etc.; - het vernielen van een systeem, het verstoren daarvan of het verijdelen van een daarvoor genomen beveiligings maatregel; - het vervalsen van een 'betaalpas' en het gebruiken van een vervalste betaal pas; - het veranderen, wissen, onbruikbaar of ontoegankelijk maken van gegevens. j De opsporing van computercrimi naliteit In het voorafgaande is aandacht be steed aan de problemen die optreden als nieuwe ontwikkelingen moeten wor den gebracht onder oude strafbepalin gen in het Wetboek van Strafrecht. Die problemen treden ook op bij de opspo ring en vervolging van strafbare feiten, zoals geregeld in het Wetboek van Strafvordering. De opsporing en vervol- ging van strafbare feiten is opgedragen aan de politie en justitie. Het spreekt vanzelf dat ook die instanties tijd nodig j hebben om zich aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Dit is vooral een probleem omdat de overheid over het algemeen zelf niet voorop loopt bij vernieuwingen. De mogelijkheden die

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 26