Eigen produktie
De betrekkelijk jonge Groeneveld
Groep is in 1971 ontstaan uit een initia
tief van de broer van de huidige alge
meen directeur. Na een startperiode,
die ook zijn moeilijke tijden heeft ge
kend, is de onderneming in de loop van
de jaren tachtig tot gezonde wasdom
gekomen. De plaatselijke Rabobank
heeft daar in de persoon van directeur
De Groot in financiële zin een actieve
bijdrage aan geleverd. 'We voelen ons
er thuis; een lekker maatpak', laat
Groeneveld weten op basis van een
vijftal jaren Rabo-ervaring.
40% van de omzet uit.
'We hebben in de afgelopen jaren een
flinke expansie doorgemaakt. In Noord-
Italië namen we een produktiebedrijf
over, dat nu als Groeneveld Italia com
ponenten fabriceert. Zojuist is daar een
nieuwe fabriek in gebruik genomen met
een bedrijfsvloeroppervlakte van 6 000
m2. In Frankrijk en Italië zijn daarnaast
eigen verkoop- en service-organisaties
opgericht. In veel andere landen in Eu
ropa (en daarbuiten) wordt het produk-
tenpakket op franchisebasis door der
den gedistribueerd.
De groei zit er goed in. Gedurende de
laatste 3 jaar is de export meer dan
verdubbeld en het maakt nu meer dan
Het vetsmeersysteem van Groeneveld voorziet gemiddeld zo'n 30 vitale draaipun
ten van een vrachtwagen van een goed gedoseerde hoeveelheid vet.
bij een regenbuitje na een lange, droge
periode is er een gevolg van, evenals
olie op de banden, remmen etc.'
Expanderende markt
Inderdaad hebben al veel transporton
dernemers de voordelen van het sys-
j teem ontdekt. Groeneveld produceert
jaarlijks niet minder dan 20 000 syste
men. In Nederland is het uitrustingsper
centage 70%; twee derde daarvan is
van Groeneveld afkomstig, die daar
mee onbetwist marktleider is.
'Met die 70% loopt de Nederlandse
transportondernemer enige jaren op
zijn buitenlandse collega's vooruit', licht
Groeneveld toe. 'In Frankrijk bedraagt
dat percentage maar 3 a 4. Maar die
cijfers geven tevens aan dat er in het
buitenland nog een enorm potentieel
ligt. In Europa komen jaarlijks 220 000
nieuwe voertuigen van meer dan 10 ton
en 180 000 opleggers en aanhangwa-
I gens op de weg. Dat is een geweldige
uitdaging voor ons.'
Niet alleen op het wegtransport heeft
Groeneveld zijn oog gericht. Ook de in-
j dustrie, grondverzetmachines en land-
bouwwerktuigen vormen een deel van
haar afzetmarkt. Groeneveld: 'Neem
een maïshakselaar; zo'n machine is in
het hoogseizoen 23 uur per dag in be
drijf; één uur is nodig voor de dagelijkse
smering. Door het uitschakelen van de
smeerbeurt is de smeerinstallatie al na
1 a IV2 jaar terugverdiend. Trouwens,
het goed doseren bij afsmeren met de
hand is erg moeilijk. We hebben gecon
stateerd dat je bij een laadschop op
jaarbasis 20 kilo smeermiddel bespaart
door het aan een centrale smering toe
te vertrouwen.'
De centrale vetsmeersystemen maken
een substantieel deel uit van het pro-
duktengamma van Groeneveld Trans
port Efficiency. Daarnaast biedt de Go-
rinchemse onderneming nog tal van an
dere technische hulpmiddelen die tot
doel hebben het ondernemen van de
transporteur te veraangenamen en
zijn exploitatiekosten te drukken. Van
brandstofslangverwarming tot cruise-
control; van de ingenieuze 'automati
sche sneeuwketting' tot diefstalbeveili
ging voor trucks en opleggers.
'In de transportbranche liggen de mar
ges onder druk', licht Groeneveld toe,
'daarom zijn kwaliteitsverhogende en
kostenverlagende produkten meer dan
welkom. Op die ontwikkeling spelen wij
in door een goed produkt te leveren,
dat zijn waarde dagelijks bewijst.'
Erkenning
De Koning Willem l-plaquettes worden
eens in de twee jaar uitgereikt aan Ne
derlandse middelgrote en kleinere on
dernemingen, die zich bijzonder heb-
ben onderscheiden op specifieke deel
gebieden van het ondernemen. Groe-
neveld viel op 13 juni jl. de eer te beurt
om uit handen van ZKH Prins Claus
de onderscheiding voor de categorie
Milieu en Energie in ontvangst te ne
men. Natuurlijk, de erkenning van zijn
visie ligt in het succes van de markt, en
Groeneveld is er best trots op, maar
met de opmerking 'een goede opsteker
voor onze mensen' speelt hij de eer
door aan zijn 155 medewerkers. Want
de rol die aan het personeel is toege-
dacht is typerend voor de bedrijfsfiloso-
fie van Groeneveld. 'Wij zijn een kwali-
I teits- en service-gevoelige organisatie,
veel komt aan op de inzet van onze
mensen. Zij werken vaak decentraal,
het eigen verantwoordelijkheidsgevoel
en kwaliteitsbewustzijn zijn dan onmis
bare karaktereigenschappen. Daar se
lecteren we heel bewust op. Met zo'n
teamgeest ga ik met een gerust hart de
toekomst in.'
PdMM