Bedrijfsbarometer 34 Toeristische sector profiteert van mooie zomer Vervolg van pagina 21 Kooij: 'De behoefte daaraan komt lo gisch uit het bevorderen van de be drijfsinterne milieuzorg voort. De vragen komen nu al op ons af: technische za ken, wet- en regelgeving, vergunnin gen, subsidies en - niet te vergeten - de aansprakelijkheid; een onderwerp dat velen danig bezighoudt. Een aantal vragen dat ons op dit terrein bereikt, willen we - met de antwoorden - bun delen in een reeks boekjes, die we aan het midden- en kleinbedrijf zullen gaan aanbieden.' Afhankelijk van de toekomstige ontwik kelingen - en de daaruit voortkomende behoeften - zal het NMC in de komen de jaren als een informatie- en (door)verwijspunt kunnen gaan funge ren. Kooij beschouwt de bevordering van milieutechnologie als de derde hoofdactiviteit van zijn stichting: 'Nage gaan wordt op welke wijze de over dracht van milieutechnologie tussen be drijven kan worden bevorderd. Mogelijk wordt daarbij in de toekomst gebruik gemaakt van data-banken. Op die ma nier kan voorkomen worden dat het wiel steeds opnieuw uitgevonden moet wor den.' Tenslotte wil het NMC een platform zijn voor vraag en aanbod op het terrein van milieuproduktie. Tot nu toe functio neert die markt nog niet voldoende, vindt Kooij. 'Thans wordt de markt nog te veel bepaald door de voorschriften van de overheid. Een bedrijf krijgt pas milieusubsidie als de eisen voor de hin derwetvergunning zijn opgelegd. Daar door wacht de ondernemer in de prak tijk te lang met zijn oriëntatie op de markt. Ik voorzie dat de markt van karakter gaat veranderen als ondernemers meer en meer zelf hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Zij gaan dan op eigen ini tiatief de markt op, wegen af en verge lijken. Als je die beweging zich in het denken van ondernemers ziet voltrekken, krijg je de overtuiging dat we de goede kant opgaan. Daar hoef je geen idealist voor te zijn; realist zijn is dan voldoende.' PdMM Stichting Nationaal Milieucentrum Watermolenlaan 1 3447 GT Woerden telefoon 03480-26256 Hoewel het zomerseizoen nog niet geheel voorbij is, kan nu reeds van een topjaar voor de toeristisch-recreatieve bedrijfstakken gesproken worden. Het valt daarbij op dat vrij wel alle sectoren binnen de vrije-tijdsindustrie van de voor spoedige ontwikkelingen hebben geprofiteerd, waar in het verleden nog wel eens van een ongelijke verdeling sprake was. De kampeer- en bungalowsector neemt het allergrootste deel van de vakantiebestedingen voor haar rekening. Ongeveer driekwart van de bestedingen aan korte en lange binnenland se vakanties komt in deze sectoren terecht. De kampeer- en bungalowbedrijven hebben een goed seizoen achter de rug. Niet alleen in de klassieke vakantiegebieden, zoals de Noordzeekust en de Veluwe, maar ook in de overige delen van ons land profiteerden de kampeerbedrijven van de extra drukte. Voor een deel kwam dit door de overloop vanuit reeds volbezette bedrijven, anderzijds had het te maken met de doorgevoerde kwaliteitsverbeteringen op veel terreinen (bijvoorbeeld door de bouw van overdekte zwembaden en de aanpak van recreatieve voorzieningen). Ook de verhuur van zomerhuizen en bungalows heeft zich dit jaar goed ontwikkeld. De indruk bestaat dat de aandacht van de consument vooral uitgaat naar de wat kleinere bedrijven die een goede accommodatie in een rustige omgeving bieden. Deze bedrijven boeken hun winst vooral in het voor- en naseizoen. Aantal binnenlandse vakanties (x 1 miljoen) 10 il 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 Het aantal toeristische overnachtingen in ons land is vooral toegenomen doordat meer Ne derlanders hun (lange) hoofdvakantie in eigen land hebben doorgebracht. Wellicht hangt deze voorspoedige ontwikkeling samen met de trend dat men in het algemeen steeds later besluit waar de vakantiebestemming zal liggen. Een goed voorjaar en voorspoedige weers voorspellingen voor de zomer zouden derhalve met name de kampeerders en caravanbezit- ters kunnen verleiden alsnog in eigen land te blijven. Maar ook bestaat de indruk dat nogal wat Nederlanders na een vakantie in het buitenland nog enkele dagen in eigen land op een kampeerterrein hebben doorgebracht. De korte binnenlandse vakantie verheugt zich al meerdere jaren in een toenemende belang stelling. Vanaf 1985 is een voortdurend stijgende lijn in het aantal korte binnenlandse vakan ties te bespeuren. De achtergrond van deze ontwikkeling is de enorme toename van het aan tal personen dat - mede door de toegenomen vrije tijd (arbeidsduurverkorting) - in een jaar zowel een of meer korte als een of meer lange vakanties onderneemt. De voorspoedige gang van zaken herinnert evenwel ook aan de andere kant van de medail le. In het afgelopen zomerseizoen is eens te meer gebleken welke invloed het weer op grote delen van de toeristisch-recreatieve bedrijfstakken kan hebben. Het zou daarom op dit mo ment voorbarig zijn te concluderen dat Nederland als vakantieland definitief de harten van de landgenoten gestolen heeft. Vakantiebestedingen naar logiesvorm (bestedingen x f 1 miljoen, 1988) zomerhuisje 966.1 hotel/pensior 357 148.5 O (toer)caravan, tent 403.1 (sta)caravan, tent 430.7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 34