Investeren om te bezuinigen
succesformule winnaar
Koning Willem l-plaquette
Groeneveld Transport Efficiency BV
Milieuzorg in het bedrijfsleven mag zich niet beperken tot het achteraf
reinigen van afvalstromen en afvoergassen; de end-of-pipe'-benadering.
Het probleem moet eerder aangepakt worden: al bij de produktie van goe
deren en diensten kunnen maatregelen worden getroffendie efficiency
bevorderen, verspilling van grondstoffen voorkomen en energie besparen.
Ook dat leidt tot een lagere belastingsgraad van de omgeving waarin we
leven. Die overweging moet bij de jury ,die de uitreiking van de Koning
Willem l-plaquettes voorbereidt, een belangrijke rol gespeeld hebben toen
zij onlangs besloot het Gorinchemse bedrijf Groeneveld Transport
Efficiency BV de onderscheiding voor de categorie Milieu en Efficiency
toe te kennen.
Henk J. Groeneveld, trotse winnaar van de Koning Willem-I plaquette.
ederland heeft op het terrein
van wegtransport een ijzer-
sterke reputatie. Niet minder
dan 27% van het Europese,
intercommunautaire goede
renvervoer over de weg
vindt plaats via Nederlandse
transportondernemingen.
Die prominente positie heeft natuurlijk
te maken met de strategische ligging
van ons land aan 'de poort tot Europa',
maar het is zeker niet de enige verkla
ring. Ook de sterk ontwikkelde onder
nemersgeest en de innovatiedrang zijn
krachtige drijfveren van een solide be
drijfstak. Het is de markt, waar de pro-
dukten van Groeneveld Transport Effi
ciency bijdragen aan verlaging van de
kilometerkostprijs.
Groeneveld biedt daartoe een breed
assortiment produkten waarin het 'cen
trale vetsmeersysteem' een dominante
plaats inneemt. Dit produkt, dat door de
werkmaatschappijen van de Groene
veld Groep zelf wordt gefabriceerd, ver
zorgt de smeerpunten van trucks en
trailers letterlijk 'tijdens de rit'. Een cen
traal reservoir met pomphuis zorgt er
voor dat via een leidingenstelsel een
nauwkeurig gedoseerde vethoeveel-
heid naar de smeerpunten van de
vrachtwagen wordt gepompt. Een tijd
klok of een rem-impulsteller - afhanke
lijk van de toepassing op vrachtauto of
getrokken materiaal - zorgt voor het
commando om de pomp op gezette tij
den in werking te stellen.
'Steeds meer transportondernemers
zien de voordelen van een dergelijk
systeem, want het levert een zodanige
besparing op, dat de investering binnen
enkele jaren is terugverdiend', legt al
gemeen directeur Henk J. Groeneveld
(34) uit. 'De wagens zijn zo mogelijk
constant op de weg; onderhoudstijd is
niet-produktieve tijd. Daarom is het
streven erop gericht de onderhoudsin-
tervallen ook steeds langer te maken.
Ons centrale vetsmeersysteem levert
daar een wezenlijke bijdrage aan. Bij
een interval van zo'n 50 000 km kan je
al eigenlijk niet meer om een dergelijke
installatie heen.
Maar naast tijdbesparing heeft het sys
teem veel technische voordelen. Alle
essentiële lagers worden constant van
een smering voorzien. Dat vermindert
de slijtage en verlaagt de daaruit voort
vloeiende reparatiekosten. Smeer je
onvoldoende, dan kost dat dus onnodig
geld.
Een Groeneveld vetsmeersysteem
heeft bovendien als voordeel dat de
smering van alle draaipunten kan wor
den verzorgd met een zogenaamd
O-vet, hetgeen een optimale smeerop-
lossing biedt. Smeren met olie zou de
beste oplossing zijn, maar er wordt re
latief veel van verloren. Gladde wegen