méL ituJ ■Ift Innovatie in informatie: De markt Bedri Jfs-verje 11Jkiaf BrojUterijen j" 1 1 Oasckrijvlaf Guldens J Berekend Rodel |i Onzet 7MM5 1M v. 188 x j Inkoop <52117 65 x 66 x Ulthestedlnj 1 x e x Bruto elnst 217428 35 x 34 x i Totale kosten 135221 11 X 21 x uaarvan fersoneelikosten 63923 1 X 8 x Afschrijvingen 13516 2 x 3 x Betaalde rente 11125 3 x 2 x Exploitatieresultaat 112217 16 x 13 x 1 Aantal nerkneners 13 Berekend Rodel i Verkoopoppervlakte (o1) 1w x ri IMG x Fl 18M Onxet per eerkneeer (x fl. 1H8,-) Onzet per verkoopopp. (x Fl. 1888,-) Cijfers Trends-diskette met rekenfunctie. Cijfers Trends is de jaarlijkse publi- katie van Rabobank Nederlandwaarin zij op grond van onderzoek en statis tisch materiaal haar visie neerlegt op de gang van zaken in 50 branches in het midden- en kleinbedrijf. De uitga ve, die verkrijgbaar is bij de Raboban- ken, is met name bestemd voor advi seurs van het midden- en kleinbedrijf, zoals accountants. Evenals vorig jaar zal de informatie dit jaar behalve in de traditionele 'boek vorm ook op diskette uitgebracht wor den. De inhoud van deze diskette is evenwel aanmerkelijk uitgebreid met rekenfuncties. Hiermee kan de gebrui ker bedrijfsgegevens invoeren, waar na de computer deze doorrekent en er de relevante bedrijfstakgemiddelden naast zet. Aldus kan de gebruiker op een eenvoudige wijze de verschillen (in financieel opzicht) tussen het indivi duele bedrijf en het bedrijfstakgemid delde blootleggen. Door een lichte kostprijsstijging en eni ge druk als gevolg van concurrentie uit het buitenland zullen de marges minder stijgen dan in 1988 het geval was. Als gevolg van deze ontwikkelingen zal de winststijging in het MKB wat afvlakken tot ongeveer 7%, hetgeen alleszins ac ceptabel blijft. Nieuwe waarden Omzet, kosten en rendement zijn lang de begrippen geweest die gehanteerd werden om de plaats en de kracht van het MKB weer te geven. Ze hebben in de eerste helft van de jaren tachtig cen traal gestaan, als meetpunten in de moeilijke periode waarin destijds een groot deel van het MKB verkeerde. In zware tijden komt het immers op de eerste plaats op overleven aan; andere onderwerpen zijn dan bijzaak. Nu het economisch herstel aanhoudt en ook de verwachtingen gunstig zijn, ontstaat de mogelijkheid ook andere, minder economisch getinte aandachts punten te introduceren. Uiteraard heb ben deze wel hun economische impli caties, maar deze liggen vaak wat meer op afstand. In grote lijnen kan ge zegd worden, dat deze nieuwe waar den meer op de omgeving van het be drijfsleven betrekking hebben dan op het bedrijfsleven zelf. Globaal gespro ken zijn hierbij twee grote aandachts gebieden te onderscheiden, namelijk de veranderende marktomstandighe den en de krachten die inwerken op de produktiefactoren kapitaal, arbeid, na tuur en ondernemerschap. Nederland is slechts een stukje van de wereld. Voor veel nieuwe opvattingen en technieken bestaat nog nauwelijks een Nederlandse term. (Just-in-time le vering in de industrie en groothandel; container en huckepack-vervoer in de transportsector; fun- en one-stop-shop- ping in de detailhandel; fast food in de consumenten-dienstverlening; EDI en auditing in de zakelijke dienstverle ning). Nadat aanvankelijk de indruk be stond dat deze nieuwerwetse technie ken nauwelijks een voet aan de grond konden krijgen, overheerst nu de op vatting dat ze niet meer weg te denken zijn en een grote toekomst tegemoet gaan. Doordat de wereld steeds kleiner wordt, zal ook het MKB zich niet van deze ontwikkelingen afzijdig kunnen houden, wil het de zakelijke afnemer ook in de toekomst aan zich kunnen binden. Tegelijkertijd vertoont ook de consu ment, als belangrijke afzetgroep van grote delen van het MKB, sterke ont wikkelingen. 'De' consument bestaat immers niet meer. Grote groepen con sumenten die in het verleden nauwkeu rig beschreven en gelokaliseerd kon den worden, zijn verdwenen. Consu mentendifferentiatie vereist een zeer specifiek marktbeleid van het MKB. De nieuwe (elektronische) informatiedien sten kunnen het MKB behulpzaam zijn bij het doeltreffend opsporen van de specifieke doelgroep. Consumentendif ferentiatie leidt tot produktdifferentiatie. De afzetgroei van het digitale horloge is tot staan gekomen, omdat de wijzer plaat van het analoge horloge meer mogelijkheden biedt een speciaal, on derscheidend produkt te ontwerpen. Het op de consument gerichte MKB krijgt specialisatiemogelijkheden, waar mee de macht van het grootbedrijf be teugeld kan worden. De geëmancipeerde consument en de snelheid waarmee zijn voorkeuren ver anderen, bekorten echter de levenscy clus van de op maat gemaakte produk- ten. De kledingdetailhandel dreigt in een voortdurende uitverkoopfase te recht te komen, doordat er steeds nieu we produkten op de markt komen. Het is de vraag of bijvoorbeeld het Paki staanse restaurant een zelfde levens verwachting mag hebben als de 'Chi nees' van twintig jaar geleden. Een kor- Afzetontwikkeling 1988 MKB t.o.v. 1987) 14 bron: EIM 12 10 industrie bouw gr.handel det.handel horeca transport dienstverl.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 7