Eigen produktie De betrekkelijk jonge Groeneveld Groep is in 1971 ontstaan uit een initia tief van de broer van de huidige alge meen directeur. Na een startperiode, die ook zijn moeilijke tijden heeft ge kend, is de onderneming in de loop van de jaren tachtig tot gezonde wasdom gekomen. De plaatselijke Rabobank heeft daar in de persoon van directeur De Groot in financiële zin een actieve bijdrage aan geleverd. 'We voelen ons er thuis; een lekker maatpak', laat Groeneveld weten op basis van een vijftal jaren Rabo-ervaring. 40% van de omzet uit. 'We hebben in de afgelopen jaren een flinke expansie doorgemaakt. In Noord- Italië namen we een produktiebedrijf over, dat nu als Groeneveld Italia com ponenten fabriceert. Zojuist is daar een nieuwe fabriek in gebruik genomen met een bedrijfsvloeroppervlakte van 6 000 m2. In Frankrijk en Italië zijn daarnaast eigen verkoop- en service-organisaties opgericht. In veel andere landen in Eu ropa (en daarbuiten) wordt het produk- tenpakket op franchisebasis door der den gedistribueerd. De groei zit er goed in. Gedurende de laatste 3 jaar is de export meer dan verdubbeld en het maakt nu meer dan Het vetsmeersysteem van Groeneveld voorziet gemiddeld zo'n 30 vitale draaipun ten van een vrachtwagen van een goed gedoseerde hoeveelheid vet. bij een regenbuitje na een lange, droge periode is er een gevolg van, evenals olie op de banden, remmen etc.' Expanderende markt Inderdaad hebben al veel transporton dernemers de voordelen van het sys- j teem ontdekt. Groeneveld produceert jaarlijks niet minder dan 20 000 syste men. In Nederland is het uitrustingsper centage 70%; twee derde daarvan is van Groeneveld afkomstig, die daar mee onbetwist marktleider is. 'Met die 70% loopt de Nederlandse transportondernemer enige jaren op zijn buitenlandse collega's vooruit', licht Groeneveld toe. 'In Frankrijk bedraagt dat percentage maar 3 a 4. Maar die cijfers geven tevens aan dat er in het buitenland nog een enorm potentieel ligt. In Europa komen jaarlijks 220 000 nieuwe voertuigen van meer dan 10 ton en 180 000 opleggers en aanhangwa- I gens op de weg. Dat is een geweldige uitdaging voor ons.' Niet alleen op het wegtransport heeft Groeneveld zijn oog gericht. Ook de in- j dustrie, grondverzetmachines en land- bouwwerktuigen vormen een deel van haar afzetmarkt. Groeneveld: 'Neem een maïshakselaar; zo'n machine is in het hoogseizoen 23 uur per dag in be drijf; één uur is nodig voor de dagelijkse smering. Door het uitschakelen van de smeerbeurt is de smeerinstallatie al na 1 a IV2 jaar terugverdiend. Trouwens, het goed doseren bij afsmeren met de hand is erg moeilijk. We hebben gecon stateerd dat je bij een laadschop op jaarbasis 20 kilo smeermiddel bespaart door het aan een centrale smering toe te vertrouwen.' De centrale vetsmeersystemen maken een substantieel deel uit van het pro- duktengamma van Groeneveld Trans port Efficiency. Daarnaast biedt de Go- rinchemse onderneming nog tal van an dere technische hulpmiddelen die tot doel hebben het ondernemen van de transporteur te veraangenamen en zijn exploitatiekosten te drukken. Van brandstofslangverwarming tot cruise- control; van de ingenieuze 'automati sche sneeuwketting' tot diefstalbeveili ging voor trucks en opleggers. 'In de transportbranche liggen de mar ges onder druk', licht Groeneveld toe, 'daarom zijn kwaliteitsverhogende en kostenverlagende produkten meer dan welkom. Op die ontwikkeling spelen wij in door een goed produkt te leveren, dat zijn waarde dagelijks bewijst.' Erkenning De Koning Willem l-plaquettes worden eens in de twee jaar uitgereikt aan Ne derlandse middelgrote en kleinere on dernemingen, die zich bijzonder heb- ben onderscheiden op specifieke deel gebieden van het ondernemen. Groe- neveld viel op 13 juni jl. de eer te beurt om uit handen van ZKH Prins Claus de onderscheiding voor de categorie Milieu en Energie in ontvangst te ne men. Natuurlijk, de erkenning van zijn visie ligt in het succes van de markt, en Groeneveld is er best trots op, maar met de opmerking 'een goede opsteker voor onze mensen' speelt hij de eer door aan zijn 155 medewerkers. Want de rol die aan het personeel is toege- dacht is typerend voor de bedrijfsfiloso- fie van Groeneveld. 'Wij zijn een kwali- I teits- en service-gevoelige organisatie, veel komt aan op de inzet van onze mensen. Zij werken vaak decentraal, het eigen verantwoordelijkheidsgevoel en kwaliteitsbewustzijn zijn dan onmis bare karaktereigenschappen. Daar se lecteren we heel bewust op. Met zo'n teamgeest ga ik met een gerust hart de toekomst in.' PdMM

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 31