Investeren om te bezuinigen succesformule winnaar Koning Willem l-plaquette Groeneveld Transport Efficiency BV Milieuzorg in het bedrijfsleven mag zich niet beperken tot het achteraf reinigen van afvalstromen en afvoergassen; de end-of-pipe'-benadering. Het probleem moet eerder aangepakt worden: al bij de produktie van goe deren en diensten kunnen maatregelen worden getroffendie efficiency bevorderen, verspilling van grondstoffen voorkomen en energie besparen. Ook dat leidt tot een lagere belastingsgraad van de omgeving waarin we leven. Die overweging moet bij de jury ,die de uitreiking van de Koning Willem l-plaquettes voorbereidt, een belangrijke rol gespeeld hebben toen zij onlangs besloot het Gorinchemse bedrijf Groeneveld Transport Efficiency BV de onderscheiding voor de categorie Milieu en Efficiency toe te kennen. Henk J. Groeneveld, trotse winnaar van de Koning Willem-I plaquette. ederland heeft op het terrein van wegtransport een ijzer- sterke reputatie. Niet minder dan 27% van het Europese, intercommunautaire goede renvervoer over de weg vindt plaats via Nederlandse transportondernemingen. Die prominente positie heeft natuurlijk te maken met de strategische ligging van ons land aan 'de poort tot Europa', maar het is zeker niet de enige verkla ring. Ook de sterk ontwikkelde onder nemersgeest en de innovatiedrang zijn krachtige drijfveren van een solide be drijfstak. Het is de markt, waar de pro- dukten van Groeneveld Transport Effi ciency bijdragen aan verlaging van de kilometerkostprijs. Groeneveld biedt daartoe een breed assortiment produkten waarin het 'cen trale vetsmeersysteem' een dominante plaats inneemt. Dit produkt, dat door de werkmaatschappijen van de Groene veld Groep zelf wordt gefabriceerd, ver zorgt de smeerpunten van trucks en trailers letterlijk 'tijdens de rit'. Een cen traal reservoir met pomphuis zorgt er voor dat via een leidingenstelsel een nauwkeurig gedoseerde vethoeveel- heid naar de smeerpunten van de vrachtwagen wordt gepompt. Een tijd klok of een rem-impulsteller - afhanke lijk van de toepassing op vrachtauto of getrokken materiaal - zorgt voor het commando om de pomp op gezette tij den in werking te stellen. 'Steeds meer transportondernemers zien de voordelen van een dergelijk systeem, want het levert een zodanige besparing op, dat de investering binnen enkele jaren is terugverdiend', legt al gemeen directeur Henk J. Groeneveld (34) uit. 'De wagens zijn zo mogelijk constant op de weg; onderhoudstijd is niet-produktieve tijd. Daarom is het streven erop gericht de onderhoudsin- tervallen ook steeds langer te maken. Ons centrale vetsmeersysteem levert daar een wezenlijke bijdrage aan. Bij een interval van zo'n 50 000 km kan je al eigenlijk niet meer om een dergelijke installatie heen. Maar naast tijdbesparing heeft het sys teem veel technische voordelen. Alle essentiële lagers worden constant van een smering voorzien. Dat vermindert de slijtage en verlaagt de daaruit voort vloeiende reparatiekosten. Smeer je onvoldoende, dan kost dat dus onnodig geld. Een Groeneveld vetsmeersysteem heeft bovendien als voordeel dat de smering van alle draaipunten kan wor den verzorgd met een zogenaamd O-vet, hetgeen een optimale smeerop- lossing biedt. Smeren met olie zou de beste oplossing zijn, maar er wordt re latief veel van verloren. Gladde wegen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 30