Bedrijfsbarometer
34
Toeristische sector profiteert van mooie zomer
Vervolg van pagina 21
Kooij: 'De behoefte daaraan komt lo
gisch uit het bevorderen van de be
drijfsinterne milieuzorg voort. De vragen
komen nu al op ons af: technische za
ken, wet- en regelgeving, vergunnin
gen, subsidies en - niet te vergeten -
de aansprakelijkheid; een onderwerp
dat velen danig bezighoudt. Een aantal
vragen dat ons op dit terrein bereikt,
willen we - met de antwoorden - bun
delen in een reeks boekjes, die we aan
het midden- en kleinbedrijf zullen gaan
aanbieden.'
Afhankelijk van de toekomstige ontwik
kelingen - en de daaruit voortkomende
behoeften - zal het NMC in de komen
de jaren als een informatie- en
(door)verwijspunt kunnen gaan funge
ren. Kooij beschouwt de bevordering
van milieutechnologie als de derde
hoofdactiviteit van zijn stichting: 'Nage
gaan wordt op welke wijze de over
dracht van milieutechnologie tussen be
drijven kan worden bevorderd. Mogelijk
wordt daarbij in de toekomst gebruik
gemaakt van data-banken. Op die ma
nier kan voorkomen worden dat het wiel
steeds opnieuw uitgevonden moet wor
den.'
Tenslotte wil het NMC een platform zijn
voor vraag en aanbod op het terrein
van milieuproduktie. Tot nu toe functio
neert die markt nog niet voldoende,
vindt Kooij. 'Thans wordt de markt nog
te veel bepaald door de voorschriften
van de overheid. Een bedrijf krijgt pas
milieusubsidie als de eisen voor de hin
derwetvergunning zijn opgelegd. Daar
door wacht de ondernemer in de prak
tijk te lang met zijn oriëntatie op de
markt.
Ik voorzie dat de markt van karakter
gaat veranderen als ondernemers meer
en meer zelf hun verantwoordelijkheid
gaan nemen. Zij gaan dan op eigen ini
tiatief de markt op, wegen af en verge
lijken.
Als je die beweging zich in het denken
van ondernemers ziet voltrekken, krijg
je de overtuiging dat we de goede kant
opgaan.
Daar hoef je geen idealist voor te zijn;
realist zijn is dan voldoende.'
PdMM
Stichting Nationaal Milieucentrum
Watermolenlaan 1
3447 GT Woerden
telefoon 03480-26256
Hoewel het zomerseizoen nog niet geheel voorbij is, kan nu
reeds van een topjaar voor de toeristisch-recreatieve
bedrijfstakken gesproken worden. Het valt daarbij op dat vrij
wel alle sectoren binnen de vrije-tijdsindustrie van de voor
spoedige ontwikkelingen hebben geprofiteerd, waar in het
verleden nog wel eens van een ongelijke verdeling sprake
was.
De kampeer- en bungalowsector neemt het allergrootste deel van de vakantiebestedingen
voor haar rekening. Ongeveer driekwart van de bestedingen aan korte en lange binnenland
se vakanties komt in deze sectoren terecht.
De kampeer- en bungalowbedrijven hebben een goed seizoen achter de rug. Niet alleen in
de klassieke vakantiegebieden, zoals de Noordzeekust en de Veluwe, maar ook in de overige
delen van ons land profiteerden de kampeerbedrijven van de extra drukte. Voor een deel
kwam dit door de overloop vanuit reeds volbezette bedrijven, anderzijds had het te maken
met de doorgevoerde kwaliteitsverbeteringen op veel terreinen (bijvoorbeeld door de bouw
van overdekte zwembaden en de aanpak van recreatieve voorzieningen).
Ook de verhuur van zomerhuizen en bungalows heeft zich dit jaar goed ontwikkeld. De indruk
bestaat dat de aandacht van de consument vooral uitgaat naar de wat kleinere bedrijven die
een goede accommodatie in een rustige omgeving bieden. Deze bedrijven boeken hun winst
vooral in het voor- en naseizoen.
Aantal binnenlandse vakanties (x 1 miljoen)
10
il
80 81 82 83 84 85 86 87 88 89
Het aantal toeristische overnachtingen in ons land is vooral toegenomen doordat meer Ne
derlanders hun (lange) hoofdvakantie in eigen land hebben doorgebracht. Wellicht hangt
deze voorspoedige ontwikkeling samen met de trend dat men in het algemeen steeds later
besluit waar de vakantiebestemming zal liggen. Een goed voorjaar en voorspoedige weers
voorspellingen voor de zomer zouden derhalve met name de kampeerders en caravanbezit-
ters kunnen verleiden alsnog in eigen land te blijven. Maar ook bestaat de indruk dat nogal
wat Nederlanders na een vakantie in het buitenland nog enkele dagen in eigen land op een
kampeerterrein hebben doorgebracht.
De korte binnenlandse vakantie verheugt zich al meerdere jaren in een toenemende belang
stelling. Vanaf 1985 is een voortdurend stijgende lijn in het aantal korte binnenlandse vakan
ties te bespeuren. De achtergrond van deze ontwikkeling is de enorme toename van het aan
tal personen dat - mede door de toegenomen vrije tijd (arbeidsduurverkorting) - in een jaar
zowel een of meer korte als een of meer lange vakanties onderneemt.
De voorspoedige gang van zaken herinnert evenwel ook aan de andere kant van de medail
le. In het afgelopen zomerseizoen is eens te meer gebleken welke invloed het weer op grote
delen van de toeristisch-recreatieve bedrijfstakken kan hebben. Het zou daarom op dit mo
ment voorbarig zijn te concluderen dat Nederland als vakantieland definitief de harten van de
landgenoten gestolen heeft.
Vakantiebestedingen naar logiesvorm
(bestedingen x f 1 miljoen, 1988)
zomerhuisje
966.1
hotel/pensior
357
148.5
O (toer)caravan, tent
403.1
(sta)caravan, tent
430.7