Platform voor milieuvragen in het MKB Ondernemers moeten eigen verantwoordelijkheid nemen Nationaal Milieucentrum Onlangs is het Nationaal Milieu centrum opgericht, dat het Neder landse bedrijfsleven behulpzaam wil zijn bij het oplossen van knel punten op milieugebied. De doel stellingen van de stichting omvat ten o.a. het bevorderen van milieu vriendelijke produktiemethoden en -processen, het toegankelijk ma ken van milieu-informatie en het bieden van een platform, waar vraag en aanbod op de markt van de 'milieuproduktieelkaar ontmoe ten. Het gaat daarbij niet om indivi duele hulp en bijstand - op dat ter rein bieden vele adviseurs en on dernemingen hun diensten aan - maar om het aanpakken van ge meenschappelijke problemen. Het NMC zal zich ook bezighou den met voorlichting en opleiding, waaraan een groeiende behoefte ontstaat. Een duidelijke mentali teitsverandering binnen het be drijfsleven is daar niet vreemd aan. Is je het over milieupro blemen hebt, bestaat de neiging om daar dan uit sluitend in technische termen over te denken. In de praktijk blijkt ech ter dat het ook vaak om problemen gaat die in hoofdzaak van organisatorische aard zijn.' Aan het woord is mr. Chr. Kooij, direc teur van het Nationaal Milieucentrum NMC-directeur mr. Chr. Kooij: 'De mees organisatorische aard. (NMC) te Woerden, die met een jaren lange en brede AKZO-ervaring weet waar de milieuproblemen kunnen knel len. Sinds 1988 geeft de heer Kooij leiding aan het NMC, dat onder andere tot taak heeft het midden- en kleinbedrijf behulpzaam te zijn bij het oplossen van collectieve knelpunten bij milieuproble men. Meestal geschiedt dit in samen werking met derden, waarbij het NMC een initiërende rol speelt. Het centrum is momenteel duidelijk in opbouw. Maar ook in deze jonge fase van ontwikkeling is men 'al doende' be zig de behoeften van het midden- en kleinbedrijf in kaart te brengen en op lossingsrichtingen aan te dragen. Dat er binnen het midden- en kleinbe drijf een groeiende behoefte is, staat in middels als een paal boven water. De milieuproblemen zijn in hoofdzaak van grote concerns kennen wel de weg en hebben voldoende deskundigheid in huis om de vragen op te lossen. Het zijn juist de midden- en kleinbedrijven - waar 'milieu' tot nu toe vaak bijzaak was - die vele vragen op zich af zien komen. Door de maatschappelijke ontwikkelin gen, de politieke discussies en het groeiende milieubewustzijn begint de invloed die onze bedrijvigheid op de leefomgeving heeft, een steeds sterke re rol te spelen in de bedrijfsvoering. 'Je merkt bovendien dat ondernemers anders tegen de zaak zijn gaan aankij ken', signaleert Kooij. 'Was tot nu toe de rol van de overheid dominant - die schrijft tenslotte de milieu-eisen voor - steeds meer zie je dat ondernemers zelf hun verantwoordelijkheid nemen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1989 | | pagina 20